Rusza czyszczenie CEPiK. Będą masowe kary za brak OC?

10 czerwca 2024 roku z urzędowego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów zniknie przeszło 7,1 mln samochodów. Większość z nich to tzw. „martwe dusze” – samochody, które od lat nie posiadały ubezpieczenia OC i badania technicznego. Poszczególne urzędy zaczęły już publikować listy przeznaczonych do „skasowania" pojazdów. Czy ich właścicielom będą groziły kary?

Wydziały komunikacji, wraz z Ministerstwem Cyfryzacji, szykują się do zaplanowanego na 10 czerwca wielkiego sprzątania w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zgodnie z ustawą dotyczącą "ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości", wygaszeniu będą podlegać decyzje o rejestracji pojazdu:

Wielkie czyszczenie CEPiK. Co to oznacza i kogo obejmie?

Oznacza to, że z urzędowych systemów znikną pojazdy, w przypadku których upłynęło ponad dziesięć lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, a w okresie sześciu lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów. W jeszcze większym skrócie - mowa o samochodach bez ważnych badań technicznych, których ostatnia rejestracja miała miejsce przed 14 marca 2005, a przez ponad 10 nie posiadały obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Reklama

Z rejestrów zniknie ponad 7 mln samochodów

Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, ze wstępnych kalkulacji wynika, że planowane wygaszenie decyzji o rejestracji obejmie ponad 7 mln pojazdów. Poszczególne urzędy zaczęły już publikować listy przeznaczonych do "skasowania" pojazdów, a ich numery rejestracyjne można wyszukać na stronach internetowych. Co ważne - proces czyszczenia nie spowoduje, że wspomniane auta na zawsze znikną z bazy CEPiK. W tym przypadku otrzymają one nowy status, który nie tylko pozwoli uporządkować od lat istniejący bałagan, ale też umożliwi powtórną rejestrację takiego pojazdu. W tym przypadku rodzi się jednak pytanie, czy właścicielom "martwych dusz" grożą jakiekolwiek kary?

CEPiK pod kontrolą NIK. Pieniądze od kierowców szły na inne cele.

Czy właścicielom wyrejestrowanych pojazdów grożą kary?

Także tu mamy dobre wieści. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia nie będą stosowane wobec właścicieli pojazdów wyrejestrowanych. Prowadzone wobec nich postępowania zostaną natomiast umorzone. Jednocześnie w każdej chwili będzie istniała możliwość ponownej rejestracji takiego samochodu. W takim jednak przypadku zarówno wykupienie OC jak i zaliczenie badań technicznych będzie bezwarunkowym wymogiem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CEPiK | ubezpieczenie OC | przegląd techniczny pojazdu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy