Pierwszeństwo łamane na skrzyżowaniu ze światłami. Zasady jazdy

Pierwszeństwo łamane na skrzyżowaniach ze światłami nie powinno żadnego kierowcy deprymować, bo kto w takiej sytuacji ma pierwszeństwo, jest dokładnie zapisane w przepisach ruchu drogowego.

Organizację ruchu na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym wizualnie opisują tablice T-6 umieszczone pod znakami informującymi o pierwszeństwie. Mowa o żółtych tablicach z czarnymi liniami, z których te grubsze wizualnie reprezentują drogę z pierwszeństwem. Na takich skrzyżowaniach kierowcy nie powinni mieć wątpliwości, kto ma pierwszeństwo. Sytuacja zaczyna się komplikować, gdy pierwszeństwo łamane dotyczy skrzyżowań, na których zamontowano sygnalizację świetlną.

Pierwszeństwo łamane na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną

Kwestia pierwszeństwa na skrzyżowaniach z pierwszeństwem łamanym i sygnalizacją świetlną nie jest skomplikowana. W artykule 5. ustawy Prawo o ruchu drogowym czytamy, że:

Reklama
  • Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
  • Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Innymi słowy, jeśli ruch na skrzyżowaniu jest regulowany sygnalizacją świetlną, to znaki dotyczące pierwszeństwa nie mają już żadnego znacznie. Hierarchia znaków i sygnałów jest bowiem w przepisach jasno określona. 

Kto jest ważniejszy? Policjant, znaki czy sygnalizacja świetlna?

Można zatem zapytać: To po co w ogóle ktoś umieszcza tablice T-6 na skrzyżowaniach ze światłami? Z tego samego powodu co np. znak STOP. Jeśli sygnalizacja świetlna zawiedzie lub gdy jest okresowo wyłączona, kierowcy muszą stosować się do znaków drogowych, chyba że ruchem kieruje policjant.

Zapamiętajmy zatem:

  1. Jeżeli ruchem kieruje policjant - nie patrzymy na sygnalizację świetlną i znaki drogowe regulujące pierwszeństwo, stosujemy się tylko pomocniczo - w razie potrzeby - do ogólnych przepisów ruchu (pierwszeństwo pojazdu jadącego prosto lub skręcającego w prawo przed skręcającym w lewo).
  2. Jeżeli ruchem kieruje sygnalizacja świetlna  - nie patrzymy na znaki drogowe regulujące pierwszeństwo, stosujemy się tylko pomocniczo - w razie potrzeby - do ogólnych przepisów ruchu (pierwszeństwo pojazdu jadącego prosto lub skręcającego w prawo przed skręcającym w lewo).
  3. Jeżeli pierwszeństwo regulują znaki drogowe - stosujemy się tylko pomocniczo - w razie potrzeby - do ogólnych przepisów ruchu (pierwszeństwo pojazdu jadącego prosto lub skręcającego w prawo przed skręcającym w lewo.
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy