Szykuje się kolejna podwyżka kar dla kierowców. Zapłacą nawet 7 tysięcy
W związku z planowanym podniesieniem płacy minimalnej trzeba przypomnieć o jednej zmianie, która czeka kierowców. Planowany na lipiec wzrost płacy do 3490 zł brutto oznacza, że kara dla właścicieli samochodów, którzy zapomną o ubezpieczeniu auta wzrośnie do niemal 7 tys. zł.
Im wyższa płaca minimalna, tym większa kara za brak ważnej, obowiązkowej polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Wysokość kary jest zgodnie z przepisami jest ściśle powiązana z wysokością wynagrodzenia. Co to oznacza obecnie?
Wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej było konieczne, bo poszkodowani w wypadkach nie zawsze mogli liczyć na sprawną wypłatę odszkodowania od faktycznego sprawcy. Bez obowiązkowych ubezpieczeń OC poszkodowanych czekałaby często długa i męcząca batalia w sądzie o należne im pieniądze. A z drugiej strony - jeśli nie mamy ważnego ubezpieczenia OC i stajemy się sprawcą kolizji lub wypadku, narażamy się na sytuację, że takie odszkodowanie będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni. Przez brak ubezpieczenia OC samochodu możemy więc popaść w długi - i to spore.
W przypadku kierowców samochodów osobowych:
- spóźnienie 1-3 dni - 1400 zł
- spóźnienie 4-14 dni - 3490 zł
- spóźnienie powyżej 14 dni - 6980 zł
Kary za brak OC w pojeździe ciężarowym:
- spóźnienie 1-3 dni - 2090 zł
- spóźnienie 4-14 dni - 5240 zł
- spóźnienie powyżej 14 dni - 10 470 zł
Kary za brak OC w motocyklu:
- spóźnienie 1-3 dni - 230 zł
- spóźnienie 4-14 dni - 580 zł
- spóźnienie powyżej 14 dni - 1160 zł
W drugiej połowie 2023 r. wchodzi w życie kolejna podwyżka minimalnej stawki za pracę. Pracownicy będą mogli liczyć na wynagrodzenie na poziomie co najmniej 3600 zł brutto. To oznacza jeszcze wyższe kary za brak OC. W przypadku samochodów osobowych stawka za opóźnienie o 14 dni i więcej wzrośnie do 7200 zł. Natomiast dwutygodniowy brak ubezpieczenia w ciężarówce będzie kosztować 10 800 zł.
System informatyczny UFG w sposób ciągły skanuje bazę danych samochodów i automatycznie wykrywa brak OC. Nie dzieje się to jednak od razu po niewykupieniu polisy. Termin nałożenia kary, a więc i jej wysokość, zależą od tego, kiedy algorytm zainteresuje się danym samochodem. Prędzej czy później zainteresuje się na pewno i dlatego warto pilnować terminów obowiązywania polisy. Informację o tym, czy polisa OC na nasz pojazd jest jeszcze ważna, znajdziemy m.in. w rządowej aplikacji mObywatel.
W niektórych sytuacjach można się próbować odwołać od nałożonej kary za brak OC. W szczególności, gdy jesteśmy w trudnej sytuacji finansowej lub życiowej. W takich przypadkach UFG może całkowicie zrezygnować kary, zmniejszyć jej wysokość, przesunąć termin płatności lub rozłożyć ją na raty.
Warto przy takich sytuacjach dokładnie dokumentować (w miarę możliwości) swój status poprzez odpowiednie zaświadczenia, takie jak np.:
- zaświadczenia lekarskie i dokumenty o leczeniu szpitalnym,
- zaświadczenie o inwalidztwie, dochodach z ZUS-u, od pracodawcy albo z urzędu pracy (np. o statusie bezrobotnego),
- zaświadczenia o innych długach,
- postanowienia sądów i komorników,
- informacja z ośrodka pomocy społecznej,
- protokoły o stanie majątkowym.
W niektórych sytuacjach UFG może odwołać karę za brak OC. Należą do tego następujące kryteria:
- niski dochód na członka rodziny w roku nałożenia kary,
- dzieci do ukończenia 25. roku życia, które nie osiągają własnych dochodów,
- bezrobocie poświadczone przez Urząd Pracy,
- wysokie koszty utrzymania osób w gospodarstwie domowym,
- brak nieruchomości lub wartościowych ruchomości, które pokryłyby dług,
- zadłużenie w banku,
- zadłużenie z tytułu alimentów,
- inne obciążenia.
Kara za brak OC przedawnia się najwcześniej po 3 latach od dnia kontroli i jednocześnie nie później niż 3 lata od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym wykryto lukę w historii ubezpieczenia pojazdu. Trzeba pamiętać, że ten okres może się wydłużyć. Dlatego nie warto brać kary za brak OC na przeczekanie. Jedną z przyczyn przerwania biegu przedawnienia może być na przykład wszczęcie postępowania sądowego przeciwko właścicielowi nieubezpieczonego pojazdu.
***