Tajemnicze miejsce tuż obok krakowskiego lotniska. Nagraliśmy tam film

Wszyscy ci, którzy interesują się rajdami, dobrze wiedzą, czym dla światowego czempionatu jest firma M-Sport. Założona w 1997 roku przez Malcolma Wilsona, od wielu dekad reprezentuje Forda na odcinkach specjalnych Rajdowych Mistrzostw Świata. Mało osób jednak wie, że niezmiernie ważną rolę w WRC pełni również jej polski oddział, działający od 2010 roku, obecnie w podkrakowskich Balicach, tuż obok lotniska.

Pierwszym ważnym zadaniem dla M-Sport Poland, kierowanym przez Macieja Wodę, była obsługa programu WRC Academy, który stworzono z myślą o młodych kierowcach startujących w Mistrzostwach Świata. W Krakowie budowano Fiesty w specyfikacji R2, polscy mechanicy zajmowali się również ich obsługą na rajdach. Cały program, pomyślany dla zawodników z ograniczonymi budżetami, okazał się dużym sukcesem, a w kolejnych latach przekształcono go w serię Junior WRC.

To właśnie z tego cyklu wywodzą się między innymi tacy kierowcy jak Craig Breen, fabryczny kierowca Ford M-Sport a aktualnie Toyota Gazoo Racing - Elfyn Evans, czy chociażby utalentowany Fin Pontus Tidemand.

Reklama

Początkowo w Krakowie budowano wyłącznie samochody klasy R2, jednak z czasem oferta polskiego oddziału M-Sport została rozszerzona również o model kategorii R5. Współpraca z Kajetanem Kajetanowiczem przyniosła trzy mistrzowskie tytułu w czempionacie Starego Kontynentu. 

Wraz z rozwojem firmy, zmieniła się również lokalizacja bazy. Z ciasnych pomieszczeń przy ulicy Centralnej w Krakowie, polski oddział M-Sportu przeprowadził się do okazałego budynku w podkrakowskich Balicach. Wszyscy, którzy przejeżdżają autostradą A4 bez trudu dostrzegą wielkie logo w okolicach małopolskiego punktu poboru opłat.

Przeprowadzka do nowej siedziby umożliwiła rozwój polskiej filii M-Sportu. Dzisiaj w Balicach ponad 70 osób zajmuje się projektowaniem, rozwojem oraz budową samochodów rajdowych klasy Rally3 (napęd 4x4), Rally4 oraz Rally5 (dwa ostatnie w odmianie przednionapędowej), stworzonych w oparciu o regulaminy nowej piramidy pojazdów FIA.

Co ciekawe - Ford jako jedyna firma na świecie ma obecnie pełną gamę rajdówek, budowanych na bazie popularnej Fiesty, począwszy od królewskiej klasy WRC (dziś nazywanej Rally1), aż do budżetowej wersji Rally5, dedykowanej kierowcom zaczynającym rajdową przygodę.

M-Sport Poland pod wodzą Macieja Wody, wciąż zajmuje się programem dla młodych kierowców w Mistrzostwach Świata (Junior WRC), a także jako pierwsza firma na świecie wprowadza samochód klasy Rally3 (RC3) na odcinki specjalne. Debiut Fiest Rally3 miał miejsce przed dwoma tygodniami w fińskim SM O.K. Auto-Ralli, gdzie Ken Torn pokazał potencjał drzemiący w tym niepozornym samochodzie. 

MW

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy