Dwóch kierowców chce wjechać na środkowy pas. Kto ma pierwszeństwo?

W ruchu miejskim, ale również na trzypasmowych drogach szybkiego ruchu dochodzi czasem do sytuacji, gdy kierowcy jadący skrajnymi pasami, lewymi i prawym, w tym samym momencie chcą wjechać na pas środkowy. Kto wówczas ma pierwszeństwo, a kto musi ustąpić? Przepisy są w tej kwestii całkiem jasne.

Zmianie pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej nie towarzyszy obowiązek zbliżania się do krawędzi pasa, ale zamiar zmiany pasa powinniśmy zasygnalizować odpowiednim kierunkowskazem. 

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

O tym kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu na drodze jednokierunkowej mówi art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy w nim zarówno zapisy o tym kto ma pierwszeństwo w sytuacji kiedy dwóch kierowców chce zmienić pas na środkowy, jak i w sytuacji kiedy pasem wybranym przez kierowcę zmieniającego pas porusza się już inne auto.

W obu przypadkach według ustępu 4 wspomnianego artykułu kierowca zmieniający pas na prawy, musi ustąpić pierwszeństwa kierowcy jadącemu tym pasem, lub wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony:

Reklama

Obowiązuje w tym przypadku reguła prawej ręki, podobnie jak na skrzyżowaniu równorzędnym - należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z prawej strony. Zmieniając pas z lewego na prawy np. po zakończonym manewrze wyprzedzania, kierowca musi zachować bezpieczną odległość od pojazdu, który znajduje się na tym pasie, zamiar zmiany pasa powinien sygnalizować odpowiednim kierunkowskazem.

Uwaga na jazdę "na suwak". Nie zawsze działa

Wyżej wymieniony cytat z ustawy PoRD wspomina jednak o dwóch wyjątkowych sytuacjach w których przepis nie obowiązuje. Chodzi o tzw. "jazdę na suwak", czyli sytuację w której z jakiegoś powodu pas ruchu się kończy. Warto pamiętać o tym, że obowiązek "jazdy na suwak" występuje tylko w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości Definiuje ją art. 22, ust. 4a Kodeksu drogowego:

Z kolei drugi wyjątek opisywany w ustępie 4b opisuje sytuację kiedy do jazdy na suwak dochodzi na drodze o co najmniej trzech pasach ruchu:

Podobnie jak w wyjątku opisywanym w ustępie 4a, aby zaszedł obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na pas ruchu musi dojść do znacznego zmniejszenia prędkości

Jazda na suwak nie obowiązuje, gdy nie ma spowolnienia ruchu

Zapis o spowolnionym ruchu to bardzo ważna kwestia w przypadku jazdy na suwak, bowiem wielu kierowców źle interpretuje ten zapis, uznając, że kierowca poruszający się środkowym lub prawym pasem ma obowiązek wpuścić kierowcę zmieniającego pas bez względu na okoliczności. 

To błąd bowiem obowiązek "jazdy na suwak" występuje tylko w przypadku znaczącego zmniejszenia prędkości. Zatem jeśli ruch odbywa się normalnie, kierowca jadący kończącym się pasem powinien obserwować sytuację i dostosować się do prędkości innych pojazdów, by zmieniając pas nie utrudnić ruchu innym użytkownikom drogi, co oznacza również ustąpienie pierwszeństwa innym kierowcom poruszającym się wybranym pasem. Pas powinien zmienić płynnym manewrem odpowiednio wcześnie reagując na pojawienie się znaków informujących o zbliżającym się zwężeniu lub zakończeniu pasa. Manewr należy oczywiście wcześniej zasygnalizować kierunkowskazem.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy