Dlaczego znak B-43 jest kwadratowy i co to oznacza?

Na pierwszy rzut oka znak B-43 wygląda jak zwykłe ograniczenie prędkości. Biała tablica o kwadratowym kształcie informuje, że w tym przypadku obowiązują trochę inne zasady. Warto pamiętać, że takie ograniczenie prędkości może zostać odwołane tylko przez jeden znak.

Kwadratowy kształt znaku B-43 ma istotne znaczenie
Kwadratowy kształt znaku B-43 ma istotne znaczeniePrzemek SwiderskEast News

Co oznacza znak B-43?

W przypadku znaku B-43 kształt odgrywa główną rolę. Przy pierwszym kontakcie wygląda jak zwykłe ograniczenie prędkości, ale od znaku B-33 odróżnia się białą, kwadratową tablicą. To informacja dla kierowcy, że właśnie wkracza w "strefę ograniczonej prędkości.

W przypadku zwykłego znaku ograniczającego prędkość, wystarczy przejechać skrzyżowanie, żeby przestał obowiązywać. Dlatego znak B-43 pojawia się w miejscach, gdzie występuje dużo skrzyżowań, a ruch pieszych jest większy niż w innych miejscach. Zarządca drogi stosuje taki znak, żeby utrzymać w mocy określone ograniczenie prędkości na dłuższym odcinku.

Jaki znak może odwołać B-43?

Strefę z ograniczeniem prędkości wyznaczaną przez znak B-43 może odwołać tylko jeden znak - B-44, czyli "koniec strefy ograniczonej prędkości". Warto pamiętać, że po przekroczeniu tego znaku nadal obowiązują ograniczenia prędkości - odpowiednie dla danego rodzaju drogi i obszaru. Zwykle jest to 50 km/h.

Jaki mandat za złamanie zasad znaku B-43?

Przekroczenie prędkości w całej strefie jest zagrożone podobnymi sankcjami, jak w przypadku przekroczenia prędkości w miejscu, gdzie obowiązuje standardowy znak B-33. Kierowca musi się liczyć z możliwością otrzymania mandatu i punktów karnych.

Znak B-43 - dlaczego będzie popularny?

Znak B-43 jest często stosowany w miejscach, gdzie konieczna jest poprawa bezpieczeństwa na obszarach gęsto zaludnionych. Choć czasami w polskich realiach możemy spotkać ten znak również w miejscach, gdzie nikt nie mieszka.

W kolejnych latach ten znak może się wpisać w krajobraz wielu miast za sprawą Parlamentu Europejskiego. Organ zamierza wprowadzać strefowe ograniczenia prędkości do 30 km/h w większości obszarów zabudowanych oraz w rejonach, gdzie mieszka dużo osób. Wszystko w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Oba znaki wskazują na takie samo ograniczenie prędkości, ale różnią się "zasięgiem" działaniaMarek BazakEast News
Fot. Andrzej ZbranieckiEast News
Artur BarbarowskiEast News

***

Moto Flesz 78: Parlament Europejski zdecydował o przyszłości aut spalinowych
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas