Mandaty za parkowanie pod marketem nie są nic warte. Jest decyzja UOKiK
Nie od dziś kierowcy skarżą się na kary nakładane przez zewnętrzne firmy, które obsługują parkingi pod popularnymi marketami. Wielu z nich otrzymuje wezwania do zapłaty, chociaż opłaciło parkowanie i ma na to dowód. Sprawie przyjrzał się Urząd Kontroli Konkurencji i Konsumentów.
Decyzja UOKiK-u dotyczy firmy WEIP, będącej ogólnopolskim operatorem parkingów komercyjnych, znajdujących się między innymi przy szpitalach i centrach handlowych. Kierowcy wielokrotnie skarżyli się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na nieuczciwe praktyki firmy.
Przykładowo przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował ważnym biletem parkingowym. Chodziło o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, bo na przykład spadł na fotel czy podłogę podczas zamykania drzwi.
Nakładali kary za parkowanie, teraz muszą oddać pieniądze
UOKiK zwraca też uwagę, że firma stosowała w regulaminach niezgodne z prawem zapisy. Na przykład w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej groziła wszczęciem wobec kierowcy postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego na jego koszt, czym wprowadzała w błąd.
Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat
Firma miała też wprowadzać kierowców w błąd, co do formy złożenia reklamacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ta może być zgłoszona chociażby mailowo lub osobiście. Tymczasem w regulaminach sugerowano, że kierowcy mogą jedynie wysłać list pocztą lub skorzystać z formularza na stronie internetowej.
Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji
Jak odzyskać pieniądze za parkowanie pod marketem?
Teraz firma WEIP musi oddać kierowcom niesłusznie pobrane od nich opłaty dodatkowe, a decyzja prezesa UOKiK jest prawomocna. Na zwrot opłat liczyć mogą wszyscy, którzy po 1 stycznia 2020 roku otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu.
Dotyczy to również wszystkich poszkodowanych kierowców, których reklamacje rozpatrzono negatywnie pomimo dołączenia przez nich dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. Osoby, które złożyły reklamacje i przysługuje im zwrot mają zostać poinformowane o tym fakcie indywidualnie.
W razie trudności konsumenci mogą dochodzić od WEIP zwrotu pieniędzy powołując się na decyzję Prezesa UOKiK
Warto przypomnieć, że to kolejna decyzja UOKiK wymierzona w nieuczciwe praktyki zarządców parkingów. W ubiegłym roku ponad 820 tys. zł kary nałożono na APCOA Parking Polska (decyzja nie jest prawomocna), która wbrew przepisom ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji.