DOP na buspasach. Co to za skrót i kto może jeździć tym pasem ruchu?
Jeżdżąc samochodem po większym mieście, z pewnością spotkałeś się z buspasem, czyli pasem drogi wydzielonym dla autobusów. Obecnie możesz mieć też styczność z dodatkowym oznaczeniem na buspasie, czyli dopiskiem DOP. Co oznacza ten skrót i jak może wpłynąć na ruch drogowy?
Buspas (znak poziomy P-22) jest oznaczony skrótem BUS. Od niedawna uczestnicy ruchu drogowego mogą spotkać się również z poziomym oznaczeniem BUS DOP, gdzie DOP to skrót od słowa "dopuszczony", co oznacza wyjątki, jakie przewiduje ustawodawca. Skąd jednak wiadomo, jakie są to pojazdy?
Taką informację można znaleźć na tabliczce umieszczonej pod pionowymi znakami D-11, D-12 lub F-10 z oznaczeniem BUS bądź BUS DOP. Widnieje na niej komunikat, że pasem mogą poruszać się np. karetki, taksówki, straż pożarna, przewoźnik osób niepełnosprawnych, a także motocykle czy motorowery.
Zarówno po "zwykłym" buspasie, jak i pasie DOP, poza autobusami, mogą poruszać się też samochody elektryczne, co reguluje ustawa o elektromobilności, która do 2026 roku zezwala tym autom korzystać z buspasa przez całą dobę, bez żadnych wyłączeń co do godzin szczytu itp.
Ma to duże znaczenie, ponieważ w wielu miastach pasy DOP są aktywne o określonych godzinach - informacja o przedziale czasowym, w którym mogą poruszać się nim konkretne pojazdy, znajduje się na tabliczce pod znakiem. Poza wyznaczonymi godzinami aktywności buspasa mogą poruszać się po nim wszyscy uczestnicy ruchu drogowego.
Jak już wspominaliśmy, pasem DOP mogą poruszać się przede wszystkim pojazdy komunikacji publicznej, czyli głównie autobusy (w tym inne pojazdy kursujące na regularnych trasach, np. busy i międzymiastowe autokary), a w niektórych miastach, również trolejbusy.
Poza tymi pojazdami każdorazowo uprzywilejowane do korzystania z tego typu pasów są samochody elektryczne. Do pojazdów upoważnionych do poruszania się pasem DOP (pod warunkiem że są wymienione na tabliczce pod znakiem znajdującym się na początku buspasa), czyli dopuszczonych do ruchu na tym pasie, należeć mogą również:
- taksówki,
- motorowery,
- motocykle,
- rowery,
- pojazdy MTON, czyli Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych,
- pojazdy służb miejskich - policja, straż miejska,
- wozy straży pożarnej, karetki pogotowia,
- auta przewożące kierowcę i co najmniej dwóch pasażerów.
Na tabliczce pod znakiem lub na samym znaku można też spotkać się z adnotacją TRAM. Oznacza ona, że torowisko tramwajowe pokrywa się z pasem DOP.
Tego typu wydzielone przestrzenie zazwyczaj umieszcza się po prawej stronie jezdni. Wynika to nie tylko z tego, że zwykle przejeżdżające tamtędy pojazdy jeżdżą wolniej (np. autobusy), ale i z tego, że w dużych miastach dąży się do tego, by jak najbardziej ułatwić uczestnikom ruchu drogowego skręcanie w prawo, by w ten sposób odciążyć główne arterie komunikacyjne.
Jeśli nasz pojazd nie znalazł się na liście wyjątków, to za jazdę pasem DOP grozi mandat wynoszący 100 złotych i jeden punkt karny. Jest to kara wynikająca z art. 92 § 1 kodeksu wykroczeń, którego kwalifikacją prawną jest niezastosowanie się do znaku.
Jadąc buspasem, nawet w przypadku gdy jest się do tego uprawnionym, trzeba pamiętać o tym, że organizacja ruchu na tym pasie może być inna niż dla reszty jezdni. Może się zdarzyć, że na pasie DOP z adnotacją TRAM najważniejsza będzie sygnalizacja ruchu tramwajowego. W takiej sytuacji niezastosowanie się do obowiązujących przepisów może poskutkować mandatem karnym kredytowanym w kwocie do 500 złotych i sześcioma punktami karnymi.
***