Czy progi mają taką moc jak skrzyżowania i odwołują ograniczenia prędkości?

Ograniczenia prędkości wyrażone znakami są odwoływane m.in. przez skrzyżowania. Czy tak samo jest w przypadku progów zwalniających? Czy po przejechaniu przez próg ograniczenie musi zostać zakomunikowane kolejnym znakiem?

Czy ograniczenie prędkości dotyczy tylko progu zwalniającego?
Czy ograniczenie prędkości dotyczy tylko progu zwalniającego?Marek BAZAK/East NewsInformacja prasowa (moto)

Przed progami zwalniającymi często umieszczany jest znak "ograniczenie prędkości", na przykład do 30 km/h. Część kierowców wysnuła z tego wniosek, że ograniczenie prędkości dotyczy tylko progu zwalniającego. Przejeżdżamy przez próg i od razu możemy dodać gazu. To oczywiście nieprawda. Ograniczenie prędkości w takim przypadku ma taki sam zakres obowiązywania, jak każde inne. Obowiązuje zatem do najbliższego skrzyżowania albo do odwołania zakazu.

INTERIA.PL

Progi zwalniające a ograniczenie prędkości

Wynika to z § 32 pkt. 2 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które stanowi:

Jeżeli zakaz wyrażony przez znaki (...) B-33 nie jest uprzednio odwołany znakiem oznaczającym koniec zakazu, to obowiązuje on do najbliższego skrzyżowania; nie dotyczy to skrzyżowania na drodze dwujezdniowej, na którym wlot drogi poprzecznej znajduje się tylko z lewej strony i nie ma połączenia z prawą jezdnią.
INTERIA.PL

Nie należy sugerować się tym, że znak ograniczenie prędkości umieszczony jest razem ze znakiem ostrzegającym o progu zwalniającym. Nie istnieje przepis, który określałby specyficzny zakres obowiązywania ograniczenia prędkości w przypadku progów zwalniających. Jednoznacznie określa to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  Kielcach (sygn. IISA/Ke386/16 z dnia 28.06.2016 r.):

Znak A-11a "próg zwalniający" ostrzega o wypukłości na jezdni zastosowanej w celu spowolnienia ruchu pojazdów. Nie sposób zatem przyjąć, że zamiarem organizatora ruchu w zamontowaniu progów było powodowanie sytuacji, w której pojazdy będą przyspieszać po przejechaniu progu i hamować przed kolejnym progiem.

Progi zwalniające stosuje się w celu spowolnienia ruchu pojazdów na szczególnie niebezpiecznym odcinku drogi, a nie na samym progu. Zasadniczym błędem wielu kierowców jest więc natychmiastowe przyspieszanie po minięciu jednego progu i hamowaniu przy następnym.

Więcej odpowiedzi na nurtujące kierowców pytania przeczytasz w dziale Przepisy drogowe.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas