Stracili prawa jazdy, choć zrobili korytarz życia. Nie pomyśleli o jednym

Tworzenie korytarza życia to obowiązek doskonale znany kierowcom na zachodzie, a i w Polsce od kilku lat wymagają go przepisy. Wcale nie znaczy to jednak, że jeśli utworzymy korytarz życia, to nie musimy obawiać się policyjnej interwencji i wysokiej kary. Trzeba bowiem brać pod uwagę także inne przepisy.

Tworzenie korytarza życia - przepisy

Przypomnijmy najpierw, co przepisy mówią w sprawie tworzenia korytarza życia. że zgodnie z art. 9, ust. 2, pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu."

Reklama

Prawo przewiduje też nieco inną zasadę tworzenia korytarza życia na drogach, które mają więcej niż dwa pasy:

"(...) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu."

Nie trzeba chyba dodawać, że kierowcy nie mogą korzystać z korytarza życia, czym niestety nie wszyscy kierowcy się przejmują. Przepisy wprost tego jednak zabraniają w kolejnym ustępie cytowanego artykułu Kodeksu drogowego.

Błąd podczas tworzenia korytarza życia kosztował ich prawa jazdy

Jak pokazało życie, stosowanie powyższych przepisów nie zawsze wystarcza, żeby niknąć surowej kary. Przekonali się o tym trzej kierowcy, którzy jechali oni niemiecką autostradą A5. Tam zasady tworzenia korytarza życia są właściwie takie same jak u nas, więc gdy bohaterowie tej historii natrafili na korek, jaki utworzył się na skutek wypadku, Wraz z innymi kierującymi, zjechali oni do krawędzi drogi, tworząc korytarz życia dla służb ratunkowych. Ale nie wzięli pod uwagę jednego.

Problem polegał na tym, że trzej kierowcy o których mowa, prowadzili ciężarówki, a w momencie zatrzymania, znajdowali się na lewym pasie. Obecność dużych i szerokich pojazdów po obu stronach drogi, utrudniała przejazd służbom. Ponadto na każdej wielopasmowej drodze w Niemczech poza terenem zabudowanym, istnieje ważny zakaz dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony (a także dla pojazdów ciągnących przyczepy). Jeśli droga ma co najmniej trzy pasy ruchu w jedną stronę, mogą one korzystać wyłącznie z dwóch prawych pasów. Wyjątkiem są sytuacje, gdy konieczne jest opuszczenie dwóch najbardziej prawych pasów, aby zmienić kierunek na skrzyżowaniu.

W efekcie każdy z trzech kierowców został ukarany mandatem na 240 euro (około 1050 zł) oraz 2 punktami karnymi (na 8 dopuszczalnych). Najbardziej bolesną sankcją było jednak tymczasowe zatrzymanie praw jazdy.

Przepisy zakazujące wyprzedzanie przez ciężarówki w Polsce

Warto zauważyć, że chociaż historia miała miejsce u naszego zachodniego sąsiada, powinna być przestrogą także dla polskich kierowców. Od lipca zeszłego roku w naszym kraju obowiązuje zakaz wyprzedzania przez pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony na drogach szybkiego ruchu, jeśli mają one tylko po dwa pasy w każdą stronę. Na drogach trzypasmowych, mogą korzystać z pasa prawego i środkowego.

Polscy kierowcy mają co prawda furtkę, zgodnie z którą wyprzedzanie jest dopuszczalne, ale pod warunkiem, że poprzedzający pojazd "porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze". Trudno z takiej furtki jednak skorzystać, kiedy ktoś zatrzyma się w korku ciężarówką na lewym pasie, szczególnie gdy utrudni ona przejazd służb. Za złamanie zakazu kierowcy grozi mandat 1000 zł i 8 punktów karnych. W przypadku ponownego popełnienia tego wykroczenia w ciągu dwóch lat, mandat wzrośnie do 2000 zł.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przepisy ruchu drogowego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy