Na zakładkę czy mijankę - jak powinno się skręcać w lewo?

W ruchu ulicznym zdarzają się sytuacje, w których wiele zależy od tego, jak odczytamy intencje innego uczestnika. Jedną z nich jest ta, gdy dwóch kierowców nadjeżdżających z przeciwka zamierza skręcić w lewo na skrzyżowaniu. Czasem wręcz powstaje z tego sytuacja patowa.

Powinno się skręcać na mijankę czy na zakładkę?
Powinno się skręcać na mijankę czy na zakładkę?INTERIA.PL

Lewoskręt to bez wątpienia jeden z najtrudniejszych manewrów z uwagi między innymi na to, że w wyniku nieprawidłowej oceny sytuacji przez kierowców (np. złego określenia dystansu) może dojść do wypadku. Często też przy lewoskrętach przeciwległy pas zasłonięty jest przez auta kierowców nadjeżdżających z przeciwka i zamierzających skręcić w lewo. Do prawdziwie patowej sytuacji może dojść wtedy, gdy obu nadjeżdżających z przeciwka kierowców chce skręcić w lewo. Jak się mają minąć i co mówią na ten temat przepisy?

Równoczesny skręt w lewo - bezkolizyjny czy na zakładkę?

Na wielu dużych skrzyżowaniach organizacja ruchu jest taka, że znaki poziome oraz sygnalizacja świetlna kierunkowa jasno wskazują na to, że kierowcy mają się mijać bezkolizyjnie (czyli mając drugiego skręcającego w lewo kierowcę po prawej stronie). Skręt w lewo "na mijankę" jest dużo bardziej efektywny, bo zwykle więcej aut jest w stanie opuścić skrzyżowanie, trudniej też o jego zablokowanie. A przecież należy pamiętać o przepisie w ustawie Prawo o ruchu drogowym, który brzmi:

Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

Bez wątpienia zablokowanie skrzyżowania przy nieumiejętnym skręcie w lewo można pod ten przepis podciągnąć.

Skręt kolizyjny, na zakładkę, jest teoretycznie mniej efektywny, a do tego bardziej niebezpieczny W takim przypadku da skrzyżowaniu ustawiają się dwa ciągi pojazdów skręcających w lewo z przeciwnych kierunków. Pojazdy te skręcają za samochodem jadącym z naprzeciwka, co oznacza, że ich ścieżki przejazdu przecinają się. Często skrzyżowania nie są na tyle "pojemne", by wszystkie auta mogły płynnie opuścić skrzyżowanie, a do tego często dochodzi do sytuacji, w której auta wyjeżdżają ze skrzyżowania np. już po zapaleniu się czerwonego światła.

Mandaty za nieprawidłowy skręt na skrzyżowaniu

Jeśli na skrzyżowaniu wyznaczono skręt kolizyjny, a kierowca nie zastosuje się do odpowiednich zasad, może otrzymać mandat. Za niezastosowanie się do znaku F-10 zapłacimy 250 zł i otrzymamy punktów karnych 5.

INTERIA.PL

Jeśli natomiast funkcjonariusze uznają, że wykroczenie polegało na nieodpowiednim ustawieniu pojazdu na jezdni przed skręceniem, mandat będzie niższy - 150 zł.

Jak wykonać bezkolizyjny skręt w lewo?

Zajmij odpowiednią pozycję. Zbliżając się do skrzyżowania, zajmij lewy pas ruchu przeznaczony do skrętu w lewo. Włącz lewy kierunkowskaz, sygnalizując swój zamiar skrętu innym uczestnikom ruchu. Upewnij się, że droga jest wolna. Poczekaj, aż nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy przejadą przez skrzyżowanie.

INTERIA.PL

Skręć w lewo tak, aby minąć skręcające w lewo pojazdy z naprzeciwka prawym bokiem. Pamiętaj o ustąpieniu pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez przejście dla pieszych. Po skręcie w lewo kontynuuj jazdę zgodnie z oznakowaniem. Bezkolizyjny skręt w lewo może być niewykonalny w niektórych sytuacjach, np. gdy na skrzyżowaniu jest duży ruch lub gdy jest ono źle oznakowane.

Rondo Solidarności w Nowym Sączu Krzysztof MocekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas