Budowa drogi S10 z Bydgoszczy do Torunia coraz bliżej
Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego z czterech odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń pomiędzy węzłem Bydgoszcz i Emilianowem wraz rozbudową drogi krajowej nr 25.
Zadanie obejmuje projekt i budowę fragmentu S10 długości 8,9 km S10 oraz rozbudowę DK10 na odcinku 5,3 km. W trakcie budowy rozbudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe, powstaną nowy węzeł Emilianowo i dwa nowe miejsca obsługi podróżnych (MOP). Na DK25 zbudowane zostaną węzły Zielona i Brzoza.
Najniższą ofertę złożyła firma Budimex - 410 mln zł, a najwyższą - konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner) - 521 mln zł. Budżet GDDKiA na realizację wynosi 560 mln zł.
Zgłoszone oferty zostaną poddane analizie. Kryteria ich oceny to: cena (60 proc.), okres gwarancji jakości (30 proc.) i termin realizacji kontraktu (10 proc.).
Pozostałe odcinki S10 Bydgoszcz - Toruń to: Emilianowo - Solec (8 km), Solec - Toruń Zachód (22 km) i Toruń Zachód - Toruń Południe (12 km).
Dzięki wybudowaniu S10, ruch tranzytowy z mocno obciążonej drogi krajowej nr 10 zostanie przeniesiony na nowoczesną drogę szybkiego ruchu. Jednocześnie poprawi się też dojazd z Bydgoszczy do autostrady A1, a z Torunia do portu lotniczego w Bydgoszczy i drogi ekspresowej S5.
Droga S10 Bydgoszcz - Toruń zostanie zrealizowana jako inwestycja rządowa. Pierwotnie trasa miała postać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ale w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 r.
Droga S10 to jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy.
***