Mandat za parkowanie przy centrum handlowym? Firma musi oddać pieniądze

Paweł Rygas

Paweł Rygas

Aktualizacja

Prezes Urzędu Kontroli Konkurencji i Konsumentów zobowiązał firmę WEIP do zwrotu klientom pieniędzy za niesłusznie wystawione wezwania do zapłaty "opłaty dodatkowej" z powodu braku biletu parkingowego. To efekt skarg kierowców, którzy zarzucali firmie nieuczciwe praktyki.

WEIP musi zwrócić kierowcom pieniądze za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia ”opłaty dodatkowej” z powodu braku biletu. To prawomocna decyzja prezesa UOKiK
WEIP musi zwrócić kierowcom pieniądze za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia ”opłaty dodatkowej” z powodu braku biletu. To prawomocna decyzja prezesa UOKiKAdam MajcherekINTERIA.PL

WEIP to ogólnopolski operator parkingów komercyjnych, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Kierowcy wielokrotnie skarżyli się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na nieuczciwe praktyki firmy. Przykładowo - przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował ważnym biletem parkingowym. Chodziło o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, bo np. spadł na wycieraczkę podczas zamykania drzwi..

Niesłusznie pobierali opłaty od kierowców. Teraz muszą oddać pieniądze

UOKiK zwraca też uwagę, że firma stosowała w regulaminach niezgodne z prawem zapisy. Przykładowo - w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej  groziła wszczęciem wobec kierowcy, na jego koszt, postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego.

Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat
czytamy w komunikacie UOKiK

Interwencja UOKiK. WEIP musi oddać opłaty dodatkowe za parkowanie

Firma miała też wprowadzać kierowców w błąd, co do formy złożenia reklamacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ta może być zgłoszona chociażby mailowo lub osobiście. Tymczasem w regulaminach sugerowano, że kierowcy mogą jedynie wysłać list pocztą lub skorzystać z formularza na stronie internetowej.

Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji
mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Jak odzyskać pieniądze za "karę" parkingową?

Teraz - decyzją prezesa Prezes UOKiK - firma WEIP musi oddać kierowcom niesłusznie pobrane od nich opłaty dodatkowe. Co ważne - decyzja jest prawomocna. Na zwrot opłat liczyć mogą wszyscy, którzy po 1 stycznia 2020 roku otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu. Dotyczy to również wszystkich poszkodowanych kierowców, których reklamacje rozpatrzono negatywnie pomimo dołączenia przez nich dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. Osoby, które złożyły reklamacje i przysługuje im zwrot mają zostać poinformowane o tym fakcie indywidualnie.

W razie trudności konsumenci mogą dochodzić od WEIP zwrotu pieniędzy powołując się na decyzję Prezesa UOKiK
czytamy w komunikacie UOKiK

Warto przypomnieć, że to kolejna decyzja UOKiK wymierzona w nieuczciwe praktyki zarządców parkingów. W ubiegłym roku ponad 820 tys. zł kary nałożono na APCOA Parking Polska (decyzja nie jest prawomocna), która - wbrew przepisom - ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji. 

"Wydarzenia": Chełm podpisał umowę na zakup 26 NesoBusówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas