Skończyłeś 70 lat? Idź się zbadać albo oddaj prawo jazdy. Nowe plany UE
Komisja Europejska chce zmian w przepisach, dzięki którym możliwe będzie wprowadzenie obowiązku kontroli stanu zdrowia starszych kierowców.
Spis treści:
17-latkowie za kierownicami ciężarówek, cyfrowe prawa jazdy i ogólnoeuropejski system ułatwiający ściganie kierowców popełniających wykroczenia za granicą to najgłośniejsze elementy projektu zmian, jakie chce wprowadzić Komisja Europejska w przepisach dotyczących prawa jazdy. Zmian jest jednak więcej.
Kontrole stanu zdrowia kierowców nie wcześniej niż po 70. roku życia
Pierwsza wiadomość jest dobra. We wniosku w sprawie praw jazdy i transgranicznego egzekwowania przepisów dotyczących przestępstw lub wykroczeń drogowych czytamy:
Najnowsze badania i dowody dotyczące zagrożeń związanych z wiekiem kierowcy pokazują również, że ludzie są w coraz większym stopniu zdolni do prowadzenia pojazdów po przekroczeniu obecnych progów wieku. Wiek, od którego państwa członkowskie mogą zwiększyć częstotliwość badań lekarskich, zostanie zatem podniesiony z obecnego wieku 50 lat do 70 lat.
Obecne przepisy pozwalają więc na to, by ustawodawcy poszczególnych państw mogli wprowadzać kontrole kierowców już w wieku 50 lat, a propozycja miałaby przesunąć ten limit o 20 lat.
Badanie starszych kierowców nie rzadziej niż co 5 lat
Druga wiadomość niektórych może zasmucić. Wniosek dotyczący zmiany dyrektywy w sprawie praw jazdy zaznacza, że kraje członkowskie powinny skrócić ważność praw jazdy do pięciu lat lub mniej dla kierowców, którzy ukończyli 70 rok życia, "w celu zastosowania zwiększonej częstotliwości badań lekarskich lub innych szczególnych środków, w tym kursów odświeżających".
Chodzi oczywiście o zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zbliżanie się do "wizji zero", czyli momentu, w którym na drogach w Unii przestaną ginąć ludzie. Jako graniczną datę do realizacji tego planu wskazano 2050 r.
Załącznik do wspomnianego dokumentu zawiera długą listę wymagań i ograniczeń, od jakich można uzależnić przedłużenie uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi. Zaczynając od jakości widzenia, przez sprawność ruchową po obszerny zestaw schorzeń, które wymagają kontroli, albo wręcz wprost uniemożliwiają prowadzenie samochodu i to niezależnie od wieku.
Kontrola stanu zdrowia kierowców to nic nowego
Trzeba jednak oddać sprawiedliwość, że unijne pomysły nie są niczym wyjątkowym w skali świata. W Wielkiej Brytanii i Australii kierowcy, którzy ukończyli 70 lat muszą odnawiać uprawnienia do prowadzenia samochodu co 3 lata. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich co najwyżej trzyletnie prawo jazdy dostają kierowcy którzy ukończą zaledwie 65 lat. W Singapurze kierowcy, którzy skończą 65 lat muszą odświeżać badania potwierdzające możliwość prowadzenia pojazdów co roku.
***