Pirelli wraca do rajdowych mistrzostw świata
Po rocznej przerwie w sezonie 2017, firma Pirelli wraca od przyszłego roku do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). To seria, w której włoski producent był obecny od inauguracyjnego sezonu 1973, zdobywając przez lata 181 zwycięstw i 25 tytułów mistrza świata.
Pirelli
homologowało nowe produkty do najnowszej specyfikacji samochodów WRC oraz do
niższej kategorii WRC-2, podnosząc osiągi oraz poziom wytrzymałości zarówno na
asfalcie, jak i na szutrze.
Ponadto
od przyszłego sezonu firma Pirelli zostaje wyłącznym dostawcą opon do cyklu
Junior WRC: serii przeznaczonej dla kierowców urodzonych po 1 stycznia 1989
roku i startujących identycznymi Fordami Fiesta klasy R2. Zwycięzca
otrzyma nowiutkiego Forda Fiestę R5 razem z pakietem składającym się z opon,
paliwa i opłat wpisowych na sezon 2019 w kategorii WRC-2.
To
kolejny etap w długoletniej tradycji Pirelli, polegającej na promowaniu karier
młodych kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata – poprzednio poprzez
inicjatywy w rodzaju Pirelli Star Driver czy WRC Academy. Te promocyjne
programy pomogły w dostaniu się na najwyższy światowy szczebel takim
kierowcom, jak Craig Breen, Elfyn Evans, Hayden Paddon czy Ott Tanak – którzy
startują obecnie w fabrycznych zespołach. Aktualny mistrz świata Sebastien
Ogier także zdobył swój juniorski tytuł na oponach Pirelli, a miało to miejsce
w sezonie 2008.
Na
przyszłoroczny cykl WRC opracowano całkowicie nową gamę asfaltowych opon P Zero
oraz szutrowych Scorpion. Ponadto do dyspozycji będą zmodyfikowane opony
Sottozero na śnieg i lód (dostępne w wersji z kolcami lub bez).
W
asfaltowej gamie pojawi się zupełnie nowe ogumienie P Zero RK5A oraz miększe P Zero
RK7B. Na mokrym asfalcie zadebiutują opony Cinturato RWA. We wszystkich trzech
przypadkach zastosowano nowe konstrukcje i mieszanki, które dzięki serii
opatentowanych technologii zapewniają lepsze niż dotychczas poziomy
przyczepności i osiągów.
Na
szuter Pirelli wprowadza nowe opony Scorpion K4 Reinforced oraz miększe
Scorpion K6 Reinforced. Jest to bardzo szybkie ogumienie, a dodatkowe
wzmocnienia zastosowane w oponach zabezpieczają przed przebiciami nawet w
najtrudniejszych warunkach terenowych. Nowa rzeźba bieżnika poprawia
prowadzenie i kierowalność samochodu.
Na
dwa zimowe rajdy w sezonie, Monte Carlo i Szwecję, pojawi się nowa generacja
opon Sottozero: Sottozero B na Monte Carlo oraz Sottozero Ice (z długimi
kolcami) na Szwecję. Także w tym przypadku zastosowano opatentowaną
technologię, w celu utrzymania kolców w oponach i zapewnienia optymalnej
przyczepności przez cały dystans odcinka specjalnego.
Poza
zobowiązaniami w Rajdowych Mistrzostwach Świata (które ruszają już w styczniu,
od rozgrywanego w dniach 25-28 stycznia Rajdu Monte Carlo), firma Pirelli nadal
będzie zaopatrywała w opony Rajdowe Mistrzostwa Europy. Również w nich pomogła
wielu młodym kierowcom we wspinaczce po szczeblach kariery, a także wywalczyła
trzy tytuły mistrzowskie z rzędu w klasyfikacji generalnej, z jeżdżącym na
oponach Pirelli Kajetanem Kajetanowiczem.
Mistrzostwa
Europy Junior „Do lat 27” ponownie będą zaopatrywane wyłącznie w opony Pirelli.
W tym cyklu startują młodzi kierowcy, którzy korzystają z samochodów klasy R2.