Twoje auto nie jest jak ciężarówka. Udźwignie ile może, a potem powie dość
Samochody w celu uzyskania homologacji uprawniającej do poruszania się po drogach publicznych muszą spełniać szereg istotnych wymogów. Jednym z nich jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Co kryje się pod tym sformułowaniem i jaki ma ono związek z polami F.1 i F.2 w dowodzie rejestracyjnym?
- Zapewne niejednokrotnie przeglądając dowód rejestracyjny pojazdu, zwróciliście uwagę na dwa pola określone jako F.1 i F.2.
- Chociaż na pierwszy rzut oka podane w nich wartości mogą okazać się niezrozumiałe, w rzeczywistości określają kluczowe parametry techniczne samochodów. Mowa o maksymalnej masie całkowitej pojazdu oraz dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu. Dlaczego to takie ważne?
Zanim odpowiemy na to pytanie, zatrzymajmy się na moment przy definicjach powyższych sformułowań. Maksymalna masa całkowita pojazdu to największa, określona technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu, która wynika z jego konstrukcji. Jest to informacja od producenta, jaka maksymalna masa jest bezpieczna dla samochodu oraz jego podzespołów i układów.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC) to z kolei największa, określona w przepisach o warunkach technicznych masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. W dużym skrócie - to maksymalna masa pojazdu przewidziana przepisami w kraju. Przejdźmy teraz do legendy wspomnianych wyżej pól.
- Pole F.1 to maksymalna masa całkowita pojazdu. Jest to największa, określona technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu, która wynika z jego konstrukcji. Jest to informacja od producenta, jaka maksymalna masa jest bezpieczna dla samochodu oraz jego podzespołów i układów.
- Pole F.2 to dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu. Jest to największą, określona w przepisach o warunkach technicznych masą pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. To maksymalna masa pojazdu przewidziana przepisami w kraju.
Z reguły w dowodach rejestracyjnych samochodów osobowych wartości w obu polach są takie same. Wynika to z tego, że przepisy krajowe pokrywają się z zaleceniami producenta auta co do maksymalnego obciążenia. Kierowca posiadający prawo jazdy kat. B jest zatem uprawniony do prowadzenia pojazdów o DMC do 3,5 tony, ale często takie samochody są konstrukcyjnie przystosowane do niższej masy.
Co także istotne - od oficjalnie podanych limitów masy istnieje pewne odstępstwo, które pozwala prowadzić samochód osobowy o DMC nawet do 4,25 tony. Dotyczy ono jednak wyłącznie pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi - np. aut elektrycznych lub wodorowych. Kierowca takiego samochodu musi także posiadać uprawnienia kategorii B od co najmniej dwóch lat.
Posiadacze prawa jazdy z pewnością wiedzą, że mając kategorię B, mogą ciągnąć swoim samochodem przyczepę. W sytuacji, w której kierowca podłączy do auta przyczepę lekką, nie obowiązuje ograniczenie wagowe. Wynika to bowiem z definicji przyczepy lekkiej - jej DMC nie przekracza 750 kg. Wątpliwości zaczynają się jednak pojawiać, gdy do samochodu osobowego chcemy podpiąć dużo większą konstrukcję. Na szczęście także i w tym przypadku wszelkie istotne informacje znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, a konkretnie w ostatnim polu oznaczonym literą F.
Dane zawarte w polu F.3 w dowodzie rejestracyjnym odnoszą się do dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów, czyli właśnie samochodu ciągnącego za sobą przyczepę. Musimy pamiętać, że gdy do samochodu zostanie podłączona przyczepa inna niż lekka, DMC całego zestawu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 tony. Równie istotną kwestią jest to, żeby rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód nie przekraczała rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.
Na szczęście do obliczenia maksymalnego DMC przyczepy z hamulcem, którą możemy podpiąć do naszego pojazdu wystarczy odjęcie wartości z rubryki F.3 od wartości z pola F.1. Nieco szybszym sposobem jest spojrzenie w pole O.1 w dowodzie rejestracyjnym, które po prostu wskazuje największą dozwoloną wagę przyczepy z hamulcem, jaką nasz pojazd ma prawo holować.