Czym różni się ograniczenie prędkości wpisane w kwadrat od tego okrągłego?
Okrągły znak z ograniczeniem prędkości różni się od tego kwadratowego nie tylko kształtem, ale też znaczeniem. Jaka jest między nimi różnica?
Doprecyzujmy na wstępie - na powyższym zdjęciu widać znak strefowy ograniczający prędkość w strefie do 30 km/h oraz znak informacyjny informujący o drodze jednokierunkowej. Znaki informacyjne, podobnie jak strefowe, również mają kształt kwadratu (lub prostokąta), ale charakteryzuje je najczęściej niebieskie tło. Tymczasem znaki strefowe, które dziś opisujemy, są - tłumacząc obrazowo - okrągłymi znakami wpisanymi w białą, prostokątną lub kwadratową tablicę. Co odróżnia wspomniane zwykłe okrągłe znaki, np. ograniczające prędkość, od tych wpisanych w biały kwadrat?
Zgodnie z § 29 pkt. 1 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
W takiej strefie znak zakazu nie jest odwoływany przez skrzyżowanie i obowiązuje na wszystkich drogach aż do miejsca, gdzie napotkamy znak "koniec strefy ograniczonego postoju".
Identyczne zasady obowiązują w przypadku znaku "strefa ograniczonej prędkości" (B-43):
Ograniczenie prędkości wyrażonej tym znakiem obowiązuje w całej strefie, na wszystkich jej drogach i nie jest odwoływane przez skrzyżowanie:
Ograniczenie odwołuje tylko i wyłącznie znak "koniec strefy ograniczonej prędkości"
I jeszcze jedna uwaga:
Możemy zatem napotkać w takiej strefie próg zwalniający, o którym nie ostrzegają znaki. Znaki strefowe są stosowane zazwyczaj na wydzielonych obszarach centrów miast i oczywiście nie można tłumaczyć się, że nie wiedzieliśmy, co oznaczają.
Zazwyczaj kierowcy wiedzą, że znaki "zakaz zatrzymywania się" i "ograniczenie prędkości" obowiązują do najbliższego skrzyżowania. Jeżeli taki znak nie jest powtórzony za skrzyżowaniem, to już za nim nie obowiązuje. Opisane wyżej znaki strefowe nie podlegają tej zasadzie.
Warto pamiętać o jeszcze jednej zasadzie. Jeśli pod znakiem informującym o wjeździe do terenu zabudowanego widnieje znak ograniczenia prędkości, to to ograniczenie prędkości obowiązuje nie do najbliższego skrzyżowania, ale do miejsca, w którym stoi znak "koniec terenu zabudowanego". W takich przypadkach skrzyżowania również nie odwołują limitów narzuconych przez znaki.