Nowy znak carretera 2+1. Za złamanie - 900 zł mandatu
Hiszpania wprowadza innowacyjne rozwiązanie na swoich drogach – „carretera 2+1”. Oznaczają one nowy typ drogi zaprojektowany z myślą o poprawie bezpieczeństwa wyprzedzania. Jednak ignorowanie nowych zasad może skończyć się mandatem w wysokości niemal 900 zł. Co to za droga?
Hiszpańska Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego (DGT) wprowadziła nowy znak informujący o naprzemiennym układzie pasów ruchu. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach jednojezdniowych, które są szczególnie niebezpieczne podczas wyprzedzania. Taki system nie tylko poprawia płynność ruchu, ale również znacząco zmniejsza ryzyko czołowych kolizji.
Znak "carretera 2+1" informuje kierowców, że znajdują się na odcinku drogi z naprzemiennym układem pasów. Na takim odcinku dwa pasy w jednym kierunku umożliwiają bezpieczne wyprzedzanie, podczas gdy jeden pas przeznaczony jest dla pojazdów jadących w przeciwnym kierunku. Po kilku kilometrach układ zmienia się, dając szansę na wyprzedzanie kierowcom z drugiej strony. Celem tego rozwiązania jest redukcja liczby czołowych zderzeń, które stanowią jedną z najczęstszych przyczyn śmiertelnych wypadków na drogach jednojezdniowych.
Hiszpańska Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego (DGT) wprowadza "drogi 2+1" jako odpowiedź na rosnącą liczbę wypadków związanych z niebezpiecznym wyprzedzaniem na drogach o dużym natężeniu ruchu. Wśród najważniejszych zalet tego rozwiązania można wymienić:
- Poprawę bezpieczeństwa w porównaniu do tradycyjnych dróg jednojezdniowych, dzięki ograniczeniu ryzyka czołowych kolizji podczas wyprzedzania.
- Wyższy komfort podróży, wynikający z możliwości uzyskania większych średnich prędkości przejazdu.
- Niższe koszty budowy w porównaniu do pełnowymiarowych autostrad lub dróg ekspresowych, co czyni takie rozwiązania bardziej ekonomicznymi.
- Mniejsze obciążenie dla środowiska, ponieważ drogi te wymagają mniej przestrzeni niż autostrady.
- Większą elastyczność projektowania, ponieważ nie ma potrzeby zapewnienia tak dużych odległości potrzebnych do wyprzedzania jak na tradycyjnych drogach.
- Ułatwienie wyprzedzania wolniejszych pojazdów, co jest szczególnie istotne na trasach z dużym natężeniem ciężkiego ruchu.
Dzięki tym zaletom drogi typu "2+1" są nie tylko bardziej ekonomiczną, ale także bardziej zrównoważoną alternatywą dla dróg o klasycznym układzie jednojezdniowym. Ich wprowadzenie to krok w stronę bezpieczniejszego i efektywniejszego transportu.
Nowe przepisy przewidują surowe kary za łamanie zasad na odcinkach "2+1". Wykroczenie traktowane jest jak wyprzedzanie na linii ciągłej lub korzystanie z pasa wyprzedzania poza wyznaczonym obszarem. Za takie przewinienia grozi mandat w wysokości 200 euro, czyli około 900 zł.
Pierwsze odcinki "drogi 2+1" zostały wprowadzone na wybranych trasach w Hiszpanii jako część projektu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych. Hiszpańska Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego planuje rozbudowę tego systemu na większą skalę w nadchodzących latach.
W Polsce brakuje dedykowanego znaku dla "drogi 2+1", jednak na wybranych odcinkach dróg krajowych stosowane są rozwiązania z naprzemiennym układem pasów. Początek dodatkowego pasa ruchu oznacza znak D-13b "Początek pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej", a koniec wyznacza znak D-14b "Koniec pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej". Odcinki te służą poprawie bezpieczeństwa, szczególnie na trasach o zwiększonym natężeniu ruchu lub w miejscach wymagających lepszej organizacji wyprzedzania, np. na wzniesieniach.
W odróżnieniu od hiszpańskiego rozwiązania, polskie drogi nie mają jednego dedykowanego oznaczenia dla całego odcinka z naprzemiennym układem pasów. Informacje o takim układzie kierowcy uzyskują poprzez kombinację znaków poziomych i pionowych. Odcinki te są również zazwyczaj krótsze niż hiszpańskie "drogi 2+1".
To ważne, że instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo drogowe analizują sytuację na drogach i wdrażają rozwiązania, które poprawiają komfort i bezpieczeństwo podróży. System "droga 2+1" to przykład przemyślanej zmiany, która nie tylko usprawnia ruch, ale także ratuje życie.