Kierowcy wpadają jeden po drugim. Liczba kar wzrosła czterokrotnie
Bardzo dynamicznie rośnie liczba wykrytych przypadków pojazdów, których właściciele nie wykupili polisy OC. Budzące niepokój dane mogą jednak wynikać nie ze znaczącego wzrostu niechęci polskich kierowców do obowiązkowych ubezpieczeń, ale z coraz lepiej działającego systemu.
Jak podało Ministerstwo Finansów, powołując się na dane z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ostatnie lata przyniosły bardzo dynamiczny wzrost przypadków nieopłaconego ubezpieczenia OC. W ciągu pięciu lat przyrost był niemal czterokrotny:
UFG zwraca jednak uwagę, że znacznie więcej przypadków pojazdów bez obowiązkowego ubezpieczenia, to efekt stosowania coraz lepszych mechanizmów, wyłapujących brak ciągłości OC. Co więcej w 2023 roku wdrożono zupełnie nowy system monitorowania obowiązkowych ubezpieczeń.
Liczbę ponad 300 tys. wykrytych pojazdów bez OC rocznie potwierdza w rozmowie z Interią Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zwraca też uwagę na istotną rolę jaką pełni UFG oraz jak duże odszkodowania wypłaca rokrocznie ofiarom wypadków:
Wielu kierowców uważa, że jeśli tylko nie zostaną zatrzymani do kontroli i policjant nie sprawdzi informacji o ich pojeździe, to kara za brak OC im nie grozi. To myślenie całkowicie błędne, czego najlepszym dowodem są przytoczone wcześniej statystyki. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma informacje o wszystkich pojazdach oraz ich polisach, zaś odpowiedni system sprawdza, czy nie pojawił się brak ciągłości w ubezpieczeniu któregoś z nich. Dzięki temu nawet osoby, które nie korzystają już ze swojego pojazdu, nie mogą czuć się bezkarne.
Wysokość kar za brak ubezpieczenia OC jest zmienna i wylicza się ją na podstawie pensji minimalnej (obecnie to 4300 zł) oraz czasu jaki minął od wygaśnięcia polisy. Od 1 lipca 2024 roku grzywny te wyglądają następująco:
- przerwa w OC trwająca do 3 dni - 1720 zł,
- przerwa w OC trwająca między 3 a 13 dni - 4300 zł,
- przerwa w OC trwająca powyżej 14 dni - 8600 zł.
Kwoty te dotyczą samochodów osobowych. W przypadku na przykład motocykli jest to najwyżej 1420 zł, zaś maksymalna kara dla posiadaczy samochodów ciężarowych oraz autobusów wynosi 12 900 zł.
Warto na koniec przypomnieć jeszcze, że większość kierowców nie musi obawiać się kar za brak OC, ponieważ to obowiązkowe ubezpieczenie automatycznie przedłuża się na kolejny rok. Nie ma więc obawy, że ktoś zapomni o zbliżającym się terminie przedłużenia polisy.
Przypadki, w których ubezpieczenie OC wygasa są tylko trzy:
- nie zapłaciliśmy pełnej kwoty za poprzednią polisę lub nie zapłaciliśmy za nią drugiej raty (jeśli opłatę rozbijamy w czasie)
- kupiliśmy samochód i zakończyła się polisa wykupiona przez poprzedniego właściciela
- kiedy mamy do czynienia z polisą krótkoterminową (tzw. komisową), która wygasa po jej zakończeniu (najczęściej miesiąc od momentu zawarcia)
W przypadku osób, które mają zaległości wobec swojego ubezpieczyciela, ten z pewnością upomni się wcześniej o wyrównanie zaległości. Zaś wykupienie polisy po kupnie samochodu jest czynnością równie oczywistą, co przerejestrowanie go, choć oczywiście zawsze istnieje ryzyko, że jeśli chcemy poczekać do zakończenia ubezpieczenia wykupionego przez poprzedniego właściciela, przegapimy ten termin.