Red Light. Czy kamery na czerwonym świetle są oznakowane?

Oprac.: Agnieszka Kasprzyk

Przejazd na czerwonym świetle to jedno z najpoważniejszych wykroczeń drogowych. Nie tylko narusza ono przepisy, ale przede wszystkim stwarza ogromne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Aby zminimalizować liczbę takich przypadków, w Polsce coraz częściej stosuje się kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Jak działają, gdzie się je montuje i jakie są konsekwencje złamania tego przepisu? Przyjrzyjmy się bliżej.

Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle.
Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle. Piotr KamionkaReporter

Wydawanie pieniędzy na mandaty i zbieranie punktów karnych nie są ulubionym hobby kierowców. Na przejeździe na czerwonym świetle można sporo stracić. Warto wiedzieć, gdzie znajdują się kamery rejestrujące takie wykroczenie - lista jest długa. Wszystko to oczywiście w służbie zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Jak działają kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle? 

Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle są częścią zaawansowanego systemu monitorowania ruchu drogowego. Działają w oparciu o czujniki i oprogramowanie, dzięki czemu automatycznie wykrywają naruszenie przepisów. Najczęściej system składa się z:

  • czujników w nawierzchni - umieszczonych przed linią zatrzymania. Monitorują ruch pojazdów i rejestrują, czy samochód przekroczył linię na czerwonym świetle. 
  • kamery wideo i aparatu fotograficznego - rejestrują obraz w wysokiej rozdzielczości, uwieczniając zarówno tablice rejestracyjne pojazdu, jak i całą sytuację na skrzyżowaniu. 
  • systemu synchronizacji z sygnalizacją świetlną - pozwala dokładnie określić, w którym momencie doszło do wykroczenia. 

Kiedy pojazd przejeżdża przez skrzyżowanie na czerwonym świetle, system automatycznie wykonuje zdjęcie lub nagranie wideo, które następnie trafia do odpowiednich służb. Tam analizowane są dane, a w przypadku potwierdzenia wykroczenia, kierowca otrzymuje mandat.

Gdzie znajdują się kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle i czy są oznakowane? 

W Polsce kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle nie muszą być oznakowane, co oznacza, że kierowcy często nie zdają sobie sprawy z ich obecności. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy na skrzyżowaniu znajduje się również radar mierzący prędkość pojazdów. Takie urządzenie w świetle prawa o ruchu drogowym musi być oznakowane.

Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle montowane są głównie w miejscach o dużym natężeniu ruchu oraz tam, gdzie często dochodzi do kolizji i wypadków. Najczęściej można je spotkać na ruchliwych skrzyżowaniach w dużych miastach, przy wjazdach na autostrady i obwodnice, w pobliżu przejść dla pieszych i szkół, gdzie bezpieczeństwo jest priorytetem.

Gdzie działa system Red Light? Lista skrzyżowań

Choć rejestratory przejazdu na czerwonym świetle nie są oznakowane, ich listę można znaleźć na stronie CANARD ( Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). Oto spis miejsc, w których aktualnie znajdują się kamery polujące na kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle:

  • Wrocław, dolnośląskie, skrzyżowanie ul. Bystrzyckiej i ul. Na Ostatnim Groszu (DK5, DK94); 
  • Wrocław, dolnośląskie, przejazd kolejowy na ul. Szczecińskiej; 
  • Wrocław, dolnośląskie, przejazd kolejowy na ul. Średzkiej; 
  • Jelenia Góra, dolnośląskie, skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej i al. Jana Pawła II (DK3); 
  • Bolesławiec, dolnośląskie, skrzyżowanie ul. Spółdzielczej (DW363), Asnyka i al. Tysiąclecia; 
  • Polkowice, dolnośląskie, skrzyżowanie ul. Kopalnianej i al. Piłsudskiego (DW331, DW333); 
  • Świdnica, dolnośląskie, skrzyżowanie ul. Esperantystów (DK35, DW382), Łącznej (DW379) i Stęczyńskiego; 
  • Słupsk, pomorskie, skrzyżowanie ul. Wiejskiej (DW210), Garncarskiej (DW210), Gdańskiej i Sierpinka (DW213); 
  • Luzino, pomorskie, skrzyżowanie ul. Lęborskiej (DW468), Wejherowskiej (DW648), Chłopskiej i Wilczka;
  • Miszewo, pomorskie, skrzyżowanie ul. Gdyńskiej (DK20), Przodkowskiej i Gdańskiej; 
  • Olsztyn, warmińsko-mazurskie, skrzyżowanie ul. Synów Pułku, Generała Sikorskiego (DW598) i Tuwima; 
  • Nakło nad Notecią, kujawsko-pomorskie, skrzyżowanie ul. Mroteckiej (DW241) z Wyzwolenia (DK10); 
  • Grębocin, kujawsko-pomorskie, skrzyżowanie ul. Lubickiej (DW552) i Kowalewskiej (DK15); 
  • Kowal, kujawsko-pomorskie, skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego (DW269) i DK91; 
  • Piła, wielkopolskie, skrzyżowanie DK11 i DK10; 
  • Komorniki, wielkopolskie, skrzyżowanie ul. Poznańskiej (DW311), Magazynowej i Daimlera; 
  • Poznań, wielkopolskie, skrzyżowanie ul. Święty Marcin, Roosevelta i Zwierzynieckiej (Rondo Kaponiera); 
  • Zgierz, łódzkie, skrzyżowanie al. Armii Krajowej (DK91), Długiej i pl. Jana Pawła II; 
  • Łódź, łódzkie, skrzyżowanie al. Włókniarzy (DK91) i ul. Drewnowskiej; 
  • Łódź, łódzkie, skrzyżowanie al. Jana Pawła II (DK91) i ul. Obywatelskiej; 
  • Łódź, łódzkie, skrzyżowanie ul. Rokicińskiej i Puszkina (Rondo Inwalidów); 
  • Łódź, łódzkie, skrzyżowanie al. Włókniarzy (DK72), al. Sikorskiego (DK72) i ul. Zgierskiej (DK91); 
  • Piotrków Trybunalski, łódzkie, skrzyżowanie al. Armii Krajowej i al. Piłsudskiego (DW473); 
  • Piotrków Trybunalski, łódzkie, skrzyżowanie al. Sikorskiego i al. Concordii; 
  • Radomsko, łódzkie, przejazd kolejowy na ul. Piłsudskiego; 
  • Jabłonna, mazowieckie, skrzyżowanie ul. Modlińskiej (DK61), Brzozowej i al. kard. Wyszyńskiego; 
  • Marki, mazowieckie, skrzyżowanie al. Piłsudskiego (DW629) i ul. Wspólnej; 
  • Mroków, mazowieckie, skrzyżowanie al. Krakowskiej (DK7), ul. Szkolnej i Rejonowej; 
  • Warszawa, mazowieckie, przejazd kolejowy na ul. Cyrulików; 
  • Anielin, lubelskie, skrzyżowanie DK12 i DW874; 
  • Stalowa Wola, podkarpackie, skrzyżowanie ul. Komisji Edukacji Narodowej (DW871) i al. Jana Pawła II; 
  • Ropczyce, podkarpackie, skrzyżowanie DK94 i DW986; 
  • Nowy Sącz, małopolskie, skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi (DK87), Kilińskiego, Prażmowskiego i al. Piłsudskiego (DK75); 
  • Mikołajowice, małopolskie, DK94; 
  • Olkusz, małopolskie, skrzyżowanie ul. Centralnej (DK94, DW791), Pakuskiej i K. Wielkiego; 
  • Kraków, małopolskie, skrzyżowanie al. Pokoju i ul. Nowohuckiej; 
  • Kraków, małopolskie, skrzyżowanie ul. Zakopiańskiej, Brożka, ks. Tischnera i Wadowickiej; 
  • Bielsko-Biała, śląskie, skrzyżowanie ul. Warszawskiej, Sarni Stok i Kwiatkowskiego; 
  • Pszczyna, śląskie, skrzyżowanie ul. Górnośląskiej (DK1) i Męczenników Oświęcimskich (DW933); 
  • Łaziska Górne, śląskie, skrzyżowanie DK81 z ul. Cieszyńską; 
  • Mikołów, śląskie, skrzyżowanie ul. Cieszyńskiej (DK81), Gliwickiej (DK44) i Wyzwolenia; 
  • Pyskowice, śląskie, skrzyżowanie ul. Toszeckiej (DK94) i Mickiewicza (DK40); 
  • Zabrze, śląskie, skrzyżowanie ul. Bytomskiej, Religi i Stalmacha; 
  • Szczecin, zachodniopomorskie, skrzyżowanie ul. generała Stanisława Taczaka, Hieronima Derdowskiego i 26 Kwietnia.

Obecnie w Polsce rejestratory przejazdu na czerwonym świetle znajdują się w 44 miejscach, ta liczba będzie jednak stale rosła.

Mapa rozmieszczenia kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle. CANARDGDDKiA

Mandat i punkty za przejazd na czerwonym świetle 

Konsekwencje przejazdu na czerwonym świetle w Polsce są surowe. Aktualnie obowiązujące przepisy przewidują mandat w wysokości 500 zł. Jeśli w wyniku tego wykroczenia dojdzie do kolizji, kara rośnie do 1500 zł. W przypadku recydywy kara może być jeszcze bardziej dotkliwa. Za przejazd na czerwonym świetle kierowca może również otrzymać 15 punktów karnych. Niemała ilość punktów za to wykroczenie może sprawić, że ich ilość zostanie przekroczona. Konsekwencją wtedy będzie odebrania prawa jazdy.

Celowo doprowadził do kolizji drogowejPolicjamateriały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas