Spójrz w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo. Bo inaczej możesz skończyć źle
Do groźnego wypadku doszło na jednej z ulic w Żorach, gdzie chłopiec wbiegł na jezdnię wprost pod nadjeżdżające auto. Policjanci opublikowali nagranie z monitoringu, na którym widać moment potrącenia oraz wystosowali apel do pieszych.
Pieszy w starciu z samochodem nie ma szans i to on poniesie konsekwencje zdrowotne, niezależnie od tego czy ma pierwszeństwo czy nie. Dlatego policjanci od czasu do czasu przypominają, o starej i dziś nieco zapomnianej, ale wciąż ważnej zasadzie: "Popatrz w lewo, w prawo, i jeszcze raz w lewo".
O tym, jak ważna jest to zasada przekonał się dziesięciolatek, który nie upewnił się, że może bezpiecznie przejść przez jezdnię i wtargnął tuż pod nadjeżdżający samochód.
Przybyli na miejsce policjanci ustalili, jak wyglądało całe zajście. W wyniku analizy nagrań z kamer znajdujących się w pobliżu, a także informacjom od uczestników i świadków zdarzenia, wynikało, że chłopiec wyszedł ze sklepu, a następnie wbiegł pod nadjeżdżający pojazd w miejscu, w którym nie było przejścia dla pieszych.
Chwilę wcześniej dziesięciolatek zerknął w lewo i prawo, ale nie sprawdził, czy za busem, który przejechał, porusza się kolejny samochód i wtargnął przed nadjeżdżające z lewej strony Renault Clio.
Kierujący był trzeźwy i na szczęście jechał powoli, więc zdarzenie nie miało tragicznego finału. Chłopiec celem dalszej, specjalistycznej diagnostyki zabrany został przez pogotowie ratunkowe do szpitala.
Pieszych obowiązuje szereg przepisów ruchu drogowego, które powinni znać i je stosować.
- Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
- Przechodzenie przez jezdnie lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa powyżej, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów.
- Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pierwszeństwo ma również pieszy wchodzący na przejście (z wyłączeniem tramwaju).
- Jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów, pieszy jest obowiązany korzystać z niego. Na obszarze zabudowany na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
- Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone na przejściu dla pieszych albo przejściu sugerowanym pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów.
- Wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
- Przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
- Zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;
- Przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;
- Przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;
- Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych.