Możesz przejechać po ciągłej linii. Ale tylko w jednym przypadku

Kierowcy poruszający się po Polsce mogą spotkać różne rodzaje linii środkowych. Czasami są ciągłe, a niekiedy przerywane, ciągłe lub pojedyncze. Każda z nich ma swoje znaczenie, które warto szybko przyswoić, żeby nie dostać mandatu.

Organizacja ruchu drogowego jest realizowana poprzez znaki pionowe ustawiane przy drodze. Oprócz tego na drodze występują linie, który jest aż kilka rodzajów. Warto sprawdzić i zapamiętać, co konkretnie oznaczają, żeby uniknąć problemów.

Znak P-1 to "linia pojedyncza przerywana"

Wyznacza ona pasy ruchu na jezdni. Kreski w tym przypadku są krótsze niż przerwy między nimi. Znak o podwójnej szerokości, w którym kreski i przerwy są równej długości, informują o powolnym lub zanikającym pasie ruchu, a także wyprowadzeniu na inną drogę.

Znak P-2 to po prostu "linia ciągła"

Rozdziela pasy ruchu o tym samym kierunku. Przepisy zakazują przejeżdżania po niej i najeżdżania na nią.

Reklama

Znak P-3 to "linia podwójna z przerywaną"

Oznacza zakaz najeżdżania lub przejeżdżania przez nią od strony pasa ruchu przylegającego bezpośrednio do ciągłej linii. Jedynym wyjątkiem, który na to pozwala jest powrót na właściwy pas ruchu po wyprzedzaniu. 

Znak P-4 "linia podwójna ciągła"

Zakazuje najeżdżania i przejeżdżania przez nią. Tym samym wyprzedzanie nie jest możliwe.

Znak P-5 "podwójna linia przerywana"

Oznacza pasy o zmiennym kierunku ruchu, otwierane i zamykane przez sygnalizator S-4.

Znak P-6 to linia ostrzegawcza

Ma bardzo szczególny wygląd. Kreski w tej linii są dłuższe od przerw, a ich zadaniem jest uprzedzanie kierowcy o zbliżaniu się do niebezpiecznego miejsca lub linii, której przekraczanie jest zabronione. 

Znak P-7a to "linia krawędziowa przerywana"

Jej zadaniem jest wyznaczenie krawędzi jezdni, gdzie nie ma krawężników, ale na odcinkach drogi, na których dopuszcza się postój na poboczu. Linia zezwala na postój na poboczu, ale zabrania zatrzymywania pojazdu obok tej linii na jezdni.

Znak P-7b to "linia krawędziowa ciągła"

Stosuje się ją również do wyznaczania krawędzi jezdni bez krawężników, ale na odcinkach drogi, na których ze względu na obowiązujące przepisy lub bezpieczeństwo zatrzymanie się na jezdni i na poboczu jest zabronione.

Czasami może się zdarzyć, że zarządca drogi nie zdecyduje się na narysowanie linii środkowej. Często dzieje się tak na bocznych drogach, gdzie ze względu na małą szerokość jezdni mogą się nie zmieścić dwa samochody obok siebie. Nie oznacza to jednak, że nie znajdziemy tam dwóch pasów ruchu. 

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy