Chcesz holować przyczepę? Koniecznie sprawdź parametry O.1 i O.2

Dobranie odpowiedniej przyczepy oraz sprawdzenie, czy dany zestaw jest zgodny z przepisami powinno być w teorii prostą sprawą. Oprócz sprawdzenia odpowiednich rubryk w dowodzie rejestracyjnym, jest jeszcze kilka innych bardzo ważnych kwestii.

Przed holowaniem przyczepy trzeba sprawdzić kilka parametrów
Przed holowaniem przyczepy trzeba sprawdzić kilka parametrówFot. Piotr JedzuraReporter

Holowanie przyczepy - przepisy

Chcąc podłączyć do samochodu przyczepę do holowania, należy na początek zapoznać się z przepisami. Warto mieć na uwadze, że art. 62 Prawa o ruchu drogowym zawiera tylko część wymagań, które powinien znać kierowca.

Dowiemy się z niego, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochodów osobowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Mówiąc bardziej obrazowo - załadowana przyczepa nie może być cięższa od samochodu, który ją ciągnie.

Ten sam artykuł definiuje, że pojazdem silnikowym innym niż ciągnik rolniczy lub maszyna wolnobieżna można ciągnąć tylko jedną przyczepę. Natomiast prowadząc ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny można podpiąć maksymalnie dwie przyczepki.

Do tego długość zespołu pojazdów nie może przekraczać 18,75 metra w przypadku samochodu osobowego wraz z przyczepą. Wyjątkiem są ciągniki lub maszyny wolnobieżne, gdzie maksymalna długość zestawu to 22 metry. Większe zespoły pojazdów są już traktowane jako pojazdy nienormatywne, a na przejazd jest potrzebne specjalne zezwolenie.

Holowanie przyczepy - parametry O.1 i O.2 w dowodzie

Kolejnymi ograniczeniami w kwestii holowania przyczepy są parametry określone w homologacji danego pojazdu. Producent określa, czy samochód może być wykorzystywany do ciągnięcia przyczep oraz jakie są dopuszczalne parametry.

Najważniejsze informacje uzyskamy w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Warto zwrócić uwagę na rubryki O.1 oraz O.2 w tym dokumencie. Pierwsza informuje na temat maksymalnej dopuszczalnej masy przyczepy hamowanej, a druga na temat niehamowanej. Wartość podana w jednej z tych rubryk nie może być niższa niż parametr F.2, czyli dopuszczalna masa całkowita pojazdu.

Holowanie przyczepy - maksymalne DMC

To jednak nie wszystkie wymogi w kwestii holowania przyczepy. W dokumencie o nazwie "Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" znajdziemy informację, że w przypadku przyczep o DMC do 3,5 tony wyposażonych w hamulce najazdowe, dopuszczalna masa całkowita pojazdu holującego nie może być niższa niż 1,33 DMC przyczepy.

Dla przykładu, jeśli DMC samochodu wynosi 1730 kg (parametr F.2 w dowodzie rejestracyjnym), a producent dopuszcza holowanie przyczepy hamowanej o masie 1100 kg, należy podzielić DMC samochodu przez 1,33. Wynik wynosi ponad 1300 kg, a więc przyczepka o masie 1100 kg mieści się w limicie.

Może się zdarzyć, że dwa niemal identyczne egzemplarze tego samego modelu mogą mieć zupełnie różne dopuszczalne masy całkowite holowanych przyczep. Nie jest to błędny wpis w dokumentach. Czasami niektóre wersje wyposażenia, wersje silnikowe lub skrzynie biegów mogą mieć znacznie mniejszy uciąg. Może się też zdarzyć, że producent nie przewiduje możliwości holowania przyczepy. Dlatego warto za każdym razem sprawdzić dane zawarte w dokumentach.

***

Moto flesz - odcinek 44. Pierwsze takie BMW w historiiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas