Mandat za niezapięte pasy bezpieczeństwa. Kto nie musi ich zapinać?
Pasy bezpieczeństwa są obecne w samochodach osobowych na masową skalę od lat 50. XX wieku. Dzisiaj to podstawowe zabezpieczenie każdej osoby podróżującej autem. Przeczytaj, jak działają pasy bezpieczeństwa i jaki mandat za niezapięte pasy możesz dostać.
Spis treści:
Jak działają pasy bezpieczeństwa i dlaczego trzeba je zapinać?
Najbardziej typowy rodzaj zabezpieczenia to tzw. pasy bezwładnościowe. Składają się one z kilku elementów:
- zwijacza;
- klamry;
- pasa.
Kiedy siedzisz swobodnie, pasy układają się luźno wzdłuż ciała. Jak działają pasy bezpieczeństwa? Cały mechanizm uruchamia się w momencie gwałtownego szarpnięcia. Pierwszym elementem, który działa, jest zwijacz. To specjalna szpula ze sprężyną, skracająca długość pasa tak, aby utrzymać ciało w miejscu i zapobiec wyrzuceniu go do przodu przez siłę odśrodkową.
Zobacz również:
Klamra to metalowy element mocujący, za pomocą którego łączysz pasy bezpieczeństwa z zaczepem przy fotelu. Jest montowana na wcisk i może być zwolniona poprzez wciśnięcie przycisku w zaczepie.
Sam pas wykonuje się z tkaniny lub tworzywa sztucznego. Zawsze składa się z dwóch części - piersiowej i biodrowej, aby uchronić pasażera lub kierowcę nie tylko przed szarpnięciem w przód, lecz także przed wysunięciem się dołem w razie zderzenia.
Nowoczesne pasy są również wyposażone w napinacze pirotechniczne, które eksplodują w razie wykrycia kolizji. Gwałtownie zwiększające się ciśnienie pozwala na dociśnięcie pasa do ciała szybciej, niż zrobiłby to zwijacz.
Zapinanie pasów bezpieczeństwa w ogromnym stopniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i ogranicza ryzyko poważnych uszkodzeń ciała. Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego zbadał, że dzięki zapinaniu pasów redukujemy prawdopodobieństwo utraty życia w wyniku kolizji nawet o połowę.
Kto musi zapinać pasy bezpieczeństwa?
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa wynika z art. 39 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dotyczy to zarówno kierowcy, jak i pasażerów przewożonych autem. Niedostosowanie się do obowiązujących przepisów to ryzyko otrzymania mandatu za niezapięte pasy.
Zobacz również:
Do bezpiecznej jazdy nie wystarczy jednak sam fakt zapięcia pasów bezpieczeństwa, trzeba jeszcze zrobić to prawidłowo. Powinieneś pamiętać o następujących aspektach:
- pasy powinny przylegać do ciała płasko, nie mogą się zawijać, ponieważ istnieje wtedy ryzyko niepoprawnego działania w razie szarpnięcia;
- grubą, zimową odzież należy rozpiąć tak, aby umożliwiała prawidłowe zapięcie pasa;
- działanie pasów nie wystarczy, aby ochronić odcinek szyjny kręgosłupa przed urazem. Przed rozpoczęciem jazdy ureguluj zagłówki i upewnij się, że poduszka powietrzna jest włączona.
Kto płaci mandat za niezapięte pasy?
Mandat za niezapięte pasy płaci każda z osób, która nie dopełniła tego obowiązku. Sankcja w tym przypadku to 100 zł mandatu i 2 punkty karne.
Niezależnie od tego, kierowca zapłaci kolejny mandat w wysokości 100 zł (i 4 punktów karnych), jeżeli nie upewnił się, że wszyscy pasażerowie są odpowiednio zabezpieczeni.
Czy można nie zapinać pasów bezpieczeństwa?
Z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa zwalnia się osoby, o których mowa w art. 39 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Są to m.in.:
- osoby mające zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
- kierujący taksówką podczas przewożenia pasażera;
- instruktor albo egzaminator podczas szkolenia lub egzaminowania;
- funkcjonariusze wybranych służb w trakcie przewożenia osoby zatrzymanej;
- członkowie zespołu medycznego w trakcie udzielania pomocy medycznej.
Warto pamiętać, że zwolnienie z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa nie oznacza zakazu, a jedynie przyzwolenie. To od uprzywilejowanego kierowcy lub pasażera zależy, czy zdecyduje się skorzystać z uprawnienia.