Pęknięta szyba w samochodzie. Ile wynosi mandat?
Pęknięcie na szybie to jeden z najczęstszych problemów, z którymi zmagają się kierowcy. Mimo że współczesne szyby czołowe należą do trwałych zdarza się, że za sprawą większego kamienia czy na skutek działania ludzkiego, dochodzi do jej pęknięcia. Czy można jeździć z pękniętą szybą i kiedy kwalifikuje się ona do wymiany?
Obecnie szyby czołowe w autach są klejone, a to oznacza, że w razie wypadku nie rozsypują się one na tysiące drobnych kawałków i nie ranią pasażerów. Pomiędzy dwiema taflami szkła znajduje się bowiem folia. Nie ma także ryzyka, że jeśli szyba jest pęknięta to w trakcie jazdy pęd powietrza sprawi, że rozsypie się jeszcze bardziej - co najwyżej, z uwagi na naprężenia, pęknięcie może się powiększyć. To z kolei wpływa oczywiście na bezpieczeństwo, bo każda rysa na widoku może dekoncentrować i ograniczać pole widzenia.
Pęknięta szyba. Mandat
Zasadniczo pęknięcie, w przeciwieństwie do odprysku, to problem, który należy rozwiązać możliwie szybko. Po pierwsze, jak wspomnieliśmy, pęknięcie może się poszerzać przez działające na szybę siły w czasie jazdy. Wtedy na szybie pojawia się "pajączek", a jazda autem np. w nocy czy podczas ostrego słońca staje się niebezpieczna, szczególnie jeśli do uszkodzenia doszło na wysokości wzroku kierowcy.
Po drugie, jeśli dojdzie do kontroli drogowej i policjant zauważy uszkodzenie, może zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować na badanie techniczne. Do tego za pękniętą szybę grozi mandat, który może wynieść od 50 do 500 zł. O tym, że auto musi być odpowiednio przygotowane do ruchu czytamy w ustawie Prawo o ruchu drogowym, w której jeden z zapisów brzmi:
Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego (...) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.
Pęknięta szyba czy da się ją naprawić?
Uszkodzona szyba oznacza albo wymianę albo naprawę. W tym drugim wypadku trzeba jednak pamiętać, że nie każde pęknięcie da się usunąć. Przyjęło się, że jeśli jest ono większe od pięciozłotówki, to szybę należy wymieniać na nową. Podobnie, jeśli do pęknięcia doszło mniej niż 10 cm od rantu szyby. Mniejsze pęknięcia można naprawiać w warsztatach, które wstrzykując specjalistyczną żywicę, a następnie utwardzają ją promieniowaniem ultrafioletowym. Taka usługa kosztuje stosunkowo niewiele, bo zwykle około 200 zł. Oczywiście, koszt wymiany szyby w ASO to dużo większy wydatek, czasem dochodzący do kilku tysięcy złotych.