Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów. To efekt wymogów Unii Europejskiej
Unia Europejska wielokrotnie już wprowadzała przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów sprzedawanych na jej terenie. Tym razem nie chodzi jednak o zaawansowane systemy bezpieczeństwa, ale o apteczki. Wygląda na to, że wrócą one na listę obowiązkowego wyposażenia samochodów, a stosowne przepisy omawiane są obecnie przez Senat.
W Sejmie i Senacie trwają prace nad ustawą o homologacji pojazdów. Dostosowuje ona polskie prawo do przepisów UE i regulaminów ONZ, jeśli chodzi o system homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Innymi słowy, chodzi o zasady dopuszczania nowych modeli do sprzedaży w Polsce.
W ustawie zaproponowano m.in. sposób wskazania organów krajowych właściwych do spraw homologacji czy nowy system naliczania wysokości opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych.
Określono też zasady wyznaczania służb technicznych w celu przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych oraz wprowadzono alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej.
Dotychczas wydane świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem mają zachować ważność po wejściu w życie proponowanej ustawy, możliwy więc będzie dalszy montaż instalacji w oparciu o te świadectwa. W przypadku stwierdzenia zagrożenia m.in. dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutek montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego będzie mógł zawiesić wydane świadectwo homologacji montażu takiej instalacji.
Projekt wprowadza też nowy system naliczania opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych.
Ciąg dalszy artykułu pod materiałem wideo
Na początku marca ustawa została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu. Senacka Komisja Infrastruktury zaproponowała drobne poprawki doprecyzowujące, ale w środę podczas posiedzenia Senatu zgłoszono poprawkę do ustawy, wprowadzającą wymóg wyposażenia nowych samochodów w apteczki.
Złożył ją Wojciech Konieczny (Lewica). Poprawka zakłada, by apteczka była elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych przez dealerów. Senator wskazał, że w wielu krajach unijnych jest wymóg posiadania apteczki spełniającej określone standardy.
W tej sytuacji ustawę ponownie rozpatrzy senacka Komisja Infrastruktury, następnie musi przegłosować ją Senat, po czym ustawa wróci do Sejmu, który senackie poprawki może odrzucić. Na koniec ustawę musi podpisać prezydent.
W Polsce apteczek w samochodach osobowych nie trzeba wozić już ponad 20 lat, natomiast obowiązkowe wyposażenie każdego auta obejmuje:
- gaśnicę
- trójkąt ostrzegawczy.
Apteczka jest jednak obowiązkowa w:
- autobusach
- taksówkach
- pojazdach nauki jazdy
Od czasu do czasu podejmowane są próby przywrócenia obowiązku wożenia apteczek samochodowych we wszystkich pojazdach. W 2021 roku z taką propozycją do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zwrócił się poseł Aleksander Miszalski. Ministerstwa pomysł odrzuciły.
Apteczki samochodowe są obowiązkowe w szeregu państw Unii Europejskiej:
- Austrii
- Belgii
- Bułgarii
- Chorwacji
- Czechach
- Estonii
- Grecji
- Litwie
- Łotwie
- Malcie
- Niemczech
- Słowenii.
Natomiast zgodnie z Konwencją Wiedeńską, kierowcy samochodów zarejestrowanych w Polsce, podróżujących po tych krajach nie mają obowiązku posiadania apteczki.
Rok 2022 na polskich drogach był rekordowo bezpieczny. Policji zgłoszono 21 322 wypadki, czyli o 6,5 proc. (1 494 zdarzenia) mniej niż w roku 2021. Ranne zostały 24 743 osoby (w tym ciężko 7 541). W porównaniu z rokiem 2021 oznacza to spadek o 6,3 proc. (-1672 osoby). W 2022 roku na drogach zginęło 1896 osób, czyli o 349 osób (-15,9 proc.) mniej niż w roku 2021 i o 595 osób (-24,9 proc.) mniej niż w roku 2020.