OPP to broń policji przeciw kierowcom. Na co uważać, by nie dostać mandatu

Na polskich drogach pojawia się coraz więcej systemów Odcinkowego Pomiaru Prędkości (OPP). Już w pierwszej połowie ubiegłego roku mandaty z powodu zbyt szybkiej jazdy na odcinkach objętym pomiarów dostało niemal 100 tys. kierowców. Jak uniknąć takiej nieprzyjemności?

Kamery OPP rejestrują numer rejestracyjny i godzinę wjazdu i zjazdu z danego odcinka. Na tej podstawie wyliczana jest średnia prędkość jazdy
Kamery OPP rejestrują numer rejestracyjny i godzinę wjazdu i zjazdu z danego odcinka. Na tej podstawie wyliczana jest średnia prędkość jazdy123RF/PICSEL

Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) wynika, że tylko w pierwszej połowie 2022 roku urządzenia rejestrujące prędkość wykryły dokładnie 501 520 przypadków naruszenia przepisów, z czego prawie 95 tys. to efekt pracy Odcinkowych Pomiarów Prędkości.

Czy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce jest skuteczny?

Skuteczność działania tych systemów potwierdzają chociażby efekty pracy OPP znajdującego się w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, na drodze S2. W ciągu pierwszej połowy 2022 roku system zarejestrował 26,8 tys. naruszeń przepisów. Dla porównania, wszystkie fotoradary i OPP zarejestrowały w stolicy łącznie 123,5 tys. naruszeń.

Jak skuteczność OPP wygląda w statystykach? Według CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych tego typu kontrolą spadła o 57%, co przełożyło się na 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych w wypadkach.

Więcej OPP na polskich drogach

Obecnie pod kontrolą OPP znajduje się ok. 200 km tras. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim - razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. W tej chwili odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km.

Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. - to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa. Jednym słowem, szansa na spotkanie OPP w trasie jest coraz większa.

Odcinkowy pomiar prędkości - gdzie powstaną nowe punkty?

Województwo
Lokalizacja
Droga
Mazowieckie
Kanie-Otrębusy (odcinek 1,4 km)
DW719
Mazowieckie
Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki
DW579
Mazowieckie
obwodnica Mszczonowa
DK50
Łódzkie
Pomorzany / Bociany
A1
Łódzkie
Dobroń - Pabianice Płn. (odcinek 5,4 km)
S14
Łódzkie
Łódź (Chocianowicka - Łaskowice)
P 1120E
Mazowieckie
obwodnica Białobrzegów
S7
Łódzkie
Bychlew - Jadwinin
DW485
Łódzkie
Mokra Prawa
DK70
Podkarpackie
Nosówka (ul. Dębicka na odc. 4 km)
P 1391
Podkarpackie
Dukla (Trakt Węgierski) 
DK19 
Podkarpackie 
Nowa Dęba  
DK9 
Podkarpackie 
Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka 
DW835 
Dolnośląskie 
Bierzów - Przylesie 
DW403 
Zachodniopomorskie
Piecnik - Nieradz 
DK10 
Zachodniopomorskie
Łubianka - Brynka
DW151 
Lubuskie 
Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie 
DK27
Lubuskie 
Sudoł - Radomia
DK32 
Lubuskie 
Chełmsko - Przytocznia (odcinek 3 km)
DK24 
Małopolskie
Węzeł Balice - Węzeł Rudno 
A4
Małopolskie
Kęty, ul. Sobieskiego (odcinek 1,3 km) 
Śląskie
Braci Reńców 
DW902 
Opolskie
Kietlice - Kilisino 
DW416 
Śląskie 
Jankowice (ul. Nowa) - Świerklany (ul. Plebiscytowa) 
DW929 
Śląskie 
Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
DK88
Wielkopolskie
Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica 
S11 
Wielkopolskie
Konin (od MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary)
A2 
Lubelskie
Hrubieszów (odcinek 4,1 km) 
DW844
Lubelskie 
Gołąb (odcinek 3,7 km)
DW801 
Kujawsko-Pomorskie
Rogoźno Zamek - Kłódka
DK16
Kujawsko-Pomorskie
Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek
A1
Pomorskie
Peplin - Swarożyn (odcinek 10,2 km)
A1 
Pomorskie
Borowo
DW211
Kujawsko-Pomorskie
Rycerzewo (odcinek 6,2 km)
DW251
Dolnośląskie 
Kostomłoty - Kąty Wrocławskie (odcinek A4)
A4
Dolnośląskie
Wrocław, Al. Jana III Sobieskiego  
Gminna
Lubuskie
Motylewo - Łupowo
DW132
Śląskie
Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego 
DK88
Podkarpackie
Nisko, ul. Sandomierska
DK77

Jak więc prowadzić auto na odcinku OPP, aby nie narazić się na mandat?

Wystarczy pamiętać o trzech zasadach:

  • Unikaj "efektu kangura". Chodzi  o gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu odcinka. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie pracują fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć. System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu. Jeśli za OPP chcesz przyspieszyć - nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.
  • Zwracaj uwagę na znaki drogowe. O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości" oraz D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości". Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. Obserwacja oznakowania pozwoli ci przygotować się na spotkanie z systemem i dostosowanie prędkości. O obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców.
  • Nie zwalniaj do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna. To częsta przypadłość wielu kierowców, którzy w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze. Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku. Pamiętaj o zasadzie "myśl i przewiduj" - nie wszyscy kierujący są cierpliwi.

***

Moto Flesz - odcinek 75. Najmocniejsze BMW M3 w historiiINTERIA.PL
materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas