Hulajnogi elektryczne. Jak nie narazić się na mandat?
Wiosna oznacza, że szczególnie w większych miastach na ulicach pojawią się hulajnogi elektryczne. Jakie przepisy je obowiązują i jak poruszać się nimi by było bezpiecznie i nie narazić się na mandat?
Spis treści:
Hulajnoga elektryczna to dobry sposób na to, by poruszać się po mieście - jest cicha, dynamiczna i można ją łatwo zaparkować lub po prostu złożyć i zabrać ze sobą np. do biura. Problem w tym, że wraz ze wzrostem liczby hulajnóg rośnie też liczba wypadków z ich udziałem, często niestety poważnych w skutkach. Jak bezpiecznie jeździć hulajnogą, by nie dostać mandatu?
Kto może jeździć hulajnogą?
Najpierw warto zerknąć do ustawy Prawo o ruchu drogowym, by dowiedzieć się, jak przepisy określają hulajnogę elektryczną. Wg tej ustawy jest to:
pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Tylko z tego zapisu wynika już, że jeden z głównych grzechów, którzy popełniają użytkownicy hulajnóg, czyli jazda nią w dwie osoby, nie jest dozwolona przepisami.
Kto może jeździć hulajnogą? Jeśli masz ukończone 18 lat, nie musisz mieć żadnych uprawnień. Osoby przed 18. rokiem życia powinny posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T. Dzieci, czyli osoby poniżej 10. roku życia, mogą poruszać się hulajnogą wyłącznie w towarzystwie dorosłych.
Hulajnogą nie można poruszać się po spożyciu alkoholu ani w stanie nietrzeźwości - grożą za to mandaty w wysokości, odpowiednio, 1000 i 2500 zł.
Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?
Droga dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów to zdecydowanie najlepsze miejsce do jazdy hulajnogą elektryczną. Kierujący hulajnogą ma takie same prawa i obowiązki jak rowerzysta i w większości sytuacji właśnie ten obszar ulicy jest przeznaczony do jazdy hulajnogą elektryczną. Hulajnogą elektryczną można też jechać po jezdni, ale tylko wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów ani pasa ruchu dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na danej drodze nie przekracza 30 km/h. Oznacza to, że w praktyce jazda hulajnogą po jezdni jest dozwolona jedynie na drogach osiedlowych, czyli w strefie zamieszkania oraz po drogach wewnętrznych. W takich miejscach nie można jednak przekraczać 20 km/h.
Jazda hulajnogą elektryczną po chodniku jest dozwolona tylko wyjątkowo, gdy:
- Chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h,
- Nie ma drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
- Kierujący hulajnogą jedzie z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych. Nie jest ona określona przepisami, ale można przyjąć, że pieszy porusza się z prędkością do 6 km/h,
- Uczestnicy ruchu pieszego mają bezwzględne pierwszeństwo i kierujący hulajnoga nie utrudnia im ruchu.
Jednocześnie należy pamiętać, że jazda hulajnogą elektryczną po autostradach i drogach ekspresowych jest całkowicie zabroniona - byli i tacy śmiałkowie, którzy wjeżdżali np. na kilkupasmowe obwodnice miast.
Wyposażenie hulajnogi elektrycznej
Hulajnoga elektryczna powinna być wyposażona w:
- Dwa hamulce niezależne
- Dzwonek lub inny sygnał dźwiękowy
- Oświetlenie przednie i tylne - białe z przodu i czerwone z tyłu
- Odblaskowe elementy z przodu i z tyłu
Podczas jazdy hulajnogą elektryczną zabronione jest korzystanie z telefonu komórkowego. Każdy jest też zobowiązany do przestrzegania wszystkich przepisów ruchu drogowego, które dotyczą pieszych, a także ustępowania im pierwszeństwa, gdy jedzie po chodniku. Tak jak w przypadku rowerzystów, chcąc przekroczyć przejście dla pieszych, kierujący hulajnogą zobowiązany jest z niej zejść i ją przeprowadzić.
Także parkowanie hulajnóg, które często są porozrzucane byle gdzie, to zmora miast. Dlatego hulajnogę powinno się zostawić w miejscu do tego wyznaczonym (np. korzystając z miejsca postojowego dla auta). W przypadku, gdy zarządca drogi nie wyznaczył specjalnych miejsc, należy pozostawić hulajnogę równolegle i jak najbliżej do zewnętrznej krawędzi chodnika zostawiając co najmniej 1,5 m dla pieszych.