Dwóch kierowców chce wjechać na środkowy pas. Kto ma pierwszeństwo?

W ruchu miejskim, ale również na trzypasmowych drogach szybkiego ruchu dochodzi czasem do sytuacji, gdy kierowcy jadący skrajnymi pasami, lewymi i prawym, w tym samym momencie chcą wjechać na pas środkowy. Kto wówczas ma pierwszeństwo, a kto musi ustąpić? Przepisy są w tej kwestii całkiem jasne.

Na drodze trzypasmowej dwóch kierowców może chcieć wjechać równocześnie na pas środkowy. Kto ma wówczas pierwszeństwo?
Na drodze trzypasmowej dwóch kierowców może chcieć wjechać równocześnie na pas środkowy. Kto ma wówczas pierwszeństwo?123RF/PICSEL

Zmianie pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej nie towarzyszy obowiązek zbliżania się do krawędzi pasa, ale zamiar zmiany pasa powinniśmy zasygnalizować odpowiednim kierunkowskazem.

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

O tym kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu na drodze jednokierunkowej mówi art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy w nim zarówno zapisy o tym kto ma pierwszeństwo w sytuacji kiedy dwóch kierowców chce zmienić pas na środkowy, jak i w sytuacji kiedy pasem wybranym przez kierowcę zmieniającego pas porusza się już inne auto.

W obu przypadkach według ustępu 4 wspomnianego artykułu kierowca zmieniający pas na prawy, musi ustąpić pierwszeństwa kierowcy jadącemu tym pasem, lub wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.

Obowiązuje w tym przypadku reguła prawej ręki, podobnie jak na skrzyżowaniu równorzędnym - należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony. Zmieniając pas z lewego na prawy np. po zakończonym manewrze wyprzedzania, kierowca musi zachować bezpieczną odległość od pojazdu, który znajduje się na tym pasie, zamiar zmiany pasa powinien sygnalizować odpowiednim kierunkowskazem.

Uwaga na jazdę "na suwak". Nie zawsze działa

Wyżej wymieniony cytat z ustawy PoRD wspomina jednak o dwóch wyjątkowych sytuacjach w których przepis nie obowiązuje. Chodzi o tzw. "jazdę na suwak", czyli sytuację w której z jakiegoś powodu pas ruchu się kończy. Warto pamiętać o tym, że obowiązek "jazdy na suwak" występuje tylko w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości Definiuje ją art. 22, ust. 4a Kodeksu drogowego:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Z kolei drugi wyjątek opisywany w ustępie 4b opisuje sytuację kiedy do jazdy na suwak dochodzi na drodze o co najmniej trzech pasach ruchu:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Podobnie jak w wyjątku opisywanym w ustępie 4a, aby zaszedł obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na pas ruchu musi dojść do znacznego zmniejszenia prędkości

Jazda na suwak nie obowiązuje, gdy nie ma spowolnienia ruchu

Zapis o spowolnionym ruchu to bardzo ważna kwestia w przypadku jazdy na suwak, bowiem wielu kierowców źle interpretuje ten zapis, uznając, że kierowca poruszający się środkowym lub prawym pasem ma obowiązek wpuścić kierowcę zmieniającego pas bez względu na okoliczności.

To błąd bowiem obowiązek "jazdy na suwak" występuje tylko w przypadku znaczącego zmniejszenia prędkości. Zatem jeśli ruch odbywa się normalnie, kierowca jadący kończącym się pasem powinien obserwować sytuację i dostosować się do prędkości innych pojazdów, by zmieniając pas nie utrudnić ruchu innym użytkownikom drogi, co oznacza również ustąpienie pierwszeństwa innym kierowcom poruszającym się wybranym pasem. Pas powinien zmienić płynnym manewrem odpowiednio wcześnie reagując na pojawienie się znaków informujących o zbliżającym się zwężeniu lub zakończeniu pasa. Manewr należy oczywiście wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem.

Toyota Yaris po liftingu. Jeździłem nową, mocniejszą hybrydąINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas