Skoda Motorsport: świetne wyniki w 2017, wyostrzone apetyty na 2018

Zbliżający się koniec roku to doskonała okazja do wszelkiego rodzaju podsumowań. Jakie były minione 12 miesięcy? Dla zespołu Skoda Motorsport bez wątpienia znakomite. Mistrzowski tytuł w kategorii WRC2, korony czempiona w Czechach, a także wygrane regionalne serie w Afryce oraz w strefie Azja - Pacyfik. Po trzech sezonach spędzonych na odcinkach specjalnych, Skoda Fabia R5 święci tryumfy na wszystkich kontynentach.

Mistrzowie Świata w kategorii WRC2 oraz mistrzowskie auto - Pontus Tidemand oraz Jonas Anderrson, a także Skoda Fabia R5
Mistrzowie Świata w kategorii WRC2 oraz mistrzowskie auto - Pontus Tidemand oraz Jonas Anderrson, a także Skoda Fabia R5Marek Wicher INTERIA.PL

Zakończenie pełnego sukcesów sezonu dobrze jest świętować wśród przyjaciół, dlatego też Skoda Motorsport swoje tegorocznego dokonania i plany na 2018 rok zaprezentowała w Mladej Boleslav, gdzie obok najstarszej fabryki mieści się dział sportu. W doskonałej atmosferze Michal Hrabanek - szef czeskiej ekipy - chwalił się wynikami osiągniętymi zarówno na odcinkach Rajdowych Mistrzostw Świata, mistrzostw regionalnych, jak też i wielu serii krajowych. Lista osiągnięć w sezonie 2017 wygląda naprawdę imponująco.

W tym roku Skoda zdominowała rywalizację w kategorii WRC2, w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata. Załoga Pontus Tidemand/Jonas Andersson na pokładzie Fabii R5 pewnie wygrała w swojej kategorii, kończąc sezon z prawie 30-punktową przewagą nad drugimi w klasyfikacji WRC2 - Ericiem Camilli oraz Benjaminem Veillasem (Fiesta R5). Szwedzi w barwach Skody mistrzowskie korony zapewnili sobie już po sierpniowym Rajdzie Niemiec, zaś w bilansie sezonu również czeski zespół okazał się najlepszy w swojej kategorii.

Równie udany sezon ekipa Skody zaliczyła w Azji, Ameryce Południowej oraz Afryce. Hindus Gauray Gill, pilotowany przez Belga Stephane’a Prevot zdobył tytuł mistrza strefy Azji i Pacyfiku. Paragwajsko-argentyński duet Gustavo Saba oraz Fernando Mussano triumfował w strefie CODASUR (Ameryka Południowa), a Manvier Baryan i Drew Sturrock (Kenia/Wielka Brytania) wygrali w Afryce.

Uzupełnieniem tej długiej listy zwycięstw są tytuły najszybszych juniorów Rajdowych Mistrzostw Europy. Niemcy Marijan Griebel oraz Stefan Kopczyk mistrzowskie laury w kategorii U28 przypieczętowali szóstym miejscem w Rajdzie Barum, domowej rundy dla ekipy Skoda Motorsport.

Jan Kopecky I Pavel Dresler (Fabia R5) zdobyli czwarte z rzędu, a piąte w sumie, korony mistrzów CzechMarek Wicher INTERIA.PL

Skoda Fabia R5 była niezwyciężona również w wielu krajowych mistrzostwach. W takim właśnie aucie mistrzami Polski zostali Filip Nivette oraz Kamil Heller. Narodowe tytuły zdobywały załogi w czeskiej rajdówce między innymi w Belgii, Chorwacji, Finlandii, Grecji, Niemczech, Portugalii oraz Holandii.

Równie ważne co Mistrzostwa Świata, dla czeskiej marki były Mistrzostwa Czech. Na rodzimym podwórku Jan Kopecky i Pavel Dresler nie dali żadnych szans rywalom, zdobywając czwarty z rzędu tytuł, zwyciężając we wszystkich rundach, w których wystartowali.

- Skoda jest postrzegana jako marka oferująca klientom wiele korzyści, ale też coraz częściej angażująca emocje - mówił w trakcie uroczystego podsumowania sezonu Barnhard Maier, prezes Skoda Auto. - Z jednej strony mamy rajdową Fabię R5, z drugiej zaś z dumą prezentujemy jej cywilną odmianę, będącą swoistym podziękowaniem za sportowe sukcesy.

- Podstawą sukcesu była dobra kooperacja między zespołem Skoda Motorsport, a naszymi pracownikami działów badań i rozwoju. W sporcie najważniejsza jest niezawodność, nawet w najtrudniejszych warunkach, jakie można spotkać na odcinkach specjalnych całego świata - dodawał Christian Strube, członek zarządu Skoda Auto odpowiedzialny za rozwój techniczny.

Opowiadając o przyszłorocznych planach, szef Skoda Motorsport - Miroslav Hrabanek, potwierdził dalsze zaangażowanie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Do obrony tytułu w kategorii WRC2 ponownie desygnowani będą Pontus Tidemand oraz Jonas Anderrson.

Rajdowe Mistrzostwa Polski wygrali Filip Nivette i Kamil Heller (Skoda Fabia R5)Marek Wicher INTERIA.PL

- Stawiamy na młodość - tak podsumował przyszłoroczny skład czeskiej ekipy Hrabanek, w której znaleźli się między innymi 17-letni Fin Kale Rovanpera oraz 21-letni Norweg Ole Christian Veiby i Juuso Nordgren (Finlandia).

Rovanpera jest najmłodszym w historii zwycięzcą rundy WRC2 (Rajd Australii 2017), a ze względu na wiek będzie mógł startować tylko w tych krajach, gdzie prawo jazdy mogą uzyskać 17-latkowie. W kategorii WRC2 rywalizować będą również Nordgren, a także Veiby.

Podczas niektórych rund wspomagać ich będzie doświadczony duet Kopecky/Dresler, których głównym celem w sezonie 2018 będzie obrona tytułów w Czechach.

Skoda Fabia to jedno z najbardziej popularnych aut kategorii R5, jakie można zobaczyć na odcinkach specjalnych. Od 2015 roku do dzisiaj na całym świecie sprzedano ponad 170 egzemplarzy czeskiego modelu, a patrząc na długą listę oczekujących zespołów, można być pewnym, że liczba ta niebawem się zwiększy.

Na początku przyszłego roku zwiększą się również moce produkcyjne czeskiej ekipy. Za dwa miesiące Skoda Motorsport przeniesie się do nowej siedziby w Mlada Boleslav, gdzie powstają Fabie R5. Przed rozpoczęciem nowego sezonu intensywne prace rozwojowe trwają jeszcze w starych pomieszczeniach, gdzie legenda rajdowej Skody wykuwa się już od dziesiątków lat.

- Mając tak niesamowitą mieszankę doświadczenia i młodości, nie możemy doczekać się już sezonu 2018  - zakończył uroczystość w Mladej Boleslav Miroslav Hrabanek.

Redakcja motoryzacyjnego działu Interii życzy zatem obfitego w trofea sezonu 2018. Podobnie jak w 2017.

MW

Podpisy pod zdjęcia

Mistrzowie Świata w kategorii WRC2 oraz mistrzowskie auto - Pontus Tidemand oraz Jonas Anderrson, a także Skoda Fabia R5 fot. Marek Wicher

Jan Kopecky I Pavel Dresler (Fabia R5) zdobyli czwarte z rzędu, a piąte w sumie, korony mistrzów Czech Fot. Marek Wicher

Rajdowe Mistrzostwa Polski wygrali Filip Nivette i Kamil Heller (Skoda Fabia R5) fot. Marek Wicher

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas