Będą utrudnienia w całej Polsce. Drogowcy wracają do pracy
15 marca zakończyła się przerwa zimowa, zgodnie z którą wykonawcy nie byli zobowiązani do prowadzenia prac budowlanych. Oznacza to, że na nowo ruszyły inwestycje drogowe na terenie całego kraju. Obecnie w realizacji znajduje się 106 zadań o łącznej długości ponad 1320 km. Większość z nich stanowią drogi ekspresowe.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wznowieniu prac budowlanych po obowiązującej przerwie zimowej. W trakcie przestoju wykonawcy nadganiali ewentualne zaległości lub dokonywali prac mogących przyspieszyć realizację inwestycji w okresie wiosennym. Jeszcze w tym roku drogowcy planują udostępnić do ruchu ponad 175 km nowych dróg, w tym blisko 25 km autostrad, ok. 117 km dróg ekspresowych i ponad 33 km pozostałych dróg. Przypomnijmy zatem najważniejsze inwestycje.
W roku 2024 kierowcy powinni móc skorzystać z poniższych dróg:
24,6 km autostrad:
- Kałuszyn - Groszki, ok. 12,1 km
- Siedlce Zachód (Gręzów) - Siedlce Południe (Swoboda), ok. 12,5 km
117,1 km dróg ekspresowych:
- S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, ok. 7 km
- S3 Świnoujście - Dargobądz, ok. 17,1 km
- S3 Dargobądz - Troszyn, ok. 15,9 km
- S3 Bolków - Kamienna Góra Północ, ok. 16,1 km
- S6 obw. Koszalina i Sianowa, ok. 3,9 km
- S7 Miechów - Szczepanowice, ok. 5,3 km
- S7 Widoma - Mistrzejowice, ok. 13,7 km
- S16 Borki Wielkie - Mrągowo, ok. 12,9 km
- S52 Północna Obwodnica Krakowa, ok. 12,3 km
- S61 Łomża Zachód - Kolno, ok. 12,9 km (ruch jedną nitką mostu na Narwi)
10 km dróg z Programu budowy 100 obwodnic:
- DK31 obw. Gryfina, ok. 5,5 km
- DK32 obw. Strykowa, ok. 3,1 km
- DK72 obw. Grzymiszewa, ok. 1,4 km
23,5 km dróg klasy GP w ciągu dróg krajowych:
- DK9 obw. Ostrowca Świętokrzyskiego, ok. 2,9 km
- DK11 rondo Janiska - Kołobrzeg Wschód (S6), 1,5 km
- DK47 Rdzawka - Nowy Targ, ok. 16,1 km
- DK75 Brzesko - II etap łącznika brzeskiego, ok. 3 km
W planach jest także połączenie północnej obwodnicy Krakowa tymczasowym zjazdem z S7 na węźle Mistrzejowice, co znacząco ułatwi dojazd do Warszawy. Priorytetem jest również udostepnienie przejazdu nitką mostu na Narwi w ciągu S61 łącząc funkcjonujące już odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica.
Jednocześnie GDDKiA podkreśla, że na sprawny przebieg procesu inwestycyjnego, a tym samym liczbę oddawanych do ruchu kilometrów nowych dróg, wpływ ma przede wszystkim wydłużenie procesów związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych dla realizowanych obecnie odcinków.