Ograniczenia prędkości na drogach ekspresowych. Nie zawsze można jechać 120
Drogi ekspresowe to technicznie bardzo podobne drogi do autostrad, jednak obowiązują na nich nieco inne przepisy. Mowa głównie o ograniczeniach prędkości. Ile można jechać na autostradach w Polsce, a z jaką prędkością można jechać na drodze ekspresowej? Wszystko zależy od tego z jaką drogą mamy do czynienia.
Według definicji zawartej w Prawie o Ruchu drogowym droga ekspresowa jest przeznaczona wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca, którego masa nie przekracza 550 kg w przypadku przewozu rzeczy, 400 kg w przypadku przewozu osób. Może składać się z dwóch lub jednej jezdni, a według Art. 4. pkt 10 PoRD droga ekspresowa jest drogą:
Technicznie różnice pomiędzy drogą ekspresową a autostradą są niewielkie, ale jednak istotne. Różni się nie tylko oznaczeniem i obowiązującymi na niej przepisami, choć zdarzają się sytuacje w których drogi ekspresowe mogą wyglądać tak samo jak autostrady, a różnić się wyłącznie oznakowaniem i przepisami (np. odcinki S8 lub S3).
Różnice między autostradą a drogą ekspresową:
- Droga ekspresowa może być drogą jednojezdniową i dwujezdniową (również rozdzieloną pasem wyłączonym z ruchu). Autostrada to droga dwujezdniowa, na której jezdnie oddzielone są pasem nieprzeznaczonym do jazdy lub w wyjątkowych przypadkach w inny sposób. Co prawda dopuszcza się jednojezdniową konstrukcję autostrady ale tylko w wybranych przypadkach (kierunki jazdy muszą być jednak rozdzielone pasem wyłączonym z jazdy lub w inny sposób)
- Szerokość pasa ruchu na drodze ekspresowej to 3,5 metra, a na autostradzie 3,75 m.
- Maksymalna dopuszczalna prędkość na drodze ekspresowej dwujezdniowej to 120 km/h; jednojezdniowej to 100 km/h , a na autostradzie to 140 km/h.
- Drogi ekspresowe są bezpłatne dla samochodów o masie do 3,5 tony. Niektóre odcinki autostrad w Polsce są płatne dla wszystkich pojazdów.
- Węzły na autostradzie powinny być rozmieszczone w odstępie nie większym niż 15 km, a w pobliżu dużych miast nie większym niż 5 km. Na drogach ekspresowych jest to odpowiednio 5 i 3 km.
Podobnie jak na autostradzie, również na drogą ekspresową nie mogą poruszać się pojazdy wolnobieżne, rowery i motorowery, ciągniki rolnicze oraz pojazdy zaprzęgowe, a także wspomniane wyżej czterokołowce. Drogą ekspresową nie mogą poruszać się oczywiście również piesi.
Na drodze ekspresowej zabronione jest także zawracanie, zatrzymywanie się lub postój pojazdu z wyjątkiem miejsc do tego wyznaczonych, oraz cofanie.
Dopuszczalna prędkość na drogach ekspresowych dla samochodów, motocykli i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony różni się w zależności od konstrukcji ekspresówki:
- dwujezdniowe - 120 km/h.
- jednojezdniowe - 100 km/h.
Inne ograniczenie obowiązuje dla zespołów pojazdów, czyli na przykład samochodu z przyczepą. W takim przypadku - niezależnie od tego, czy droga jest jedno- czy też dwujezdniowa - zespół pojazdów może się poruszać z maksymalną prędkością wynoszącą 80 km/h.
Drogi szybkiego ruchu w Polsce mają łączną długość 4883 km. 1799,7 to autostrady, a pozostałe 3086,9 km to drogi ekspresowe. To o ponad 250 km więcej dróg szybkiego ruchu więcej niż rok temu (było 4 631,5 km -1753,6 km autostrad oraz 2 877,9 km dróg ekspresowych).
W 2022 GDDKiA wydała 18 mld złotych na inwestycje dorgowe, a plan budowy dróg szybkiego ruchu na 2023 rok obejmuję budowy 18 kolejnych odcinków o łącznej długości 256,6 km, oraz ogłoszenie przetargów na kolejne 38 zadań, na łączną długość 564,2 km
***