Kto może jeździć motocyklem 125 cm3? Prawo jazdy kategorii B to za mało
Od kilku lat kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą skorzystać z możliwości jazdy motocyklem o pojemności do 125 cm3. Sprawdzamy, jakie warunki trzeba spełnić, żeby robić to zgodnie z prawem.
Możliwość jazdy z motocyklem z uprawnieniami kat. B to rewolucja w polskich przepisach, która weszła w życie już kilka lat temu. Taki stan prawny funkcjonuje w wielu krajach na terenie południowej Europy, gdzie jednoślady są bardzo popularne.
Przeciwko takim zmianom argumentowano, że kierowcy poruszający się motocyklami bez doświadczenia będą powodować więcej wypadków na drogach. Szybko okazało się, że motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm3 bardzo rzadko biorą udział w wypadkach w porównaniu z większymi maszynami. Z roku na rok popularność niedużych jednośladów cały czas rośnie. W Polsce jest to już prawie połowa nowych motocykli, a na rynku wtórnym można przebierać wśród ofert.
W przypadku motocykli z silnikami o pojemności 125 cm3 można podzielić uprawnienia na dwie grupy. Do pierwszej należą osoby posiadający prawo jazdy motocyklowe. Kierowcy posiadający jedną z kategorii motocyklowych (oprócz AM), czyli A1, A2 i "pełne" A mogą prowadzić taki motocykl bez żadnych ograniczeń.
Druga grupa to posiadacze prawa jazdy samochodowego, czyli kategorii B. W tym przypadku wymagane jest posiadanie uprawnień od trzech lat. Kategorię B można uzyskać dopiero po ukończeniu 18 lat, więc posiadacz prawa jazdy na samochód na motocykl o pojemności 125 cm3 może wsiadać najwcześniej dopiero po ukończeniu 21. urodzin.
Trzeba mieć na uwadze, że uprawnienia obowiązujące na terenie Polski mogą różnić się od przepisów w innych krajach. Warto to sprawdzić, zanim wsiądziemy na motocykl o pojemności 125 cm3 za granicą. Może się okazać, że jazda na takim sprzęcie będzie wymagała dodatkowego kursu.
Warto również pamiętać, że przepisy ograniczają maksymalną moc w motocyklach z silnikiem 125 cm3. Polskie prawo przewiduje limit 11 kW (15 KM) oraz stosunek mocy do masy nieprzekraczający 0,1 kW/kg. W praktyce oznacza to, że przy maksymalnej dozwolonej mocy motocykl musi ważyć co najmniej 110 kg. W przypadku jednośladów elektrycznych obowiązuje ten sam parametr.
***