Kto ma pierwszeństwo wjazdu na środkowy pas?
Sytuacja jedna z wielu. Droga trzypasmowa, środkowy pas wolny, kierowca z prawego pasa chce przejechać na środkowy, a w tym samym momencie na podobny manewr decyduje się kierowca z lewego skrajnego pasa. Który kierowca powinien ustąpić pierwszeństwa przy zmianie pasa aby uniknąć kolizji? Prawo mówi jasno.
Definicja pasa ruchu przez prawo jest prosta. Kodeks drogowy w treści art. 2 ustępu 7 pas ruchu określa w taki sposób:
Zmianie pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej nie towarzyszy obowiązek zbliżania się do krawędzi pasa, ale zamiar zmiany pasa powinniśmy zasygnalizować odpowiednim kierunkowskazem. Obowiązek zbliżenia się do krawędzi pasa ruchu występuje przy zamiarze skrętu (w lewo lub prawo).
O tym kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu na drodze jednokierunkowej mówi art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy w nim zarówno zapisy o tym kto ma pierwszeństwo w sytuacji kiedy dwóch kierowców chce zmienić pas na środkowy, jak i w sytuacji kiedy pasem wybranym przez kierowcę zmieniającego pas porusza się już inne auto.
W obu przypadkach według ustępu 4 wspomnianego artykułu kierowca zmieniający pas na prawy, musi ustąpić pierwszeństwa kierowcy jadącemu tym pasem, lub wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony:
Obowiązuje w tym przypadku reguła prawej ręki, podobnie jak na skrzyżowaniu równorzędnym - należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony. Zmieniając pas z lewego na prawy np. po zakończonym manewrze wyprzedzania, kierowca musi zachować bezpieczną odległość od pojazdu, który znajduje się na tym pasie, zamiar zmiany pasa powinien sygnalizować odpowiednim kierunkowskazem.
Wyżej wymieniony cytat z ustawy PoRD wspomina jednak o dwóch wyjątkowych sytuacjach w których przepis nie obowiązuje. Chodzi o tzw. "jazdę na suwak", czyli sytuację w której z jakiegoś powodu pas ruchu się kończy. Warto pamiętać o tym, że obowiązek "jazdy na suwak" występuje tylko w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości Definiuje ją art. 22, ust. 4a Kodeksu drogowego:
Z kolei drugi wyjątek opisywany w ustępie 4b opisuje sytuację kiedy do jazdy na suwak dochodzi na drodze o co najmniej trzech pasach ruchu:
Podobnie jak w wyjątku opisywanym w ustępie 4a, aby zaszedł obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na pas ruchu musi dojść do znacznego zmniejszenia prędkości
Zapis o spowolnionym ruchu to bardzo ważna kwestia w przypadku jazdy na suwak, bowiem wielu kierowców źle interpretuje ten zapis, uznając, że kierowca poruszający się środkowym lub prawym pasem ma obowiązek wpuścić kierowcę zmieniającego pas bez względu na okoliczności.
To błąd bowiem obowiązek "jazdy na suwak" występuje tylko w przypadku znaczącego zmniejszenia prędkości. Zatem jeśli ruch odbywa się normalnie, kierowca jadący kończącym się pasem powinien obserwować sytuację i dostosować się do prędkości innych pojazdów, by zmieniając pas nie utrudnić ruchu innym użytkownikom drogi, co oznacza również ustąpienie pierwszeństwa innym kierowcom poruszającym się wybranym pasem. Pas powinien zmienić płynnym manewrem odpowiednio wcześnie reagując na pojawienie się znaków informujących o zbliżającym się zwężeniu lub zakończeniu pasa. Manewr należy oczywiście wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem.
***