Pułapka zielonej strzałki. Jeden prosty błąd i mandat jak się patrzy

Ten przepis należy do najczęściej łamanych przez polskich kierowców, co gorsza wielu z nich nawet nie wie, że popełnia wykroczenie. Chodzi o skręt w prawo na tzw. "zielonej strzałce".

Na wielu skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną można zauważyć zieloną strzałkę, która pozwala warunkowo skręcić w prawo, gdy sygnalizator nadal wyświetla czerwone światło. Instruktorzy prawa jazdy mocno uczulają przyszłych kierowców na prawidłowe wykonywanie tego manewru, ale większość kierowców już po kilku latach jazdy ma problem z prawidłowym wykonywaniem tego manewru.

Strzałka do skrętu warunkowego. Co mówią przepisy

Kwestia zielonej strzałki została doprecyzowana przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych w artykule 96.1., który stanowi:

Reklama

To właśnie kwestia prawidłowego zatrzymania się przed sygnalizatorem S-2 jest najbardziej problematyczna dla kierowców. Większość z nich zapomina, że zatrzymanie pojazdu następuje dopiero w momencie, gdy koła się nie kręcą. Wielu kierowców zakłada, że mijanie w bardzo wolnym tempie sygnalizatora i lekkie wciśnięcie hamulca przed nim zostanie potraktowane jako zatrzymanie się.

Likwidacja zielonej strzałki

Kilka lat temu politycy proponowali likwidację przepisów dotyczących warunkowego skrętu z powodu dużej liczby wykroczeń związanych z przestrzeganiem tego przepisu. Jednak pomysł upadł, ponieważ taka decyzja wpłynęłaby negatywnie na korki w wielu miastach.

Mandat za przejechanie na zielonej strzałce bez zatrzymania

Taryfikator mandatów przewiduje wykroczenie opisane jako "niestosowanie się do sygnałów świetlnych przez kierującego pojazdem wjeżdżającego za sygnalizator, kiedy jest to zabronione". Kierowca, który popełni takie wykroczenie otrzyma mandat w wysokości 300-500 zł oraz 6 punktów karnych. Jeżeli swoim wykroczeniem doprowadzi do kolizji, mandat będzie jeszcze droższy.

Zielona strzałka do skrętu w lewo

Dużo rzadziej spotykana jest zielona strzałka do warunkowego skrętu w lewo. Zasady jej działania są bardzo podobne jak w przypadku strzałki w prawo - pozwala na warunkowy skręt w lewo i zawracanie po przepuszczeniu pieszych oraz innych uczestników ruchu z pierwszeństwem. Wymóg zatrzymania się przed sygnalizatorem również obowiązuje.

Zielona strzałka do skrętu warunkowego w lewo (S-2) nie powinna być mylona z sygnalizatorem S-3, który uprawnia do jazdy w kierunku wskazanym strzałkami. W przypadku sygnalizatora S-3 nie ma obowiązku zatrzymywania pojazdu. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przepisy ruchu drogowego | zielona strzałka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy