Ważniejszy jest znak kwadratowy czy okrągły? Rozróżnienie ich jest kluczowe
Znaki drogowe wyraźnie różnią się od siebie i muszą takie być, aby kierowcy mogli natychmiast zrozumieć intencje zarządcy drogi i się do nich stosować. Spotkać można jednak także znaki bardzo do siebie podobne, co jest celowym zabiegiem, ponieważ ich znaczenie jest podobne, ale nie identyczne. Tak jak w przypadku znaków kwadratowych i okrągłych.
Większość znaków drogowych jest kwadratowa albo okrągła i nie ma w tym niczego odkrywczego. Tym o czym wielu kierowców nie pamięta, jest fakt, że istnieją znaki występujące w obu tych konfiguracjach. Jak je wtedy interpretować?
Strefowe ograniczenie prędkości oznacza, że wjeżdżamy do obszaru, na którym bez wyjątku obowiązuje dana prędkość. Innymi słowy, jeśli po minięciu znaku przejedziemy przez skrzyżowanie lub skręcimy w inną ulicę, to ograniczenie dalej będzie obowiązywało.
Początek strefy ograniczonej prędkości wyznacza znak B-43, czyli biały kwadrat z czerwonym okręgiem i wpisanym w niego limitem prędkości.
Co również bardzo istotne, jeśli na danym obszarze obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h lub niższe, nie ma obowiązku dodatkowego oznakowania rozwiązań wymuszających powolną jazdę. Jeśli więc na drodze znajdują się na przykład progi zwalniające, to kierowca nie zostanie o tym poinformowany, jak na drogach z wyższym limitem prędkości.
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, znaki strefowe, na przykład strefowego ograniczenia prędkości, nie są odwoływane jak zwykłe znaki, czyli choćby przez skrzyżowanie. Dopiero widoczny powyżej znak "koniec strefy ograniczonej prędkości" odwołuje narzucony wcześniej limit.
Pamiętanie o zasadzie funkcjonowania stref ograniczonej prędkości jest istotne szczególnie w kontekście nowego taryfikatora mandatów. Zwykle limity ustanawiane w takich miejscach nie są wysokie, a możliwości rozwinięcia większych prędkości bardzo ograniczone, więc "szanse" na otrzymanie wysokiego mandatu nie są duże. Ale warto przypomnieć, że zgodnie z obecnym taryfikatorem, na pobłażanie nie mogą liczyć również kierowcy w minimalnym stopniu przekraczający prędkość. Nawet najmniejsze przewinienie oznacza zarówno grzywnę, jak i punkty karne:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
Pojęcie stref ograniczonej prędkości raczej nie jest obce wielu polskim kierowcom, ale zdecydowanie mniejsza ich liczba wie, że strefowe może być także ograniczenie postoju pojazdów. Często na takim znaku umieszczone są dodatkowe napisy wskazujące przedział czasowy, w jakim zakaz wyrażony znakiem obowiązuje.
Analogicznie jak w przypadku stref ograniczonej prędkości, w strefie ograniczonego postoju skrzyżowanie nie odwołuje zakazu. Zakaz postoju nie dotyczy oczywiście parkowania samochodu na wyznaczonych miejscach postojowych. Tam można śmiało zaparkować swoje auto.
Odwołanie strefy ograniczonego transportu wyznacza odpowiedni znak, widoczny na powyższej grafice.
***