Rusza czyszczenie CEPiK. Będą masowe kary za brak OC?
10 czerwca 2024 roku z urzędowego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów zniknie przeszło 7,1 mln samochodów. Większość z nich to tzw. „martwe dusze” – samochody, które od lat nie posiadały ubezpieczenia OC i badania technicznego. Poszczególne urzędy zaczęły już publikować listy przeznaczonych do „skasowania" pojazdów. Czy ich właścicielom będą groziły kary?
Wydziały komunikacji, wraz z Ministerstwem Cyfryzacji, szykują się do zaplanowanego na 10 czerwca wielkiego sprzątania w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zgodnie z ustawą dotyczącą "ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości", wygaszeniu będą podlegać decyzje o rejestracji pojazdu:
Oznacza to, że z urzędowych systemów znikną pojazdy, w przypadku których upłynęło ponad dziesięć lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, a w okresie sześciu lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów. W jeszcze większym skrócie - mowa o samochodach bez ważnych badań technicznych, których ostatnia rejestracja miała miejsce przed 14 marca 2005, a przez ponad 10 nie posiadały obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, ze wstępnych kalkulacji wynika, że planowane wygaszenie decyzji o rejestracji obejmie ponad 7 mln pojazdów. Poszczególne urzędy zaczęły już publikować listy przeznaczonych do "skasowania" pojazdów, a ich numery rejestracyjne można wyszukać na stronach internetowych. Co ważne - proces czyszczenia nie spowoduje, że wspomniane auta na zawsze znikną z bazy CEPiK. W tym przypadku otrzymają one nowy status, który nie tylko pozwoli uporządkować od lat istniejący bałagan, ale też umożliwi powtórną rejestrację takiego pojazdu. W tym przypadku rodzi się jednak pytanie, czy właścicielom "martwych dusz" grożą jakiekolwiek kary?
CEPiK pod kontrolą NIK. Pieniądze od kierowców szły na inne cele.
Także tu mamy dobre wieści. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia nie będą stosowane wobec właścicieli pojazdów wyrejestrowanych. Prowadzone wobec nich postępowania zostaną natomiast umorzone. Jednocześnie w każdej chwili będzie istniała możliwość ponownej rejestracji takiego samochodu. W takim jednak przypadku zarówno wykupienie OC jak i zaliczenie badań technicznych będzie bezwarunkowym wymogiem.