Mandat za niezapięte pasy bezpieczeństwa. Kto nie musi ich zapinać?

Aktualizacja

Pasy bezpieczeństwa są obecne w samochodach osobowych na masową skalę od lat 50. XX wieku. Dzisiaj to podstawowe zabezpieczenie każdej osoby podróżującej autem. Przeczytaj, jak działają pasy bezpieczeństwa i jaki mandat za niezapięte pasy możesz dostać.

Nie zapinasz pasów bezpieczeństwa, musisz liczyć się z mandatem.
Nie zapinasz pasów bezpieczeństwa, musisz liczyć się z mandatem. 123RF/PICSEL

Jak działają pasy bezpieczeństwa i dlaczego trzeba je zapinać?

Najbardziej typowy rodzaj zabezpieczenia to tzw. pasy bezwładnościowe. Składają się one z kilku elementów:

  • zwijacza;
  • klamry;
  • pasa.

Kiedy siedzisz swobodnie, pasy układają się luźno wzdłuż ciała. Jak działają pasy bezpieczeństwa? Cały mechanizm uruchamia się w momencie gwałtownego szarpnięcia. Pierwszym elementem, który działa, jest zwijacz. To specjalna szpula ze sprężyną, skracająca długość pasa tak, aby utrzymać ciało w miejscu i zapobiec wyrzuceniu go do przodu przez siłę odśrodkową.

Klamra to metalowy element mocujący, za pomocą którego łączysz pasy bezpieczeństwa z zaczepem przy fotelu. Jest montowana na wcisk i może być zwolniona poprzez wciśnięcie przycisku w zaczepie.

Sam pas wykonuje się z tkaniny lub tworzywa sztucznego. Zawsze składa się z dwóch części - piersiowej i biodrowej, aby uchronić pasażera lub kierowcę nie tylko przed szarpnięciem w przód, lecz także przed wysunięciem się dołem w razie zderzenia.

Nowoczesne pasy są również wyposażone w napinacze pirotechniczne, które eksplodują w razie wykrycia kolizji. Gwałtownie zwiększające się ciśnienie pozwala na dociśnięcie pasa do ciała szybciej, niż zrobiłby to zwijacz.

Zapinanie pasów bezpieczeństwa w ogromnym stopniu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i ogranicza ryzyko poważnych uszkodzeń ciała. Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego zbadał, że dzięki zapinaniu pasów redukujemy prawdopodobieństwo utraty życia w wyniku kolizji nawet o połowę.

Kto musi zapinać pasy bezpieczeństwa?

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa wynika z art. 39 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dotyczy to zarówno kierowcy, jak i pasażerów przewożonych autem. Niedostosowanie się do obowiązujących przepisów to ryzyko otrzymania mandatu za niezapięte pasy.

Do bezpiecznej jazdy nie wystarczy jednak sam fakt zapięcia pasów bezpieczeństwa, trzeba jeszcze zrobić to prawidłowo. Powinieneś pamiętać o następujących aspektach:

  • pasy powinny przylegać do ciała płasko, nie mogą się zawijać, ponieważ istnieje wtedy ryzyko niepoprawnego działania w razie szarpnięcia;
  • grubą, zimową odzież należy rozpiąć tak, aby umożliwiała prawidłowe zapięcie pasa;
  • działanie pasów nie wystarczy, aby ochronić odcinek szyjny kręgosłupa przed urazem. Przed rozpoczęciem jazdy ureguluj zagłówki i upewnij się, że poduszka powietrzna jest włączona.

Kto płaci mandat za niezapięte pasy?

Mandat za niezapięte pasy płaci każda z osób, która nie dopełniła tego obowiązku. Sankcja w tym przypadku to 100 zł mandatu i 2 punkty karne.

Niezależnie od tego, kierowca zapłaci kolejny mandat w wysokości 100 zł (i 4 punktów karnych), jeżeli nie upewnił się, że wszyscy pasażerowie są odpowiednio zabezpieczeni.

Czy można nie zapinać pasów bezpieczeństwa?

Z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa zwalnia się osoby, o których mowa w art. 39 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Są to m.in.:

  • osoby mające zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
  • kierujący taksówką podczas przewożenia pasażera;
  • instruktor albo egzaminator podczas szkolenia lub egzaminowania;
  • funkcjonariusze wybranych służb w trakcie przewożenia osoby zatrzymanej;
  • członkowie zespołu medycznego w trakcie udzielania pomocy medycznej.

Warto pamiętać, że zwolnienie z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa nie oznacza zakazu, a jedynie przyzwolenie. To od uprzywilejowanego kierowcy lub pasażera zależy, czy zdecyduje się skorzystać z uprawnienia.

Zakaz rejestracji samochodów spalinowych. A co z Polską?Polsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas