Jak prawidłowo jeździć po rondzie? Zawsze stosuj zasadę O.S.M.

Rondo, czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest jednym z najbardziej intuicyjnych i bezpiecznych sposobów łączenia dróg. Podczas jazdy na takim skrzyżowaniu obowiązują na nim pewne zasady, ale nie wszyscy kierowcy je znają. Sprawdzamy, na czym polega zasada O.S.M. i dlaczego warto ją stosować.

Podczas jazdy po rondzie trzeba pamiętać o zasadzie O.S.M.
Podczas jazdy po rondzie trzeba pamiętać o zasadzie O.S.M. 

Ronda są coraz bardziej popularne. Wynika to z kilku kwestii. Po pierwsze, są mniej kolizyjne niż klasyczne skrzyżowania, a do tego często udrażniają ruch w miejscach, gdzie klasyczne rozwiązanie powodowałoby korki.

Problem w tym, że dla wielu kierowców jazda po rondzie to nadal spory problem. Dlatego warto zapoznać się z zasadą trzech liter - O.S.M. - obserwacja, sygnalizacja, manewr.

Metoda O.S.M. - Obserwacja

Obserwacja to podstawa podczas poruszania się po rondzie. Przed wjazdem na takie skrzyżowanie, a także podczas poruszania się po nim należy bacznie obserwować sytuację w lusterkach i rozglądać się. Przy okazji warto mieć na uwadze, że lusterka mają strefę nazywaną "martwym polem", która uwydatnia się w momencie jazdy po łuku. Dlatego, patrząc wyłącznie w lusterka nie będziemy mieć pełnego oglądu na sytuację wokół samochodu.

Obserwacja pozwoli kontrolować, ile pojazdów porusza się wokół nas, z jaką prędkością oraz jakie mają zamiary mają kierowcy. Dzięki temu można dostosować manewry i prędkość do panujących warunków.

Metoda O.S.M - Sygnalizacja

Sygnalizacja to kolejny punkt w ramach metody O.S.M. Warto sygnalizować każdy manewr na drodze. Warto robić to w trzech podstawowych przypadkach. Po pierwsze, włączając prawy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo, ale tylko w sytuacji, gdy planujemy opuszczenie skrzyżowania od razu pierwszym zjazdem.

Drugi przypadek dotyczy zmiany pasa ruchu. Na rondzie obowiązują takie same zasady, jak na zwykłej drodze. To oznacza, że zgodnie z kodeksem drogowym, podczas zmiany ruchu musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierzamy wjechać oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. Zmieniając pas ruchu ustępujemy drogę temu, kto po nim jedzie, a w sytuacji kiedy wykonujemy manewr zmiany pasa równocześnie z innym autem, pierwszeństwo ma kierowca jadący po prawej stronie.

Pod warunkiem, że linie na jezdni pozwalają na to. Trzecia sytuacja to sygnalizowanie zjazdu do skrzyżowania. Kierunkowskaz powinien być włączony po minięciu zjazdu poprzedzającego ten właściwy.

Metoda O.S.M. - manewr

Po prawidłowym zasygnalizowaniu manewru można go spokojnie wykonać. Nie trzeba się wtedy obawiać kolizji z innym pojazdem. Jest jeszcze jedna ważna kwestia - jazda prawidłowym pasem ruchu.

Jeśli znaki przed wjazdem na rondo nie wyznaczają kierunków jazdy dozwolonych na poszczególnych pasach ruchu, kierowca powinien stosować się do zasad ogólnych. Jadąc w lewo lub zawracając na rondzie - korzystamy ze skrajnego pasa lewego. Jadąc na wprost można jechać każdego pasa, jeśli znaki tego nie zabraniają. Natomiast jadąc w prawo zajmujemy skrajny prawy pas. Wielu kierowców ma nawyk objeżdżania ronda prawym pasem. Jest to niepotrzebne i niebezpieczne zachowanie.

Powinno się zajmować prawy pas tylko w sytuacji, gdy chcemy skręcić od razu w prawo. Podczas jazdy prosto lub w lewo najlepiej zajmować lewy pas.

Za co można dostać mandat na rondzie?

Warto zachowywać się poprawnie podczas jazdy na rondzie. W innym wypadku można dostać mandat. Funkcjonariusz policji może nałożyć grzywnę o wartości 150 zł za nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skręceniem. W sytuacji, gdy przekroczymy linię pojedynczą ciągła można dostać mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny.

***

Moto Flesz - odcinek 52. Nowy taryfikator punktów karnych Marek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas