Nowe tablice rejestracyjne w Polsce. Dla jakich aut są przeznaczone?
Już niedługo w Polsce pojawi się nowy wzór tablic rejestracyjnych, na który niektórzy kierowcy czekali długimi latami. Pozwolą one zakończyć fikcję, jaka trwała w naszym kraju przez dekady i na którą wszyscy przymykali oko.
Nowe tablice rejestracyjne to niezwykle ważny dzień dla polskiego środowiska sportowego. To właśnie na samochodach biorących udział w zawodach sportowych, będziemy mogli zobaczyć nowe "blachy". Ich wzór znalazł się w opublikowanym już projekcie rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów. Określono w nim ich kolorystykę oraz uzupełniono przepisy o czasowej rejestracji w związku z dodaniem możliwości czasowej rejestracji takich aut.
W rozporządzeniu czytamy:
Na tablicy rejestracyjnej tymczasowej jest wytłoczony numer rejestracyjny składający się z wyróżnika województwa oraz wyróżnika pojazdu:
- barwy czerwonej na białym tle albo
- barwy czerwonej na żółtym tle w przypadku tablicy rejestracyjnej wydawanej dla samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych.
Stworzenie nowego wzoru tablic rejestracyjnych było możliwe, dzięki pojawieniu się w polskim prawie pojęcia "samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych". Takie pojazdy nie będą poddawane okresowym badaniom technicznym - zamiast tego będą musiały przechodzić badania co do zgodności z warunkami technicznymi i będą dopuszczone do ruchu wyłącznie "czasowo".
Czasowej rejestracji samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych dokonywać ma starosta "właściwy miejscowo". W wydziale komunikacji otrzymamy wówczas pozwolenie czasowe (na 12 miesięcy) oraz komplet zalegalizowanych tablic rejestracyjnych - z żółtym tłem i czerwoną czcionką. Co ważne - samochód osobowy przeznaczony do sportu nie będzie mógł uczestniczyć w normalnym ruchu. Pojazd trafić może na publiczną drogę wyłącznie w czasie trwania zawodów sportowych.
To prawdziwie rewolucyjna zmiana, na którą środowisko sportowe czekało od lat. Obecnie samochody uczestniczące na przykład w rajdach, musiały być rejestrowane na stałe i mieć przez cały czas wykupione ubezpieczenie OC. Musiały przechodzić także okresowe przeglądy techniczne, których oficjalnie zaliczyć nie mogły, ze względu na zbyt duże ingerencje w konstrukcję pojazdu. Cała ta fikcja była jednak potrzebna ponieważ samochody te, zgodnie z przyjętą w tym sporcie zasadą, przemieszczają się między odcinkami specjalnymi po drogach publicznych.