Zielona strzałka to nie zielone światło. Kierowcy nie wiedzą jak z niej korzystać

Pośród wielu przepisów, które są nagminnie ignorowane przez kierowców jest zielona strzałka do skrętu warunkowego w prawo. Wielu kierujących nie potrafi prawidłowo wykonywać tego manewru bez popełniania wykroczenia. Sprawdzamy, co mówią na ten temat przepisy.

Przepisy dotyczące zielonej strzałki są dość proste, ale większość kierowców z premedytacją je ignoruje
Przepisy dotyczące zielonej strzałki są dość proste, ale większość kierowców z premedytacją je ignorujeBeata ZawrzelReporter

Na wielu skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną można zauważyć zieloną strzałkę, która pozwala warunkowo skręcić w prawo, gdy sygnalizator nadal wyświetla czerwone światło. Instruktorzy prawa jazdy mocno uczulają przyszłych kierowców na prawidłowe wykonywanie tego manewru, ale większość kierowców już po kilku latach jazdy ma problem z prawidłowym wykonywaniem tego manewru.

Strzałka do skrętu warunkowego - przepisy

Kwestia zielonej strzałki została doprecyzowana przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych w artykule 96.1., który stanowi:

Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3. 3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

To właśnie kwestia prawidłowego zatrzymania się przed sygnalizatorem S-2 jest najbardziej problematyczna dla kierowców. Większość z nich zapomina, że zatrzymanie pojazdu następuje dopiero w momencie, gdy koła się nie kręcą. Wielu kierowców zakłada, że mijanie w bardzo wolnym tempie sygnalizatora i lekkie wciśnięcie hamulca przed nim zostanie potraktowane jako zatrzymanie się.

Likwidacja strzałki do skrętu warunkowego

Kilka lat temu politycy proponowali likwidację przepisów dotyczących warunkowego skrętu z powodu dużej liczby wykroczeń związanych z przestrzeganiem tego przepisu. Jednak pomysł upadł, ponieważ taka decyzja wpłynęłaby negatywnie na korki w wielu miastach.

Strzałka do skrętu warunkowego - mandat

Taryfikator mandatów przewiduje wykroczenie opisane jako "niestosowanie się do sygnałów świetlnych przez kierującego pojazdem wjeżdżającego za sygnalizator, kiedy jest to zabronione". Kierowca, który popełni takie wykroczenie otrzyma mandat w wysokości 300-500 zł oraz 6 punktów karnych. Jeżeli swoim wykroczeniem doprowadzi do kolizji, mandat będzie jeszcze droższy.

Zielona strzałka do skrętu warunkowego w lewo

Dużo rzadziej spotykana jest zielona strzałka do warunkowego skrętu w lewo. Zasady jej działania są bardzo podobne jak w przypadku strzałki w prawo - pozwala na warunkowy skręt w lewo i zawracanie po przepuszczeniu pieszych oraz innych uczestników ruchu z pierwszeństwem. Wymóg zatrzymania się przed sygnalizatorem również obowiązuje.

Zielona strzałka do skrętu warunkowego w lewo (S-2) nie powinna być mylona z sygnalizatorem S-3, który uprawnia do jazdy w kierunku wskazanym strzałkami. W przypadku sygnalizatora S-3 nie ma obowiązku zatrzymywania pojazdu.

***

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas