Mandat za brak opon zimowych. Ile zapłacisz w Polsce i za granicą

Zima zbliża się wielkimi krokami, a to zwiastuje długie kolejki pod zakładami wulkanizacji. Co w sytuacji gdy ktoś nie zdąży wymienić opon na zimowe lub całkowicie z nich zrezygnuje? Zgodnie z polskim prawem kierowcy nie mają obowiązku zakładać na auto "zimówek", jednak to nie oznacza, że nie ryzykują mandatem. A jak sytuacja wygląda w innych krajach?

Czy za brak zimowych opon grozi w Polsce mandat?
Czy za brak zimowych opon grozi w Polsce mandat?Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Zimy w Polsce bywały srogie, jednak od pewnego czasu duże opady śniegu w naszym kraju stały się rzadkością. To sprawia, że coraz więcej kierowców rezygnuje ze zmiany opon letnich na zimowe czy całoroczne, motywując to działanie ograniczaniem niepotrzebnych kosztów. Według badań przeprowadzonych przez Polski Związek Producentów Opon ogumienia letniego na zimowe nie wymienia ok. 30 proc. polskich kierowców.

Oznacza to, że blisko jedna trzecia kierowców w Polsce każdego roku świadomie ryzykuje bezpieczeństwem swoim i innych uczestników ruchu. Niemniej, zgodnie z obowiązującymi przepisami mają do tego prawo. Zupełnie inaczej do sprawy podchodzą władze innych krajów Europy.

Zgodnie z prawem zimowe opony nie są w Polsce obowiązkoweJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Czy w Polsce opony zimowe są obowiązkowe? Przepisy mówią jasno

Zgodnie z art. 66 Prawa o ruchu drogowym, po stronie kierującego jest zadbanie o to, by jego pojazd nie zagrażał bezpieczeństwu pasażerów i osób postronnych, nie zakłócał spokoju publicznego przez powodowanie hałasu, nie wydzielał do atmosfery szkodliwych substancji, nie powodował szkód w drodze i przede wszystkim, by zapewniał kierowcy dostateczne pole widzenia.

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

  1. nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
  2. nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
  3. nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
  4. nie powodowało niszczenia drogi;
  5. zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

W żadnym z pięciu punktów art. 66 Prawa o ruchu drogowym nie ma mowy o obowiązku korzystania z opon zimowych lub całorocznych w okresie kalendarzowej jesieni czy zimy, bowiem jazda na oponach przeznaczonych do jazdy w zimowych warunkach, jest jedynie zalecana w okresie od 1 listopada do 1 kwietnia. Trzeba natomiast pamiętać, że minimalna głębokość bieżnika wymagana prawnie to 1,6 mm.

Z opon zimowych zaleca się korzystać w okresie od 1 listopada do 1 kwietniaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Mandat za brak opon zimowych. Za co może ukarać nas policjant?

Za poruszanie się pojazdem na oponach letnich w warunkach zimowych funkcjonariusz drogówki nie może bezpośrednio ukarać nas mandatem. Nie oznacza to jednak, że nie dotknie nas kara. W sytuacji spowodowania kolizji lub wypadku policjant może się powołać na art. 97 Kodeksu wykroczeń i ukarać sprawcę takiego zdarzenia grzywną w wysokości do 3000 zł.

“Kto wykracza przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu na drogach publicznych, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany"
art. 97 Kodeksu wykroczeń

Ponadto osoby decydujące się zaryzykować powinny mieć na uwadze, że w przypadku spowodowania szkody z własnej winy, towarzystwo ubezpieczeniowe może użyć tego faktu przeciwko nim i ograniczyć wypłatę odszkodowania z tytułu Autocasco.

Za granicą za brak zimowego ogumienia można dostać wysoką grzywnęJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Mandat za brak "zimówek". W innych krajach kary są wysokie

Jeżeli jednak planujesz wybrać się zimą za granicę, musisz wiedzieć, że w wielu krajach Europy za jazdę na nieodpowiednim ogumieniu zostaniesz surowo ukarany. Wiele rzecz jasna zależy od położenia geograficznego danego regionu, jednak nie zmienia to faktu, że podejmowanie takiego ryzyka może mieć surowe konsekwencje finansowe.

Opony zimowe w Austrii - przepisy i mandaty

Zwłaszcza gdy mowa o Austrii, ponieważ tam na oponach zimowych trzeba się poruszać od 1 listopada do 15 kwietnia. Jeżeli w tym okresie zostaniemy przyłapani z nieodpowiednim ogumieniem, policjant ukarze nas mandatem w wysokości do 5000 euro. Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych w Austrii powinna wynosić 4 mm. Na oponach letnich wyposażonych w łańcuchy wolno się poruszać po drogach pokrytych śniegiem lub lodem.

Opony zimowe w Czechach - przepisy i mandaty

Bardzo podobne przepisy obowiązują w Czechach, jednak tu ewentualny mandat wyniesie maksymalnie 2000 koron (ok. 360 zł). U naszych południowych sąsiadów na oponach zimowych trzeba się poruszać od 1 listopada do 31 marca. Głębokość bieżnika to również 4 mm. Są jednak miejsca, gdzie wymagane są także łańcuchy - takie drogi są oznaczone znakiem “Zimni vybava".

Opony zimowe w Niemczech - przepisy i mandaty

W Niemczech, podobnie jak w Polsce, nie ma prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe. Jednakże, kiedy warunki pogodowe nie pozwalają bezpiecznie poruszać się po drogach (śnieg, gołoledź lub szron), wówczas powinniśmy dysponować zimowymi oponami. W przeciwnym wypadku, w razie kontroli, policjant może nas ukarać mandatem karnym w wysokości 60 euro (prawie 300 zł) oraz ukarać jednym punktem karnym, który zostanie wpisany do rejestru przestępców drogowych we Flensburgu.

Opony zimowe w Szwecji - przepisy i mandaty

W Szwecji wszystkie pojazdy powinny być wyposażone w zimowe ogumienie od 1 grudnia do 31 marca, jeśli wymagają tego warunki atmosferyczne. Minimalna głębokość bieżnika wymagana prawnie to 3 mm, a wysokość mandatu za nieprzestrzeganie przepisów wynosi 1200 koron (ponad 500 zł). Jazda na oponach z kolcami jest dozwolona - dotyczy to również samochodów zagranicznych podróżujących szwedzkimi drogami.

Wymóg jazdy na oponach zimowych obowiązuje w blisko 30 europejskich krajachJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Opony zimowe w pozostałych krajach europejskich

Aktualnie wymóg jazdy na oponach zimowych obowiązuje w blisko 30 europejskich krajach. tj.

  • Rosja - od 1 grudnia do 28 lutego,
  • Estonia - od 1 grudnia do 1 marca,
  • Łotwa - od 1 grudnia do 1 marca,
  • Litwa - 10 listopada do 1 kwietnia,
  • Białoruś - od 1 grudnia do 1 marca,
  • Włochy (niektóre regiony) - od 15 listopada do 15 kwietnia,
  • Słowenia - od 15 listopada do 15 marca,
  • Słowacja - od 15 listopada do 31 marca,
  • Czechy - od 1 listopada do 31 marca,
  • Bośnia i Hercegowina - od 15 listopada do 1 kwietnia,
  • Macedonia - od 15 listopada do 15 marca,
  • Bułgaria - od 15 listopada do 1 marca,
  • Mołdawia - od 1 grudnia do 1 marca,
  • Austria - od 1 listopada do 15 kwietnia,
  • Turcja - od 1 grudnia do 1 kwietnia,
  • San Marino - od 15 października do 15 kwietnia,
  • Szwecja - od 1 grudnia do 31 marca,
  • Norwegia - od 1 grudnia do 31 marca,
  • Finlandia - od 1 grudnia do 31 marca,
  • Chorwacja - od 15 listopada do 15 kwietnia,
  • Szwajcaria - od 1 listopada do 30 kwietnia,
  • Luksemburg - brak dat,
  • Liechtenstein - brak dat,
  • Niemcy - brak dat,
  • Rumunia - brak dat,
  • Serbia - brak dat,
  • Kosowo - brak dat.
  • Czarnogóra - brak dat.

Nakaz stosowania opon zimowych nie obowiązuje m.in. w Hiszpanii czy Francji, o ile nie poruszamy się po terenach górskich. Pozostałe kraje, w których również nie ma obowiązku korzystania z innego ogumienia to:

  • Belgia,
  • Cypr,
  • Dania,
  • Węgry,
  • Irlandia,
  • Malta,
  • Andora,
  • Islandia,
  • Ukraina,
  • Portugalia,
  • Grecja,
  • Wielka Brytania,
  • Holandia.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas