Autostrada A2 będzie miała trzeci pas między Łodzią a Warszawą
Oprac.: Michał Domański
GDDKiA planuje dobudowanie trzeciego pasa autostrady A2 na 90-kilometrowym odcinku między Warszawą i Łodzią.
Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podkreślił, że poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią o trzeci pas, a na wlocie do Warszawy o czwarty pas ruchu, jest inną formułą niż budowa nowej drogi w szczerym polu. "Inwestycja wiąże się też z szeregiem uwarunkowań, chociażby kwestią organizacji ruchu na czas robót" - zaznaczył Tomasz Żuchowski.
"Na bazie konsultacji chcemy się do tego projektu jak najlepiej przygotować, tak aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań, jak również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej, minimalizując uciążliwości dla kierowców oraz budowniczych. Chcemy wyjść z takim rozwiązaniem niestandardowym, czyli przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe z zainteresowanymi firmami, które chciałby wystartować w przetargu na realizację tego zadania, czyli potencjalnie rozbudować tę drogę" - wskazał.
"Został na tę okoliczność przygotowany stosowny regulamin oraz formularz zgłoszeń konsultacyjnych określający zasady uczestnictwa i prowadzenia tych konsultacji. Po pierwsze przedstawimy projekt - jak my go widzimy - i za sprawą wymiany wiedzy z zainteresowanymi firmami ten projekt jak najlepiej dopracujemy" - tłumaczył.
Wskazał, że w ramach konsultacji GDDKiA chce z firmami z branży poruszyć pięć obszarów, aby wszystkie firmy składające w przyszłości oferty były gotowe do realizacji tej wymagającej inwestycji. "Pierwsza kwestia to są odnawialne źródła energii. Zależy nam na tym, aby w tym projekcie wykorzystać rozwiązania tzw. zielonej energii, wykorzystując potencjał terenowy, ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych, dokonując bilansu nakładów i kosztów oraz późniejszego aspektu utrzymaniowego. Zależy nam, aby ta autostrada była samowystarczalna, zarówno w kontekście jej oświetlenia, jak również obwodów utrzymania autostrady. Czy to będzie realne i w jakim zakresie, pokażą to konsultacje. Z naszych analiz wynika, że jest to możliwe" - podkreślił.
"Drugim tematem jest kwestia czasowej organizacji ruchu podczas prowadzenia robót. Jak ją poprowadzić najbardziej efektywnie. Rozważamy kilka wariantów, zwłaszcza, że mamy 13 węzłów między Konotopą a Łodzią Północ. Tym odcinkiem A2 codziennie przejeżdża średnio 75 tys. pojazdów. Czy na czas realizacji robót zwęzimy jezdnię do jednego pasa, czy jesteśmy w stanie utrzymać dwa pasy - te decyzje jeszcze przed nami" - przekazał.
Kolejną kwestią, którą GDDKiA chce poruszyć podczas konsultacji z firmami, jest, czy przyszły wykonawca będzie w stanie prowadzić roboty 24 godziny na dobę, a jeśli tak, to w jakim zakresie. "Jakie narzędzia i metody zastosować, żeby z uwagi na zaplecze placu budowy zapewnić odpowiednią przepustowość trasy. Utrzymać na niej tylko ruch ciężarowy, a osobówki puścić na inne drogi czy też odwrotnie. Jak też bezpiecznie prowadzić te roboty, np. czy zasadne byłoby zamontowanie odcinkowego pomiaru prędkości na wzór budowy A1" - zaznaczył.
"Tego typu kwestie musimy zawczasu przedyskutować, żeby wykonawca, który ostatecznie złoży ofertę, po dopracowaniu rozwiązań nie był zdziwiony, albo my wszyscy, że czegoś się nie da. Zależy nam na tym, aby komunikacja była jak najsprawniejsza i najszersza" - zapewnił.
"Zależy nam na tym, aby te roboty jak najszybciej przeprowadzić. Mamy też z tyłu głowy to, że w tym okresie będą również realizowane roboty na północnym wylocie z Warszawy S7 między Czosnowem a Płońskiem. W związku z powyższym kwestia organizacji ruchu na Gdańsk będzie bardzo ograniczona. Zastanawiamy się też, czy możliwe byłoby chociaż wyłączenie z kontraktu dni najbardziej obciążonych ruchowo. Mówimy o piątkach czy niedzielach w okresie wakacyjnym" - wyjawił.
Trzecim obszarem, którym podczas konsultacji chce się zająć GDDKiA, jest destrukt. "Autostrada A2 ma nawierzchnię bitumiczną, która składa się z dobrej jakości kruszywa i asfaltu. Budując trzeci pas, musimy automatycznie wykonać nową nawierzchnię na dwóch pozostałych. Stara będzie sfrezowana. Od niedawna mamy nowe przepisy, które tenże destrukt, czyli warstwę sfrezowanego asfaltu, pozwalają wykorzystać ponownie na naszych budowach. Do tej pory było to traktowane jako odpad" - podał.
"Kolejną kwestią jest wykorzystanie kanałów technologicznych po pozostałych punktach poboru opłat. Mamy cztery takie punkty: Pruszków, Wiskitki, Skierniewice i Grodzisk, gdzie są kanały technologiczne pod ziemię. Chcemy przedyskutować, w jaki sposób możemy to wykorzystać i zagospodarować" - wskazał.
Natomiast ostatnim punktem podczas konsultacji ma być kwestia weryfikacji istniejących przepisów i warunków technicznych. "Nam zależy, aby autostrada funkcjonowała w trakcie budowy i był dostęp do wszystkich MOP-ów, gdzie są stacje i gdzie kierowcy mogą odpocząć" - tłumaczył.
"Taki projekt mamy pierwszy raz w Polsce, gdzie będziemy dobudowywali pasy pod dużym ruchem. W historii jeszcze takiego czegoś nie było, w związku z tym chcemy przeprowadzić te konsultacje na odpowiednim etapie" - ocenił.
Firmy, które będą chciały wziąć udział w konsultacjach, będą mogły od 30 grudnia zgłosić się za pośrednictwem specjalnego formularza, który będzie dostępny na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. "Wstępny nabór zgłoszeń będzie prowadzony do około połowy stycznia i zakładamy, że około maja, czerwca powinniśmy skończyć te konsultacje. Po konsultacjach i po uzyskaniu finansowania przetarg chcielibyśmy ogłosić jeszcze w przyszłym roku" - dodał p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
***