Polacy nie chcą płacić mandatów. Zaskakujące dane z fotoradarów

Coraz więcej fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, coraz mniej mandatów za szybkość. Od stycznia do czerwca liczba mandatów zmalała o 1/4. Mniej kierowców straciło też prawo jazdy za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym.

Trudno o lepszy dowód na to, że zaostrzenie kar za wykroczenia drogowe przyniosło pożądany efekt.  Jak poinformowała Interię Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w pierwszym półroczu tego roku fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały ponad 377,6 tys. przypadków niestosowania się przez kierujących do obowiązujących na danym odcinku drogi ograniczeń prędkości. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 504,6 tys. wykroczeń. Odnotowano więc spadek rejestrowanych naruszeń na poziomie 25 proc. 

Nowe taryfikatory dają po kieszeni. Fotoradary nie mają co robić?

Z danych GITD wynika, że blisko 60 proc. kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość w zakresie od 11 a 20 km/h ponad obowiązujący na danym odcinku limit. Przypadki przekroczenia prędkości o ponad 70 km/h stanowią 0,16 proc. wszystkich zarejestrowanych naruszeń. W okresie styczeń - czerwiec ujawniono 623 tego typu zachowania.

Reklama

Niechlubnym rekordzistą pierwszego półrocza jest kierowca pewnego Lexusa, który w maju w miejscowości Łopiennik Górny, przy ograniczeniu do 50 km/h jechał z prędkością 147 km/h. Efekt - mandat w wysokości 2 500 zł, 15 punktów karnych i trzymiesięczny zakaz siadania za kierownicą. 

Najbardziej zapracowane fotoradary. Kierowcy szybko się uczą

Najbardziej zapracowanym fotoradarem w Polsce jest urządzenie pracujące w Warszawie przy ul. Ostrobramskiej, które wykonuje pomiary w kierunku Rembertowa. W pierwszym półroczu ad 2023 ten fotoradar zarejestrował już 5 727 naruszeń.

Za najbardziej zapracowany system odcinkowego pomiaru prędkości uznać można ten zamontowany w tunelu na trasie S7 (Skomielna Biała - Naprawa). W pierwszej połowie tego roku zarejestrował on ponad 11,3 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.
Co ciekawe, to jedno z najmłodszych urządzeń we flocie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD.  

Najbardziej zapracowane odcinkowe pomiary prędkości w Polsce

W pierwszym półroczu tego roku wszystkie urządzenia wykorzystywane do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 76883 przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Dziesiątka najbardziej zapracowanych urządzeń prezentuje się następująco:

  1. S7 tunel, Naprawa/Skomielna Biała - 11 335 wykroczeń,
  2. S7 Falęcice, Nowy Gózd - 9 037 wykroczeń,
  3. Węzeł W-wa Zachód, Blizne Łaszczyńskiego - 6 867 wykroczeń,
  4. Warszawa S2 Tunel, kier. Poznań - 6 744 wykroczeń,
  5. Zakręt - 5 524 wykroczeń,
  6. S8, Blizne Łaszczyńskiego, Węzeł W-wa Zachód - 5 424 wykroczeń,
  7. Warszawa S2 Tunel, kier. Terespol - 3 280 wykroczeń,
  8. Iskrzynia, Krościenko Wyżne - 3 257 wykroczeń,
  9. Tomaszów Mazowiecki - 2 633 wykroczeń,
  10. Regut, Człekówka - 2 489 wykroczeń.

Kierowcy pod ścisłą kontrolą. Gdzie pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości?

Przypominamy, że obecnie w skład systemu CANARD wchodzi już grubo ponad 500 urządzeń rejestrujących wykroczenia popełniane przez zmotoryzowanych. Zdecydowana większość z nich to stacjonarne fotoradary. Lista działających obecnie odcinkowych pomiarów prędkości obejmuje 30 lokalizacji.

Plany na bieżący rok zakładają rozbudowę systemu o 39 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości, 30 nowych systemów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5 nowych systemów monitorujących przejazdy kolejowo-drogowe pod kątem niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej.

Pełna lisa lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości planowanych do uruchomienia w 2023 roku:

  • Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty Wrocławskie
  • Dolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III Sobieskiego
  • Dolnośląskie — Bierzów-Przylesie
  • Kujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — Kłódka
  • Kujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
  • Kujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 km
  • Lubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km
  • Lubelskie — Gołąb
  • Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
  • Lubuskie — Sudoł — Radomia
  • Lubuskie — Chełmsko — Przytocznia
  • Lubuskie — Motylewo — Łupowo
  • Łódzkie — Pomorzany/Bociany
  • Łódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.
  • Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— Łaskowice
  • Łódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16a
  • Łódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a
  • Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł Rudno
  • Małopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
  • Mazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710
  • Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
  • Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miasta
  • Mazowieckie — Białobrzegi, obwodnica miasta
  • Opolskie — Kietlice — Kilisino
  • Podkarpackie — Nosówka: ul. Dębicka — 4 km
  • Podkarpackie— Dukla: Trakt Węgierski
  • Podkarpackie— Nowa Dęba: Ks. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16
  • Podkarpackie — Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
  • Podkarpackie— Nisko: ul. Sandomierska
  • Pomorskie — A1 Peplin — Swarożyn
  • Pomorskie — Borowo: Gdańska 2 — Turystyczna 1
  • Śląskie — Katowice: Braci Reńców 28
  • Śląskie — Jankowice (Nowa) — Świerklany (Plebiscytowa)
  • Śląskie — Gliwice: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
  • Śląskie — Zabrze: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
  • Wielkopolskie — Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica
  • Wielkopolskie — A2 Konin: MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary
  • Zachodniopomorskie — Piecnik — Nieradz
  • Zachodniopomorskie — Łubianka — Brynka
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy