Nowe zasady badań technicznych od 1 czerwca. Diagnosta pojedzie do klienta
Projekt nowego rozporządzenia zakłada, że część badań technicznych będzie mogło być przeprowadzane poza stacją kontroli pojazdów. Lista przypadków, w których będzie można przeprowadzić badanie poza SKP będzie jednak krótka.
Spis treści:
W Rządowym Centrum Legislacji pojawiła się informacja, że 1 czerwca wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Chodzi o wprowadzenie przepisów wykonawczych, które wreszcie pozwolą na wykonywanie badań technicznych poza stacją kontroli pojazdów. Taką możliwość przewidziano już przy okazji szeregu zmian legislacyjnych wprowadzonych w czerwcu ubiegłego roku, ale wówczas nie została określona procedura przeprowadzania badań technicznych poza stanowiskiem kontrolnym w stacji kontroli pojazdów (SKP).
Dla kogo badanie techniczne poza stacją kontroli?
O zmianę w przepisach od dawna zabiegali rolnicy jak i sami diagności. Dotychczas część badań technicznych maszyn rolniczych była niestety fikcją, bo wiele z nich ze względu na gabaryty nie było w stanie zmieścić się na stanowisku kontrolnym. Dodatkowo w przypadku gospodarstw znacznie oddalonych od SKP, konieczność transportu maszyn rolniczych bywa czasochłonna i kosztowna. Nowe przepisy, które teoretycznie mają obowiązywać od 1 czerwca, mogłyby rozwiązać ten kłopot.
Zgodnie z nimi, badanie techniczne poza stanowiskiem na stacji kontroli mogłoby zostać wykonane w przypadku:
- ciągników rolniczych o maksymalnej prędkości do 40 km/h,
- ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości do 40 km/h,
- przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami.
Jakie wymogi musi spełnić diagnosta, by wykonywać badanie poza stacją kontroli?
Zgodnie z rozporządzeniem, minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w SKP oraz wyposażenie kontrolno-pomiarowego stosowanego do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w tej infrastrukturze, obejmują konieczność korzystania z:
- urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN (kiloniuton), w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego, albo
- urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej, w wersji mobilnej,
- ekranu do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu.
Przepisy zakładają, że badanie ma być przeprowadzone na twardej nawierzchni, a do tego w przypadku przeprowadzania takiego badania technicznego, uprawniony diagnosta powinien w polu "Uwagi" we wzorze zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, wpisać adres miejsca przeprowadzenia badania technicznego.
Nowe przepisy dot. przeglądów - opóźnienie wprowadzenia
Początkowo projekt zakładał, że nowe przepisy wejdą w życie 1 czerwca tego roku. Niestety, w Rządowym Centrum Legislacji opublikowano uwagi Justyny Jaskólskiej, Wicedyrektor Departamentu Prawa Środowiska i Infrastruktury w Rządowym Centrum Legislacji, która stwierdza, że "Z uwagi na aktualny stan prac nad projektem oraz fakt, że podlega ono notyfikacji technicznej tak określony termin wejścia w życie budzi istotne zastrzeżenia."