Urlop za granicą? Pamiętaj o tej naklejce, bo policja nie będzie pobłażliwa

Szykując się do wyjazdu na wakacje na zachód Europy powinieneś sprawdzić w jakich miastach obowiązują strefy niskiej emisji spalin. Znajdziesz je w wielu miastach Niemiec, Austrii, Francji oraz innych europejskich miastach popularnych wśród turystów. Za wjazd do takiej strefy bez wymaganej nalepki możesz zapłacić wysoki mandat.

Czym są zielone strefy w Niemczech i innych krajach?

Strefy czystego transportu, czy raczej niskiej emisji, potocznie zwane zielonymi strefami znajdujące się w centrach dużych europejskich miast to obszary, na których obowiązują ograniczenia wjazdu pojazdów silnikowych, mające na celu zmniejszenie emisji spalin do atmosfery. Są one opatrzone stosownymi znakami. 

Nie wszystkie samochody mogą wjeżdżać do tych wyznaczonych stref, a te które są dopuszczone powinny być wyposażone w specjalną nalepkę potwierdzającą, że samochód spełnia dane normy emisji spalin. Ograniczenia zwykle dotykają głównie starszych samochodów, które nie spełniają najnowszych norm emisji wyznaczonych przez Unię Europejską. 

Reklama

W Polsce również niebawem pojawią się odpowiedniki zielonych stref - znaki strefy czystego transportu (SCT) mają stanąć w centrach największych polskich miast (na razie w Warszawie i Krakowie) do 1 lipca 2024 roku.

Zakaz wjazdu starym dieslem do centrum miasta

Tuż za naszą zachodnią granicą strefy niskiej emisji (Umweltzone) znajdują się w 61 największych niemieckich miastach. Jeszcze dalej idą Włosi (aż 300 stref w różnych mistach) jednak w Italii wiele stref obowiązuje tylko czasowo - zwykle w godzinach szczytu w tygodniu pracy. Podobne strefy możemy znaleźć w miastach Belgii, Francji, Holandii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwecji czy Austrii. 

Najczęściej strefy opierają się o wytyczne europejskich norm emisji spalin wyznaczonych przez Unię Europejską, co oznacza, że są wycelowane w starsze samochody napędzane silnikami diesla. W Berlinie, Darmstadt, Hamburgu i Stuttgarcie są nawet strefy, które kategorycznie zabraniają wjazdu samochodom napędzanym silnikiem diesla, nie ważne czy starym czy też nowym.

Jeśli chodzi o samochody z silnikami benzynowymi ograniczenia nie są tak surowe, ale kilkunasto-, lub ponad dwudziestoletnie benzyniaki również mogą mieć problem z wjazdem do wspomnianych zielonych stref. Wszystko zależy od nalepki.

Czego potrzebuję by wjechać do zielonej strefy?

Wjazd do zielonych stref jest zarezerwowany tylko dla pojazdów spełniających wyznaczone normy emisji spalin. Potwierdzeniem na spełnianie norm jest specjalna naklejka na przednią szybę, która informuje jaką normę spełnia samochód. Naklejki mogą być o różnym kolorze - zależnie od normy. Wybierając się na zachód zapoznaj się z zasadami panującymi w miastach, które planujesz odwiedzić i sprawdź, czy twój samochód będzie mógł wjechać do stref ograniczonej emisji. Warto też zawczasu zaopatrzyć się we wspomnianą naklejkę, aby uniknąć problemów na miejscu, bowiem w większości państw ograniczenia obowiązują również turystów i przyjezdnych z innych państw. Tłumaczenie, że przyjechałeś z Polski tylko pozwiedzać może okazać się daremne - zwłaszcza w Niemczech i Francji policja pilnuje zasad narzuconych przez tzw. LEZ (Low Emission Zone) i wystawia surowe mandaty.

Jaki mandat za brak nalepki z oznaczeniem normy emisji?

Wysokość mandatu za brak nalepki, czy raczej za wjazd do strefy ograniczonej emisji samochodem, który nie spełnia odpowiednich norm jest inna w każdym kraju. Może nawet różnić się w zależności od miasta:

  • Niemcy stosują równą karę we wszystkich miastach z zielonymi strefami. Za brak naklejki, lub wjazd do zielonej strefy samochodem, który nie spełnia norm zapłacisz mandat w wysokości 100 euro. 
  • We Francji, obowiązującą nalepką jest tzw. Crit'Air. Za jej brak zapłacisz 68 lub 135 euro - zależnie od strefy i wykroczenia.
  • We Włoszech kwota grzywny za wjazd do strefy ograniczonej emisji bez stosownych pozwoleń może wynieść od 70 do nawet 285 euro, w zależności od miejsca.

Czy mogę zamówić nalepkę środowiskową na szybę, by wjechać do strefy czystego transportu?

W niektórych krajach takich jak Niemcy czy Francja upoważnieniem do wjazdu do strefy ograniczonej emisji jest stosowna nalepka, którą można zamówić rejestrując się na stosownych stronach, lub po prostu w internecie. W innych takich jak Belgia trzeba zapłacić abonament, a we Włoszech sprawę może załatwić na przykład winieta. Każde państwo ma własne warunki. Oto jakie warunki musisz spełnić i ile to kosztuje w poszczególnych państwach:

  • Nalepka do niemieckich stref niskiej emisji Umweltzone kosztuje od 5 do 10 euro. Normy emisji spełniane przez samochód są ustalane w oparciu o jego dane techniczne i na ich podstawie wydawana jest konkretna nalepka.
  • We Francji obowiązuje naklejka Crit'Air. Kosztuje około 5 euro. Jest aż 6 wersji naklejek: 0 - zielona, 1 - fioletowa, 2 - żółta, 3 - pomarańczowa, 4 - czerwona, 5 - szara - każda odpowiada innej normie emisji spalin.
  • W Belgii warunki i koszty wjazdu do stref czystego transportu są różne. Zwykle polegają na konieczności zarejestrowania się na konkretnych stronach i zgłoszenia auta, oraz opłacenia abonamentu (koszt zależny od ilości dni). Takie zasady dla turystów obowiązują między innymi w Brukseli, czy Antwerpii.
  • Włosi mają własne zasady obchodzenia się z kopcącymi samochodami. W niektórych miastach w godzinach szczytu obowiązuje całkowity zakaz wjazdu do centrum, w innych, na przykład w Mediolanie na wjazd do wyznaczonych stref w centrum pozwala winieta.
  • Wielka Brytania również ma swoje strefy czystego transportu, z których najsławniejsza jest londyńska strefa ULEZ (Ultra-Low Emission Zone). Mieszkańcy uważają, że nie ma to jednak wiele wspólnego z ekologią, a jest rabunkiem, bowiem wjazd do strefy w ścisłym centrum Londynu kosztuje 15 funtów za dzień

Zanim wjedziesz, sprawdź jakie są zasady

Wybierając się za granicę, sprawdź zawczasu jakie zasady panują w miastach, które zamierzasz odwiedzić i czy przypadkiem nie będziesz potrzebował specjalnej nalepki na szybę. Eko-zasady obowiązują w wielu zachodnioeuropejskich miastach, zatem na zieloną strefę trafisz prędzej czy później. Dowiedz się czy możesz korzystać ze stref ograniczonej emisji (LEZ - Low Emission Zone) i jakie warunki musisz spełnić, żeby nie wystawić się na wysoki mandat. Warto sprawdzić:

  • Czy w mieście do którego się wybieramy są strefy niskiej emisji (LEZ), a jeśli tak to kiedy obowiązują a kiedy nie?
  • Czy potrzebujesz zielonej naklejki, aby wjechać do centrum miasta
  • Czy zamiast naklejki nie obwiązuje inna opłata za wjazd do strefy czystego transportu
  • Czy nie musisz zarejestrować w specjalnym systemie, aby mieć możliwość wjazdu do strefy czystego transportu
  • Jakie normy emisji spalin spełnia twój samochód
  • Czy posiadanie nalepki, winiety środowiskowej lub czasowego pozwolenia na wjazd do strefy jest wymagane również od turystów i przyjezdnych
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: SCT | Strefa czystego transportu | smog
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy