Zielone naklejki na auta obowiązkowe już w dwóch miastach. Będą kolejne
Strefy Czystego Transportu będą sukcesywnie uruchamiane we wszystkich polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. To jeden z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Kraków i Warszawa ogłosiły już swoje plany. Kierowcy starszych samochodów nie będą mogli wjechać do centrum.
Spis treści:
W połowie 2024 r. w Warszawie i Krakowie zostaną uruchomione Strefy Czystego Transportu. To oznacza zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem Diesla i benzynowych, które nie będą spełniać określonej normy emisji spalin. Ograniczenia będą dotyczyć wszystkich samochodów, nie tylko należących do mieszkańców konkretnych miast. Pojawią się również zielone naklejki i nowe mandaty.
Strefy Czystego Transportu w Krakowie i Warszawie powoli stają się faktem. To oznacza, że kierowcy starszych samochodów będą mieli coraz większy problem z wjazdem do centrum miast. Już niebawem podobne plany ogłoszą włodarze kolejnych miast, takich jak Katowice, Wrocław czy Poznań.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie ulice obejmuje?
Warszawska strefa będzie funkcjonować od lipa 2024 roku. Obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą:
- al. Prymasa Tysiąclecia,
- Al. Jerozolimskie,
- ul. Kopińska,
- ul. Wawelska,
- al. Armii Ludowej,
- al. Stanów Zjednoczonych,
- ul. Wiatraczna,
- tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej - aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie - jakie pojazdy obejmuje?
W pierwszym etapie ograniczenie na terenie SCT będzie dotyczyć pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie - gdzie i jakie pojazdy obejmuje?
Od 1 lipca 2024 do centrum Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1. W przypadku pojazdów z silnikami Diesla, minimalna norma to Euro 2.
Natomiast od 2026 roku zakaz wjazdu do strefy (obejmującej całe miasto) samochodów benzynowych, które nie spełniają wymogów normy emisji Euro 3 (wyprodukowane przed 2000 rokiem) oraz aut z silnikiem Diesla niespełniających wymogów Euro 5 (wyprodukowane przed 2010 rokiem).
Strefa Czystego Transportu - zielona naklejka jak przepustka
Przepustką uprawniającą do wjazdy na teren Strefy Czystego Transportu będzie specjalna naklejka w kolorze zielonym, przypominająca znak "stop". Przewidziano na niej dwa miejsca do uzupełnienia. Na górze znajduje się pole, gdzie można wpisać rok produkcji samochodu, a na dole numery rejestracyjne. W jednej z ramek pojawi się informacja o rodzaju napędu, w ramach następujących kategorii:
- P - to benzyna
- D - jak diesel, to olej napędowy;
- M - mieszanka (paliwo-olej);
- LPG - gaz płynny (propan-butan);
- CNG - gaz ziemny sprężony (metan);
- LNG - gaz ziemny skroplony (metan);
- H - wodór;
- EE - samochód elektryczny
- BD - biodiesel
- E85 - etanol
- 999 - inne.
Opłata za wydanie naklejki zgodnie z uchwałą nie może przekroczyć 5 zł. Za wjazd do SCT nieuprawnionym pojazdem trzeba będzie zapłacić mandat w wysokości 500 zł.
W obu miastach będą przewidziane wyjątki dotyczące pojazdów niespełniających normy. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne będą zwolnione z zakazu wjazdu na mocy ustawy. Właściciele samochodów, którzy ukończyli co najmniej 70 lat, również nie będą objęci wymogami strefy. Po mieście bez ograniczeń będą mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.
***