Droga ekspresowa S6 dłuższa o 5,5 km. Ten fragment to też obwodnica
Zakończyła się budowa obwodnicy Sianowa. Kierowcy mogą już pojechać liczącym 5,5 km odcinkiem, znajdującym się w ciągu drogi ekspresowej S6.
Obwodnica Koszalina i Sianowa została częściowo oddana do ruchu w roku 2019 wraz z odcinkiem S6 Goleniów - Koszalin. Na fragmencie od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód, w związku ze skomplikowanymi warunkami gruntowo-wodnymi, projekt drogi musiał zostać zmieniony. W miejsce wiaduktu pod linią kolejową Koszalin - Gdańsk zaprojektowano estakadę o długości niemal 800 metrów przechodzącą nad linią kolejową.
Nowe rozwiązania pozwoliły nowemu wykonawcy na realizację prac w obszarze występowania napiętych zwierciadeł wód gruntowych z kilkoma poziomami wodonośnymi.
Dotychczasowa droga krajowa nr 6 prowadziła przez środek starówki w Sianowie wąską ulicą Armii Polskiej, a kierowcy mieli do pokonania ciasne zakręty pod kątem niemal 90 stopni i szereg skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. To wszystko sprawiało, że ruch był spowolniony i często tworzyły się zatory.
Teraz, po udostepnieniu kierowcom położonej na północ od miasta obwodnicy, cały ruch tranzytowy ominie Sianów.
Podobnie jak reszta obwodnicy Koszalina i Sianowa nowa trasa jest dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na tym odcinku znajdują się dwa węzły drogowe. Nowo wybudowany Sianów Zachód łączący S6 z drogą wojewódzką 203 i obecną droga krajową 6 oraz Sianów Wschód wybudowany w ramach pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, który częściowo funkcjonuje już od 2019 roku.
Na obwodnicy Sianowa znajdują się dwa wiadukty nad obwodnicą, dwa mosty oraz wiadukt w ciągu S6 nad drogą lokalną. Na tym fragmencie S6 również występowała konieczność wykonania wzmocnień podłoża - w ramach prac przy dokończeniu obwodnicy wykonano kolumny przemieszczeniowe o łącznej długości 38 118 metrów.
Na dalszym fragmencie obwodnicy od węzła Sianów Zachód do węzła Koszalin Wschód, o długości około 4,3 km, kontynuowane są prace budowlane. Realizowany jest tam najbardziej skomplikowany element inwestycji, estakada ES-119. Obiekt ten wykonywany jest przy użyciu dwóch metod - nawisowej i nasuwania podłużnego. Nasuwanie przęseł jest już niemal zakończone. Postępują też prace przy realizacji przęseł metodą nawisową.
Prowadzone są również prace przy wiadukcie nad obwodnicą w rejonie Skwierzynka oraz wiadukcie w ciągu obwodnicy. Postępują również prace drogowe - w rejonie węzła Koszalin Wschód wykonywany jest nasyp z lekkiego kruszywa (keramzytu). Całkowite zakończenie prac na tym fragmencie planowane jest w II kwartale przyszłego roku.
Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa jest dofinansowania kwotą 370,8 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu POIiŚ w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.