Jaką tolerancję mają fotoradary w Niemczech?

Fotoradary w Niemczech, zarówno urządzenia stacjonarne jak i te zamontowane w radiowozach, mają określoną tolerancję, która pozwala wyeliminować takie czynniki, jak na przykład stopień zużycia opon, który ma wpływ na prędkość pojazdu. Warto pamiętać, że niemieccy policjanci dość często używają przenośnych fotoradarów, które umieszczają przy autostradach lub na zjazdach.

W Niemczech przenośne fotoradary stają również przy autostradach
W Niemczech przenośne fotoradary stają również przy autostradach123RF/PICSEL

W porównaniu do fotoradarów w Polsce, te w Niemczech mają o wiele niższą tolerancję. Przypomnijmy - urządzenia, którymi zarządza CANARD jeszcze do niedawna w niektórych przypadkach miały tolerancję ustawioną na prędkość aż o 20 km/h wyższą od obowiązującej. Po zaleceniach NIK tolerancja fotoradarów w Polsce wynosi najczęściej do 10 km/h. Co to oznacza? Ano to, że fotoradar nie zrobi zdjęcia pojazdom, które poruszają się z prędkością do 10 km/h wyższą niż ograniczenie na danym odcinku.

Jaką tolerancję mają niemieckie fotoradary?

Tolerancja fotoradarów w Niemczech zależy od rodzaju urządzenia. Obecnie, w przypadku fotoradarów przenośnych i stacjonarnych stosuje się następujące wartości, oczywiście na korzyść kierujących.

Przy prędkości do 100 km/h (obowiązujące ograniczenie) odejmuje się 3 km/h od zmierzonej prędkości pojazdu, natomiast powyżej 100 km/h odejmuje się 3% od zmierzonej prędkości - na przykład przy zmierzonej wartości 140 km/h obsługa zajmująca się fotoradarami odejmie 4,2 km/h, czyli wynik pomiaru to 135,8 km/h.

Radiowozy wyposażone w system ProViDa pełnią podwójną funkcję - służą zarówno do pościgów, jak i kontroli prędkości. System stosuje następujące wartości tolerancji pomiarowej:

  • 5 km/h dla prędkości do 100 km/h
  • 5% dla prędkości powyżej 100 km/h

Widać zatem, że w przypadku kontroli przez radiowóz nieoznakowany tolerancja, między innymi ze względu na fakt, że pomiar dokonywany jest w czasie jazdy, jest większa. Funkcjonariusze muszą też stosować się do określonych zasad - pomiar należy wykonać na odcinku 400-500 metrów, a odległość między radiowozem a kontrolowanym pojazdem musi być niezmienna. Często stosuje się też zwiększoną tolerancję pomiarową – do 20%.

Ile wynosi tolerancja fotoradarów w Europie?

ADAC przeprowadził analizę tolerancji pomiarowych fotoradarów w różnych krajach europejskich. Wyniki pokazują istotne różnice w stosunku do niemieckich standardów, co jest ważną informacją dla osób podróżujących po Europie. Według niemieckiego automobilklubu, tolerancje pomiarowe w poszczególnych krajach przedstawiają się następująco:

Austria

- Pomiary laserowe:

  • Do 100 km/h: 3 km/h
  • Powyżej 100 km/h: 3%

- Pomiary radarowe:

  • Do 100 km/h: 5 km/h
  • Powyżej 100 km/h: 5%

Szwajcaria

- Pomiary laserowe:

  • Do 100 km/h: 3 km/h
  • 101-150 km/h: 4 km/h
  • Powyżej 151 km/h: 5 km/h

- Pomiary radarowe:

  • Do 100 km/h: 5 km/h
  • 101-150 km/h: 6 km/h
  • Powyżej 151 km/h: 7 km/h

Włochy

  • 5% prędkości (minimum 5 km/h)

Hiszpania

  • Do 100 km/h: 7 km/h
  • Powyżej 100 km/h: 7%

Francja

- Pomiary stacjonarne:

  • Do 100 km/h: 5 km/h
  • Powyżej 100 km/h: 5%

- Pomiary mobilne:

  • Do 100 km/h: 10 km/h
  • Powyżej 100 km/h: 10%
Nowy MG HS już w Polsce. Sprawdzamy, jak jeździ chińsko-brytyjska wołowina w pięciu smakach?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas