Nie trzymasz obu rąk na kierownicy, dostaniesz 500 zł mandatu
W znowelizowanych przepisach dotyczących tego, w jakim sposób ma przebiegać kontrola drogowa, znalazły się nowe o tym, jak w jej trakcie mają zachowywać się kierowca i pasażerowie. Nowością jest obowiązek trzymania obu rąk na kierownicy i zdjęcie ich dopiero na wyraźne polecenie policjanta lub innego funkcjonariusza.
Kontrola drogowa to zawsze stresujące doświadczenie, niezależnie od tego, czy popełniliśmy wykroczenie czy nie. Zarówno kierowców jak i funkcjonariuszy obowiązują konkretne przepisy dotyczącego przebiegu kontroli, które ostatnio zostały zmienione.
Zasady kontroli drogowej
Sposób przeprowadzania kontroli drogowej zależy od miejsca i pory dnia. W obszarach zabudowanych, zarówno funkcjonariusze umundurowani, jak i nieumundurowani mają prawo zatrzymywać pojazdy. W dzień, zatrzymanie powinno być zainicjowane za pomocą tarczy (tzw. lizaka) lub ręki. Po zmroku, funkcjonariusze powinni dodatkowo używać latarki z czerwonym światłem.
W terenie niezabudowanym sytuacja wygląda inaczej. Kontrolę mogą przeprowadzać wyłącznie umundurowani policjanci. W ciągu dnia zatrzymanie musi być zasygnalizowane lizakiem lub ręką, a w nocy latarką z czerwonym światłem. Sygnał do zatrzymania może być również przekazany z jadącego radiowozu przez krótkotrwałe włączenie niebieskiego światła błyskowego oraz sygnału dźwiękowego o zmiennej tonacji.
Kontrola przez policjanta w cywilu
Policjanci nieumundurowani także mają prawo zatrzymywać kierowców, ale tylko w obszarach zabudowanych. Po zatrzymaniu muszą się wylegitymować i podać powód kontroli. Jeśli nieumundurowany policjant próbuje zatrzymać pojazd w nieoznakowanym radiowozie, nawet przy użyciu sygnałów świetlnych, nie musimy reagować. Zaleca się wtedy zadzwonić na numer alarmowy 112 w celu identyfikacji pojazdu. Należy kontynuować jazdę aż do wjazdu do obszaru zabudowanego, gdzie można bezpiecznie się zatrzymać. Alternatywnie, można kierować się bezpośrednio do najbliższego komisariatu policji.
Przebieg kontroli drogowej
Po zatrzymaniu pojazdu policjant powinien zidentyfikować się, podając swój stopień, imię i nazwisko oraz nazwę jednostki, w której pracuje, a także określić powód zatrzymania. Zwykle prosi też o dokumenty: prawo jazdy, dowód rejestracyjny i dowód osobisty. Kontrola musi przebiegać w sposób profesjonalny, a to oznacza uprzejmość i jasność wydawanych poleceń.
Kierowca zatrzymany do kontroli, i to jest właśnie główna nowość, musi trzymać ręce na kierownicy i dopiero na wyraźne polecenie policjanta je z niej zdjąć. Funkcjonariusz (także np. strażnik leśny czy miejski) może poprosić o włączenie świateł awaryjnych i wyłączenie silnika. Opuszczenie pojazdu, otwieranie drzwi czy zdjęcie rąk z kierownicy bez polecenia grozi obecnie mandatem w wysokości 500 zł. To samo dotyczy pasażerów (nie mogą opuszczać pojazdu bez wyraźnego polecenia) oraz podróżujących jednośladami, którzy powinni zejść z motocykla dopiero na prośbę funkcjonariusza.