Polacy nie chcą płacić mandatów. Zaskakujące dane z fotoradarów
Coraz więcej fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, coraz mniej mandatów za szybkość. Od stycznia do czerwca liczba mandatów zmalała o 1/4. Mniej kierowców straciło też prawo jazdy za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym.
Trudno o lepszy dowód na to, że zaostrzenie kar za wykroczenia drogowe przyniosło pożądany efekt. Jak poinformowała Interię Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w pierwszym półroczu tego roku fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały ponad 377,6 tys. przypadków niestosowania się przez kierujących do obowiązujących na danym odcinku drogi ograniczeń prędkości. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 504,6 tys. wykroczeń. Odnotowano więc spadek rejestrowanych naruszeń na poziomie 25 proc.
Z danych GITD wynika, że blisko 60 proc. kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość w zakresie od 11 a 20 km/h ponad obowiązujący na danym odcinku limit. Przypadki przekroczenia prędkości o ponad 70 km/h stanowią 0,16 proc. wszystkich zarejestrowanych naruszeń. W okresie styczeń - czerwiec ujawniono 623 tego typu zachowania.
Niechlubnym rekordzistą pierwszego półrocza jest kierowca pewnego Lexusa, który w maju w miejscowości Łopiennik Górny, przy ograniczeniu do 50 km/h jechał z prędkością 147 km/h. Efekt - mandat w wysokości 2 500 zł, 15 punktów karnych i trzymiesięczny zakaz siadania za kierownicą.
Najbardziej zapracowanym fotoradarem w Polsce jest urządzenie pracujące w Warszawie przy ul. Ostrobramskiej, które wykonuje pomiary w kierunku Rembertowa. W pierwszym półroczu ad 2023 ten fotoradar zarejestrował już 5 727 naruszeń.
Za najbardziej zapracowany system odcinkowego pomiaru prędkości uznać można ten zamontowany w tunelu na trasie S7 (Skomielna Biała - Naprawa). W pierwszej połowie tego roku zarejestrował on ponad 11,3 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.
Co ciekawe, to jedno z najmłodszych urządzeń we flocie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD.
W pierwszym półroczu tego roku wszystkie urządzenia wykorzystywane do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 76883 przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Dziesiątka najbardziej zapracowanych urządzeń prezentuje się następująco:
- S7 tunel, Naprawa/Skomielna Biała - 11 335 wykroczeń,
- S7 Falęcice, Nowy Gózd - 9 037 wykroczeń,
- Węzeł W-wa Zachód, Blizne Łaszczyńskiego - 6 867 wykroczeń,
- Warszawa S2 Tunel, kier. Poznań - 6 744 wykroczeń,
- Zakręt - 5 524 wykroczeń,
- S8, Blizne Łaszczyńskiego, Węzeł W-wa Zachód - 5 424 wykroczeń,
- Warszawa S2 Tunel, kier. Terespol - 3 280 wykroczeń,
- Iskrzynia, Krościenko Wyżne - 3 257 wykroczeń,
- Tomaszów Mazowiecki - 2 633 wykroczeń,
- Regut, Człekówka - 2 489 wykroczeń.
Przypominamy, że obecnie w skład systemu CANARD wchodzi już grubo ponad 500 urządzeń rejestrujących wykroczenia popełniane przez zmotoryzowanych. Zdecydowana większość z nich to stacjonarne fotoradary. Lista działających obecnie odcinkowych pomiarów prędkości obejmuje 30 lokalizacji.
Plany na bieżący rok zakładają rozbudowę systemu o 39 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości, 30 nowych systemów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5 nowych systemów monitorujących przejazdy kolejowo-drogowe pod kątem niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej.
Pełna lisa lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości planowanych do uruchomienia w 2023 roku:
- Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty Wrocławskie
- Dolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III Sobieskiego
- Dolnośląskie — Bierzów-Przylesie
- Kujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — Kłódka
- Kujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
- Kujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 km
- Lubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km
- Lubelskie — Gołąb
- Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
- Lubuskie — Sudoł — Radomia
- Lubuskie — Chełmsko — Przytocznia
- Lubuskie — Motylewo — Łupowo
- Łódzkie — Pomorzany/Bociany
- Łódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.
- Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— Łaskowice
- Łódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16a
- Łódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a
- Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł Rudno
- Małopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
- Mazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710
- Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
- Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miasta
- Mazowieckie — Białobrzegi, obwodnica miasta
- Opolskie — Kietlice — Kilisino
- Podkarpackie — Nosówka: ul. Dębicka — 4 km
- Podkarpackie— Dukla: Trakt Węgierski
- Podkarpackie— Nowa Dęba: Ks. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16
- Podkarpackie — Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
- Podkarpackie— Nisko: ul. Sandomierska
- Pomorskie — A1 Peplin — Swarożyn
- Pomorskie — Borowo: Gdańska 2 — Turystyczna 1
- Śląskie — Katowice: Braci Reńców 28
- Śląskie — Jankowice (Nowa) — Świerklany (Plebiscytowa)
- Śląskie — Gliwice: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Śląskie — Zabrze: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Wielkopolskie — Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica
- Wielkopolskie — A2 Konin: MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary
- Zachodniopomorskie — Piecnik — Nieradz
- Zachodniopomorskie — Łubianka — Brynka