Jak to możliwe, że po takim czasie niektórzy kierowcy wciąż tego nie wiedzą?
Od momentu wprowadzenia w życie jazdy na suwak minęło już kilka lat, ale nadal kierowcy nie potrafią się poruszać w odpowiedni sposób. Jeszcze raz przypominamy, jak robić to bezpiecznie i z poszanowaniem przepisów.
Spis treści:
Jazda na suwak od kilku lat jest już obowiązkiem spoczywającym na kierowcach w ramach przepisów o ruchu drogowym. Proste zasady miały ułatwić poruszanie się po drogach podczas remontów i związanych z tym korków, a także w wielu sytuacjach, gdy ruch na drodze jest utrudniony.
Od momentu wejścia w życie nowych przepisów upłynęły już trzy lata, a nadal wielu kierowców nie pamięta o podstawowych zasadach jazdy na suwak. Przypominamy wszystkie najważniejsze zasady.
Jazda na suwak - zasady stosowania
Jazda na suwak jest dokładnie sprecyzowana w ustawie Prawo o ruchu drogowym, a konkretnie art. 22. pkt. 4, który stanowi:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Wyszczególnione w przepisach wyjątki dotyczą:
- W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni, z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu ze względu na występującą przeszkodę na tym pasie ruchu lub zaniknięcie pasa, kierujący pojazdem, który porusza się sąsiednim pasem ruchu, jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, do umożliwienia jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów, które znajdują się na takim pasie ruchu, do zmiany pasa ruchu na sąsiedni, na którym już istnieje możliwość kontynuowania jazdy.
- W sytuacji znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku, w którym nie ma możliwości kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu, ze względu na przeszkody na tych pasach ruchu lub ich zanikanie, jeśli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, to kierujący pojazdem, który porusza się tym pasem ruchu ma obowiązek bezpośrednio przed miejscem występowania przeszkody lub zanikania pasów, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub zespołowi pojazdów z lewej strony.
Jazda na suwak a warunki na drodze
Żeby można było stosować jazdę na suwak, na drodze powinny wystąpić odpowiednie warunki. Musi zachodzić konieczność znacznego zmniejszenia prędkości, którą spowodował zator drogowy, a inne pojazdy stoją lub poruszają się wolniej przez utrudnienia (np. stłuczka, wypadek, awaria, remont lub inna sytuacja drogowa).
Podczas jazdy na suwak należy wykorzystać całą długość pasa ruchu, który się kończy, dojechać do jego końca, ale przy okazji należy utrzymywać prędkość do pojazdu jadącego sąsiednim pasem.
Podczas wykonywania tego manewru należy bezwzględnie pamiętać o sygnalizowaniu zamiaru kierunkowskazem. Jeśli poruszamy się pasem, który ma kontynuację, mamy obowiązek wpuścić samochód, który jedzie kończącym się pasem.
Kiedy nie stosujemy jazdy na suwak?
Nie zawsze sytuacja drogowa pozwala korzystać z jazdy na suwak. Nie stosujemy tej zasady, gdy dochodzi do zmniejszenia prędkości ze względu na obniżenie dopuszczalnej prędkości.
Jazda na suwak nie obowiązuje również, gdy dojeżdżamy do końca pasa włączającego lub rozbiegowego. Pod warunkiem, że nie występuje tam zator z powodów wymienionych wcześniej.
***