OPP to broń policji przeciw kierowcom. Na co uważać, by nie dostać mandatu

Na polskich drogach pojawia się coraz więcej systemów Odcinkowego Pomiaru Prędkości (OPP). Już w pierwszej połowie ubiegłego roku mandaty z powodu zbyt szybkiej jazdy na odcinkach objętym pomiarów dostało niemal 100 tys. kierowców. Jak uniknąć takiej nieprzyjemności?


Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) wynika, że tylko w pierwszej połowie 2022 roku urządzenia rejestrujące prędkość wykryły dokładnie 501 520 przypadków naruszenia przepisów, z czego prawie 95 tys. to efekt pracy Odcinkowych Pomiarów Prędkości.

Czy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce jest skuteczny?

Skuteczność działania tych systemów potwierdzają chociażby efekty pracy OPP znajdującego się w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, na drodze S2. W ciągu pierwszej połowy 2022 roku system zarejestrował 26,8 tys. naruszeń przepisów. Dla porównania, wszystkie fotoradary i OPP zarejestrowały w stolicy łącznie 123,5 tys. naruszeń.

Reklama

Jak skuteczność OPP wygląda w statystykach? Według CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych tego typu kontrolą spadła o 57%, co przełożyło się na 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych w wypadkach.

Więcej OPP na polskich drogach

Obecnie pod kontrolą OPP znajduje się ok. 200 km tras. Najwięcej instalacji OPP działa w województwie mazowieckim - razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. W tej chwili odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też pojawią się tego typu systemy. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. 

Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. - to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa. Jednym słowem, szansa na spotkanie OPP w trasie jest coraz większa. 

Odcinkowy pomiar prędkości - gdzie powstaną nowe punkty?

Odcinkowe pomiary prędkości. 39 nowych lokalizacji

WojewództwoLokalizacjaDroga
MazowieckieKanie-Otrębusy (odcinek 1,4 km)DW719
MazowieckieNatolin - Chrzanów Duży - Grodzisk MazowieckiDW579
Mazowieckieobwodnica MszczonowaDK50
ŁódzkiePomorzany / BocianyA1
ŁódzkieDobroń - Pabianice Płn. (odcinek 5,4 km)S14
ŁódzkieŁódź (Chocianowicka - Łaskowice)P 1120E
Mazowieckieobwodnica BiałobrzegówS7
ŁódzkieBychlew - JadwininDW485
ŁódzkieMokra PrawaDK70
PodkarpackieNosówka (ul. Dębicka na odc. 4 km)P 1391
PodkarpackieDukla (Trakt Węgierski) DK19 
Podkarpackie Nowa Dęba  DK9 
Podkarpackie Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka DW835 
Dolnośląskie Bierzów - Przylesie DW403 
ZachodniopomorskiePiecnik - Nieradz DK10 
ZachodniopomorskieŁubianka - BrynkaDW151 
Lubuskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie DK27
Lubuskie Sudoł - RadomiaDK32 
Lubuskie Chełmsko - Przytocznia (odcinek 3 km)DK24 
MałopolskieWęzeł Balice - Węzeł Rudno A4
MałopolskieKęty, ul. Sobieskiego (odcinek 1,3 km) 
ŚląskieBraci Reńców DW902 
OpolskieKietlice - Kilisino DW416 
Śląskie Jankowice (ul. Nowa) - Świerklany (ul. Plebiscytowa) DW929 
Śląskie Al. Jana Nowaka JeziorańskiegoDK88
WielkopolskieTarnowo Podgórne - Poznań Ławica S11 
WielkopolskieKonin (od MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary)A2 
LubelskieHrubieszów (odcinek 4,1 km) DW844
Lubelskie Gołąb (odcinek 3,7 km)DW801 
Kujawsko-PomorskieRogoźno Zamek - KłódkaDK16
Kujawsko-PomorskieWęzeł Nowy Ciechocinek - MOP KałęczynekA1
PomorskiePeplin - Swarożyn (odcinek 10,2 km)A1 
PomorskieBorowoDW211
Kujawsko-PomorskieRycerzewo (odcinek 6,2 km)DW251
Dolnośląskie Kostomłoty - Kąty Wrocławskie (odcinek A4)A4
DolnośląskieWrocław, Al. Jana III Sobieskiego  Gminna
LubuskieMotylewo - ŁupowoDW132
ŚląskieAl. Jana Nowaka Jeziorańskiego DK88
PodkarpackieNisko, ul. SandomierskaDK77

Jak więc prowadzić auto na odcinku OPP, aby nie narazić się na mandat?

Wystarczy pamiętać o trzech zasadach:

  • Unikaj "efektu kangura". Chodzi  o gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu odcinka. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie pracują fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć. System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu. Jeśli za OPP chcesz przyspieszyć - nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.
  • Zwracaj uwagę na znaki drogowe. O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości" oraz D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości". Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. Obserwacja oznakowania pozwoli ci przygotować się na spotkanie z systemem i dostosowanie prędkości. O obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców.
  • Nie zwalniaj do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna. To częsta przypadłość wielu kierowców, którzy w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze. Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku. Pamiętaj o zasadzie "myśl i przewiduj" - nie wszyscy kierujący są cierpliwi.

***

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy