Czy można objechać całe rondo prawym pasem? To skomplikowane
Zamysłem ronda jest uspokojenie ruchu drogowego i poprawa płynności w porównaniu do standardowych skrzyżowań. Niemniej jednak, efekty bywają mieszane, ponieważ nie wszyscy kierowcy są zaznajomieni z przepisami dotyczącymi rond. Wiele wątpliwości wiąże się na przykład z pytaniem, czy jest dopuszczalne jest pokonywanie całego ronda prawym pasem.
Wiele osób uważa, że nie można objeżdżać ronda prawym pasem, ponieważ przepisy wymagają zajęcia odpowiedniego pasa przed planowanym manewrem. Zatem skręcając w lewo lub zawracając, kierowca powinien użyć lewego pasa. Jednak takie rozumowanie jest błędne. Kierowcy często zapominają, że na rondzie nie dokonuje się "skrętu w lewo". Zamiast tego, z rondem trzeba zjechać, skręcając jedynie w prawo i wskazując kolejne zjazdy. Nie ma potrzeby skręcania w lewo, co oznacza, że nie trzeba zajmować lewego pasa ani używać lewego kierunkowskazu.
Przepisy faktycznie pozwalają na jazdę wokół ronda prawym pasem, ale nie oznacza to, że powinniśmy tak postępować. Ronda posiadają więcej niż jeden pas z konkretnego powodu.
Chociaż przepisy nie zabraniają jazdy wokół ronda wyłącznie prawym pasem, jest to zdecydowanie niewskazane. Wielu kierowców może być zaskoczonych tym faktem, ponieważ korzystanie z lewego pasa wymaga zmiany pasa przed zjazdem i ustępowania pierwszeństwa kierowcom na prawym pasie. Niektórzy kierowcy obawiają się potencjalnych kolizji z powodu braku uwagi, podczas gdy inni po prostu unikają dodatkowego wysiłku. Wolą pozostać na swoim pasie, nie zwracając uwagi na innych uczestników ruchu.
Jednakże takie postępowanie jest egoistyczne i sprawia, że kolejne osoby również unikają korzystania z lewego pasa. Jeśli kierowca na prawym pasie nie zjedzie z ronda na drugim zjeździe, może utrudnić lub nawet uniemożliwić płynne przejście z lewego pasa na prawy innym kierowcom. Dodatkowe pasy na rondach mają za zadanie zwiększyć przepustowość drogi, a przestrzeganie zasad dotyczących zajmowania pasów poprawia płynność ruchu. Samochód poruszający się po prawym pasie przez całe rondo może utrudniać zjazd z ronda innym uczestnikom ruchu, którzy korzystają z lewego pasa i zjeżdżają na prawy dopiero przed wybranym zjazdem.
To kolejny aspekt, który wzbudza kontrowersje wśród kierowców. Na rondach obowiązują dokładnie te same zasady co na innych skrzyżowaniach, a przepisy prawa drogowego nie zawierają żadnych wytycznych, które dotyczyłyby wyłącznie skrzyżowań ruchu okrężnego. Oznacza to między innymi, że podczas zmiany pasa ruchu należy ustąpić pierwszeństwa kierowcom, którzy już znajdują się na pasie, na który chcemy się przemieścić. Przejazd z lewego pasa na prawy wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa i ostrożności. Ten manewr wymaga szczególnej uwagi, co często stresuje wielu kierowców.
Dużo łatwiej porusza się po rondach turbinowych, które mają specjalne zapory i linie ciągłe, które wykluczają możliwość zmiany pasa w niebezpiecznych miejscach. Przy okazji wykluczają też opcję objeżdżania ronda prawym pasem. Przed wjazdem na taki typ ronda należy określić, w którym miejscu chcemy wyjechać, a następnie wybrać odpowiedni pas.
Podróżując po rondzie, warto przestrzegać kilku prostych zasad. W przypadku skrzyżowania o ruchu okrężnym z dwoma pasami ruchu, o ile nie określają tego znaki, powinniśmy zajmować prawy pas podczas skrętu w prawo, natomiast podczas jazdy na wprost możemy wybrać lewy pas i przed zjazdem przejechać na prawy. Natomiast podczas skrętu w lewo lub okrążania ronda wokół, należy wyłącznie korzystać z lewego pasa. Można nim również opuścić rondo.