Zawracanie na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym – żelazne zasady
Dla wielu kierowców tzw. skrzyżowanie łamane, czyli takie, gdzie droga z pierwszeństwem nie przebiega na wprost, nie jest do końca jednoznaczne w kwestii zawracania na nim. Wyjaśniamy wątpliwości, jak się na nim zachować.
Spis treści:
Co to skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?
Skrzyżowania z pierwszeństwem łamanym występują powszechnie w całym kraju. Umieszczane są na nich znaki "D1" (droga z pierwszeństwem), które określają pierwszeństwo dla kierowców nadjeżdżających z danego kierunku, najczęściej towarzyszy im także tablica pomocnicza T-6 (żółte tło, czarne symbole), która pokazuje faktyczny przebieg drogi z pierwszeństwem. Ma ona ułatwić kierowcom przejazd przez skrzyżowanie i określenie, z jakiego kierunku nadjeżdżają. Przede wszystkim należy pamiętać, że na skrzyżowaniu łamanym panują identyczne zasady, co na innych, przebiegających "klasycznie" skrzyżowaniach. Można na nich jechać prosto, skręcać czy zawracać (chyba, że oznakowanie poziome lub pionowe tego zabrania), dokonując każdego z manewrów należy używać kierunkowskazów. Ta ostatnia to jedna z kwestii spornych i częsty błąd popełniany przez kierowców.
Jak prawidłowo używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu łamanym?
Niezależnie od tego, czy poruszamy się po drodze z pierwszeństwem czy nie, każdy manewr (skręt) należy zasygnalizować włączeniem kierunkowskazów. Wielu kierowców błędnie zakłada, że jeśli znajdują się na drodze z pierwszeństwem, która się "łamie" to nie muszą oni używać kierunkowskazu. To błąd, bo jego użycie ułatwi innym kierowcom odgadnięcie zamiarów i dostosowanie się do sytuacji.
Skrzyżowanie łamane a sygnalizacja świetlna
Zgodnie z obowiązującymi przepisami sygnalizacja świetlna, która działa ma pierwszeństwo przed umieszczonym przy drodze oznakowaniem poziomym i pionowym. Oznacza to, że znaki "ustąp pierwszeństwa", "droga z pierwszeństwem" i tablice pomocnicze z przedstawionym schematem skrzyżowania przestają obowiązywać, a w życie wchodzą ogólne przepisy ruchu drogowego dotyczące jazdy po skrzyżowaniu.
Zawracanie na skrzyżowaniu łamanym
Do spornej sytuacji, ale z bardzo jasnym rozwiązaniem, które zaraz opiszemy, może dojść wtedy, gdy kierowca jednego z pojazdów jadących po skrzyżowaniu łamanym (i będący na drodze z pierwszeństwem) zamierza na nim zawrócić. Czy musi ustąpić innemu pojazdowi poruszającemu się po drodze z pierwszeństwem jadącemu w przeciwnym kierunku? Oczywiście! Nie wolno też zapomnieć o użyciu kierunkowskazu. Aby łatwiej zobrazować tę sytuację wystarczy pomyśleć o klasycznym skrzyżowaniu z prostym przebiegiem dróg - aby na nim zawrócić, pojazd będący na drodze z pierwszeństwem musi ustąpić innym kierowcom jadącym po drodze z pierwszeństwem w przeciwnym kierunku. Krótko mówiąc, to że skrzyżowanie jest łamane nie ma żadnego znaczenia - to cały czas jest jedna droga z pierwszeństwem!