Mandat za parkowanie przy centrum handlowym? Firma musi oddać pieniądze

Prezes Urzędu Kontroli Konkurencji i Konsumentów zobowiązał firmę WEIP do zwrotu klientom pieniędzy za niesłusznie wystawione wezwania do zapłaty "opłaty dodatkowej" z powodu braku biletu parkingowego. To efekt skarg kierowców, którzy zarzucali firmie nieuczciwe praktyki.

WEIP to ogólnopolski operator parkingów komercyjnych, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Kierowcy wielokrotnie skarżyli się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na nieuczciwe praktyki firmy. Przykładowo - przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował ważnym biletem parkingowym. Chodziło o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, bo np. spadł na wycieraczkę podczas zamykania drzwi.. 

Niesłusznie pobierali opłaty od kierowców. Teraz muszą oddać pieniądze

UOKiK zwraca też uwagę, że firma stosowała w regulaminach niezgodne z prawem zapisy. Przykładowo - w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej  groziła wszczęciem wobec kierowcy, na jego koszt, postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego.

Interwencja UOKiK. WEIP musi oddać opłaty dodatkowe za parkowanie

Reklama

Firma miała też wprowadzać kierowców w błąd, co do formy złożenia reklamacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ta może być zgłoszona chociażby mailowo lub osobiście. Tymczasem w regulaminach sugerowano, że kierowcy mogą jedynie wysłać list pocztą lub skorzystać z formularza na stronie internetowej.

Jak odzyskać pieniądze za "karę" parkingową?

Teraz - decyzją prezesa Prezes UOKiK - firma WEIP musi oddać kierowcom niesłusznie pobrane od nich opłaty dodatkowe. Co ważne - decyzja jest prawomocna. Na zwrot opłat liczyć mogą wszyscy, którzy po 1 stycznia 2020 roku otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu. Dotyczy to również wszystkich poszkodowanych kierowców, których reklamacje rozpatrzono negatywnie pomimo dołączenia przez nich dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. Osoby, które złożyły reklamacje i przysługuje im zwrot mają zostać poinformowane o tym fakcie indywidualnie.

Warto przypomnieć, że to kolejna decyzja UOKiK wymierzona w nieuczciwe praktyki zarządców parkingów. W ubiegłym roku ponad 820 tys. zł kary nałożono na APCOA Parking Polska (decyzja nie jest prawomocna), która - wbrew przepisom - ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mandat za parkowanie | opłata parkingowa | UOKiK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy